kat 13 jaar oud wankel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

kat 13 jaar oud wankel

Bericht door leviathanfd »

Het probleem speelt nu een week...
Ze slaapt bij ons in bed en ze schrok erg van een hard geluid tijdens het opstaan. Ze sprong een meter omhoog. Vervolgens kroop ze angstig ineen. Met moeite kreeg ik haar de slaapkamer uit. Ze miauwde klagend. Omdat ze een geschiedenis heeft van hart problemen maakte ik me zorgen. En niet onterecht zo blijkt nu. :???: het is alleen niet haar hart dat problemen geeft.
Ze loopt wankel en heeft de pupillen wijd. Ik zet haar op de bak en ze eet en drinkt goed. Wel was ze nogal verstopt na het schrikken. Dat heeft mij vorig weekend moeite gekost maar het is gelukt. Oraal visolie, veel vocht en rectaal wat olie. Zaterdag kwamen de eerste keutels (net stenen) en zondag kwam de volgende lading. net een ketting met een haar ertussen... Die nacht is ze voor de rest leeggelopen. temperatuur steeds 38.1. Dat is goed dus.
Maandag naar de DA geweeest. Die dacht aan kalium tekort omdat ze haar hoofd ook niet omhoog kon bewegen. Onderhuids infuus met kalium (nog geen bloedtest) en dex (corticosteroiden). Met moeite bloed afgenomen voor het onderzoek. helaas moest dit woensdag opnieuw. Onze DA is nogal kwaad op het lab. Die hebben tot twee keer toe geen koerier gestuurd! Gelukkig is het bloed nu ergens anders getest. De bijlage zet ik erbij.
Ze heeft weer infuus gehad en weer dex. kalium was 3.9 en na een infuus dus vrij laag maar normaal. Voor het zekere heeft de DA gekozen voor infuus.
De eerste keer zag ik vrij snel verbetering. Nu liet dat wachten tot vanmorgen. Ze heeft twee nachten in bed geplast (ze bleef gewoon erop liggen). Vanmorgen was ik even weg en ze is ergens anders gaan liggen. dat had ze al een week niet echt gedaan.
Ook gaat haar hoofd weer omhoog! Tja... toch de kalium zou je zeggen dan.
Ze is wel nog wankel maar al iets beter. Ze heeft wel nog de neiging om zich te verstoppen. Ze durfde een uur geleden bijna op de bank te springen.
De DA heeft een vermoeden van de nieren. Haar hart is in vergelijking met 1 1/2 jaar geleden perfect! Ze heeft langere tijd plaspillen gehad omdat ze aanvallen had (hijgen, HCM achtig) en ze had een hartruis. De plaspillen krijgt ze niet meer nu.
Ze (we hebben er nog 3) krijgen sinds een tijdje canagan brokken en vers vlees (en wat vis). Dat gaat goed.
Wel heeft ze al een tijdje last van niezen en vieze ogen. maar elke keer gaat dat weer weg als ik naar de DA wil gaan. Raar maar waar... daarom vandaag ook wat antibiotica gehaald. De zalf had weinig effect.
Ze heeft in haar leven een slechte start gehad. Zo in mei (koude nachten!) geboren in een afbraakbuurt (schuur). Ik heb haar met 2 1/2 week oud opgehaald en met een spuitje gevoed. Haar broer (vorig jaar overleden) en haar zus wonen bij mijn zus.
Aurora (2000 was er noorderlicht te zien) sabbelde tot ze 5 was aan mijn arm en ze wast mij nu nog steeds. Ze snapt niet echt dat ze een kat is... Ze slaapt tussen mij en mijn vriendin in en elke avond moet ze perse even kijken bij onze dochter (10).
Toen ze twee was heeft ze eens een speelgoed muisje gegeten. dat werd laxeermiddel...
In 2011 had ze een infectie in haar mond en ze gaat tandenloos door het leven nu.
In die periode heeft ze ook metacam gehad en antibiotica.
Vervolgens begonnen haar hart problemen. Daarom kreeg ze plaspillen.
Om stress door krolsheid te verminderen krijgt ze ook de poezenpil.
Sinds ongeveer 6 weken speelt dus het punt van niezen en de ogen. In het bloed geen ontsteking te zien en ook geen koorts.
En dan dit... Sinds eergisteren wast ze mij wel weer. dat is al vooruitgang dus.
Echt duidelijk is de bloedtest niet. Ureum te hoog en anemie. Vooral de anemie is opvallend eigenlijk. Ook lijkt ze te hyperventileren (tijdens de bloedtest lage PCO2).
Mij valt de MCh op. B12 tekort?
Ik vraag me af wat de mensen hier ervan denken.
Ik moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben met onze DA. Ze vindt het te vroeg voor EPO of iets dergelijks trouwens.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ilone
Tijger
Tijger

