Veel meer natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Veel meer natvoer

Bericht door drie katers »

Robin heeft nu voor de 2de keer in korte tijd blaasontsteking. Volgens de da komt het niet doordat hij alleen brokken eet, maar sinds gisteren krijgt hij alleen natvoer en hij plast nu alweer goed, grote plassen zonder dat hij lang nodig heeft om te plassen, terwijl hij gister nog moeite had met plassen.

Vanaf nu geef ik ze veel meer natvoer, af en toe rauwe kip (eendagskuikens wilden ze alle drie niet) en nog weinig brokken. Eendagskuikens waren geen succes, die wilden ze alle drie niet. Robin deed nog een poging, maar de andere twee helemaal niet.

Als de voorraad brokken op zijn, krijgen ze misschien helemaal geen brok meer, maar dat duurt nog wel even, want ik heb nog een hele voorraad.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veel meer natvoer

Bericht door Adriana »

en wat is je vraag?

blaasontsteking:
aanleg, te weinig drinken, stress, verkeerd, te droog en niet voldoende aanzurend voer.
blaasgruis kan ook een oorzaak zijn..
er is blaasontsteking mèt en zonder bacteriën.

oplossingen zijn:
via da en eerst uitzoeken mèt of zonder;
en bij blaasgruis struviet of oxalaat.;
bij zonder heeft ab niet zo veel zin en zou je naar cystease en onstressen kunnen kijken.
veel meer natvoer geven of natvoer nog extra aanlengen;
andere brokken, eerst gruisoplossend en dan preventief en alles via da;
en je kunt zelf de zuurgraad van de urine in de gaten houden met een zuurmetertje uit de aquariumwinkel..
bij stress bv feliway of destress of telizen oid;
veel meer drinkbakken en missch waterfontein om drinken aan te moedigen;
voldoende kattenbakken op versch plaatsen want het kan ook ontstaan door het ophouden van plas..

en lees onze blaasgruistopics (zoekfunctie rechtsboven)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Veel meer natvoer

Bericht door drie katers »

Ik heb geen vraag.

Maar helaas wel al tig jaar ervaring met katers die blaasontsteking hebben. Ben er zelfs eentje aan verloren. Er staan 2 fontijntjes, 1 cat-it en zeker nog 3 andere drinkmogelijkheden in huis, maar drinken moeten ze toch zelf en Robin doet dat te weinig sinds ze alleen op brokken zaten. Urine van Robin is uitgebreidt getest, daar komt niets uit.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veel meer natvoer

Bericht door Adriana »

dan is er missch sprake van non bacteriële, chic gezegd idiopatische blaasontsteking en je zou bij destress en bv cystease kunnen kijken..
heb je met drie katers voldoende kattenbakken op verschillende plaatsen?

en inderdaad, als er te weinig wordt gedronken dan maar giga-nattig natvoer als het wordt gepruimd..
maar als urine wordt opgehouden omdat er iets met de kattenbakken is, dan helpt dat niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Shimbalaya

Re: Veel meer natvoer

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb al 29 jaar katten en heb nog nooit een kat met blaasproblemen gehad, zelfs de katers niet.
Ik heb ze altijd heel veel natvoer voorgeschoteld en weinig brokjes, en enkele malen per week rauw vlees voor diegene die het lustten.

Ben ervan overtuigd dat veel natvoer geven een heleboel gezondheidsproblemen kan voorkomen.Ook een ziekte als IBD( Inflammatory Bowel Disease) schijnt veel vaker voor te komen bij katten die hoofdzakelijk brokken te eten krijgen.
Dus ja, ik ben beslist een voorstander van veel natvoer voeren.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Veel meer natvoer

Bericht door eveline1982 »

Hier word ook veel natvoer, naast de brokken gegeven. Mijn 2 jongste krijgen 2x per dag en mijn tandloze oudste poes 3x per dag. Tot nu toe, nog geen blaasproblemen gehad met ze.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Veel meer natvoer

Bericht door drie katers »

Adriana schreef:dan is er missch sprake van non bacteriële, chic gezegd idiopatische blaasontsteking en je zou bij destress en bv cystease kunnen kijken..
heb je met drie katers voldoende kattenbakken op verschillende plaatsen?

en inderdaad, als er te weinig wordt gedronken dan maar giga-nattig natvoer als het wordt gepruimd..
maar als urine wordt opgehouden omdat er iets met de kattenbakken is, dan helpt dat niet..
Ik denk zelf niet dat de bakken een probleem zijn. Er staan er twee met grit wat klonterd. Twee keer per dag worden ze uitgeschept en een keer per dag bijgevuld. Elke week gaan ze helemaal leeg en worden ze schoongeschrobt. Dit gebeurd ook tussendoor als dat nodig is.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Veel meer natvoer

Bericht door drie katers »

@Shimbalaya en @Eveline

Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat blik, evt. met wat extra water blaasontsteking deed overgaan en zal nu nooit meer de fout maken geen blik of ander natvoer te geven. Het kan waarschijnlijk nog veel meer problemen voorkomen, dus wat de da ook zegt, ze krijgen natvoer.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Veel meer natvoer

Bericht door drie katers »

Het blikvoer is een succes. Ze eten er lekker van en Robin heeft sinds hij meer blikvoer krijgt gewoon grote plassen en geen last meer van blaasontsteking. Ze krijgen nog wel brokken, maar de hoeveelheid is veel minder dan voorheen.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Plaats reactie