Re: kat 13 jaar oud wankel

Bericht door Ilone »

Poeh! Ik laat dit even over aan degenen met wat meer ervaring hierin...
Wel een vraag, is er een reden dat ze niet gesterilliseerd is? De poezenpil is namelijk niet zo gunstig..
Ook metacam is een slecht middel, wat nierfalen op z'n geweten kan hebben. Heeft ze de metacam lang gehad?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Metacam heeft ze niet lang gehad. Ongeveer twee weken (of minder). Voor de rest niet.
Sterilisatie... eigenlijk was een nestje een optie. Puur om haar karakter. het is er alleen nooit van gekomen.
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
wat zijn haar nierwaardes (ureum, creatinine)..?
dat zijn de eerste twee waardes op het eerste vel maar daar is nogal doorheen geschreven (eerste getal is waarde, tussen tweede en derde getal ligt het referentiegebied)

kun je de gegevens van het eerste vel sowieso wat groter maken?

de opmerking dat de dierenarts een vermoeden heeft van nierfalen begrijp ik niet.
op basis van de nierwaardes bij het bloedonderzoek weet je of er nierfalen is en hoe ernstig.
krijgt ze nierdieet en medicatie zoals bv fortekor en ipakitine en wat is haar anorganische fosforwaarde (plus referentie)? dat heet fosfor ip in het overzicht denk ik..

misschien goed om zelf uitgebreid in te lezen.. dat kan bij de topic nierfaalkatten, in het eerste bericht staan links naar twee heel begrijpelijke teksten over nierfalen
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... faalkatten

en zoek via de zoekfunctie rechtsboven even naar 'patiaan kalium'. lees daar in dat topic hoe voorzichtig je met het toedienen van kalium om moet gaan.. want als ik het goed begrijp is er kaliuminfuus gegeven zonder bloedonderzoek en zonder dat de kaliumwaarde bekend was..
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 dec 2013 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Oke, misschien toch iets om te overwegen om dit te bespreken met je dierenarts, of sterrilisatie nog kan. De poezenpil heeft veel complicaties, zoals tumoren en ontstekingen op de lange termijn.
Voor de rest kan ik je helaas niet veel verder helpen, hopelijk reageert er nog iemand anders met meer ervaring op dit gebied.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Adriana schreef:welkom op het forum!
wat zijn haar nierwaardes (ureum, creatinine)..?
dat zijn de eerste twee waardes op het eerste vel maar daar is nogal doorheen geschreven (eerste getal is waarde, tussen tweede en derde getal ligt het referentiegebied)

kun je de gegevens van het eerste vel sowieso wat groter maken?

de opmerking dat de dierenarts een vermoeden heeft van nierfalen begrijp ik niet.
op basis van de nierwaardes bij het bloedonderzoek weet je of er nierfalen is en hoe ernstig.
krijgt ze nierdieet en medicatie zoals bv fortekor en ipakitine en wat is haar anorganische fosforwaarde (plus referentie)? dat heet fosfor ip in het overzicht denk ik..

misschien goed om zelf uitgebreid in te lezen.. dat kan bij de topic nierfaalkatten, in het eerste bericht staan links naar twee heel begrijpelijke teksten over nierfalen
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... faalkatten

en zoek via de zoekfunctie rechtsboven even naar 'patiaan kalium'. lees daar in dat topic hoe voorzichtig je met het toedienen van kalium om moet gaan.. want als ik het goed begrijp is er kaliuminfuus gegeven zonder bloedonderzoek en zonder dat de kaliumwaarde bekend was..
Op https://picasaweb.google.com/1123532301 ... directlink staan de afbeeldingen groter.
Ureum 24 en crea 152. De DA heeft vanwege de bloedtest geen direct infuus gegeven, maar een verdund onderhuids infuus. geen hoge dosering dus!
Fosfaat 1.90 (1-2.42) en alkalische fosfatase 35 (14-111).
De bloedtest geeft dus vooral een verhoogde ureum. maar lijkt mij toch vrij weinig en misschien door voeding. natrium wel te hoog op 170. Ze heeft geen nierdieet.
Ze knapte na het infuus wat op.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Ilone schreef:Oke, misschien toch iets om te overwegen om dit te bespreken met je dierenarts, of sterrilisatie nog kan. De poezenpil heeft veel complicaties, zoals tumoren en ontstekingen op de lange termijn.
Voor de rest kan ik je helaas niet veel verder helpen, hopelijk reageert er nog iemand anders met meer ervaring op dit gebied.
met haar hartproblemen was dat geen optie.
Adriana

Bericht door Adriana »

de vergrote versie is nog steeds erg onduidelijk. sommige referentiegetallen zijn heel vaag en het handschrift vind ik weinig duidelijk. ik zie soms geen verschil tussen 1 en 2.
begrijp uit de pijltjes dat je da vindt dat dit aandachtspunten zijn.
ureum is soort van dagwaarde en binnen grenzen behoorlijk variabel in tegenst tot crea en bv fructosamine (bloedsuiker).
bij gluco staat ook zo'n pijltje terwijl hij/zij moet weten dat dit een stresswaarde is!
niks gezegd over die zeer hoge cholesterol? eet zij Hill's a/d?
je laatste regels eerste bericht begrijp ik ook niet... EPO??
en als je erg tevreden over je da bent, waarom dan hier gepost?
wij zijn geen dierenarts, zien het dier niet en hebben niet alle gegevens....
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Ik zal zo kijken of ik de waardes duidelijker krijg.
Ik denk dat de cholesterol hoog is door de voeding. De kat had een verstopping en ik heb extra lever en visolie gegeven. natuurlijk zou dat ook de ureum kunnen verklaren denk ik.
De glucose is wat hoog, maar de DA zei al dat dat door stress komt. Die stress was er natuurlijk ook gezien het hyperventilatie beeld (PCO2). Een kat die sneller ademt neemt meer O2 op en de PCO2 zal dalen. Dan stijgt de Ph natuurlijk ook.
Omdat de hematocriet erg laag is heb ik gevraagd of er iets mogelijk is (bijvoorbeeld epo). dat vond de DA nu niet verstandig.
Ik heb hier gepost om te kijken o er mensen zijn met dezelfde ervaringen. Onze DA ben ik zeker tevreden over. Ze is vriendelijk, open en duidelijk. kennis heeft ze natuurlijk ook genoeg.
Afgelopen nacht was ons bed droog trouwens. En Aurora lag onder op de trap.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

net antibiotica gegeven en toen ging het fout. Eerst overgeven en vervolgens hijgen...
Ik heb toch heel sterk het vermoeden dat het nu hyperventilatie is.
Adriana

Bericht door Adriana »

k denk dat je veel meer baat hebt bij weerstandsverhogers, nierdieet en bv destress (of zylkene of telizen..)
kijk in de zoekfunctie even naar onze ervaringen met die middelen..
en waardes duidelijker is gewoon ff overtypen eerste vel incl referentiewaardes..
lever tegen verstopping??
k weet niet of dat die hoge ureum verklaart, ze eet geen nierdieet en dat verklaart een hoop en ze heeft al langer nierfalen te zien aan de fosfor ip waarde..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

De aanval is voorbij... Ik heb het idee dat het tandvlees wat blauw werd, maar kan ook de anemie zijn. Hijgen, poepen, alles weer :cry:
Haar hart klonk normaal allen wel snel.
Ze schokt nog wat (misschien wel de hik!) maar z eet al weer en ze drinkt. Ook is ze erg knuffelig.
Ze vond de novadex niet lekker dus...
Waardes:
waarde ref maateenheid
Ureum 24,2 5,7 12,9 mmol/l
Crea 152 71 212 umol/l
Fosfaat 1,90 1 2,42 mmol/l
calcium 2,50 1,95 2,83 mmol/l
bilirubine totaal 10 0 15 umol/l
alanine aminotransferase 15 12 130 nkat/l
alkalische fosfatase 35 14 111 nakt/l
cholesterol 5,18 1,68 5,81 mmol/l
alfa amylase totaal 1156 500 1500 nakt/l
totaal proteinen 71 57 89 g/l
albumine 28 23 39 g/l
globuline 44 20 51 g/l
glucose 8.86 3,94 8,83 mmol/l

Ph 7,61 7,24 7,4
PCO2 21 34 35 kpa
actuele bicarbonaat 14,6 22 24 mmol/l
koolstofdioxide concentratie 20,3 27 31 mmol/l
natrium 170 150 165 mmol/l
kalium 3,9 3,5 5,8 mmol/l
chloride 124 112 129 mmol/l
anion gap 30 mmol/l

Maar fosfaat te hoog? valt toch binnen de referentie?
lever is trouwens iets laxerend. Je tips ga ik eens bekijken.
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, de fosfor en cholesterol vallen binnen de referentie maar zijn aan de hoge kant, zo ook natrium.
als de nieren al langer niet voldoende functioneren dan loopt het fosforgehalte in het bloed langzaam op.
lever kan best laxerend zijn maar waarom zo'n paardenmiddel als er lactulose, laxatract etc is...
en je ziet het dus aan het cholesterol dat het niet goed door de stofwisseling wordt verwerkt..
ureum schiet de bocht uit, terwijl crea eigenlijk in het hele beeld erg meevalt..

maarre.. als het mijn senior huisdier was dan zou ik onmiddellijk overstappen op goeie kwaliteit nierdieet en ook geen uitstapjes (vis en vers vlees) meer. lichtgestolde eidooier kan wel en daar zitten al die goeie stofjes ook inll
tegen de verstopping iets als laxatract en bv MacSamuels niertonicum om die ureum te verlagen.
en checken of er voldoende wordt gedronken en dan wat destress (huisdierendokter) om haar over de hele linie wat rustiger te krijgen..
ab tegen af en toe was genies vind ik ook nogal heftig en het is een ramp voor haar darmflora. baat het niet het schaadt wel en gelukkig vindt ze het niet lekker....
waarom noem je anemie niet gewoon bloedarmoede? ook niet ongebruikelijk bij nierfalers trouwens..

ben je er wel op bedacht dat je giga kans loopt op bv melkkliertumoren en andere ongein door jarenlang die poezenpil te geven?
en verder ben ik geloof ik wel uitgedacht en een berichtenwisseling over wel/geen nierdieet ga ik niet beginnen want dat is een persoonlijke afweging..
Laatst gewijzigd door Adriana op 07 dec 2013 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

OK... Novadox is een totale nogo... kwam net weer terug.

dat nierdieet ga ik komende week voor kijken. is nu niet te krijgen hier... renalzin lijkt me ook een optie.
De poezenpil... ja, kon toen niet veel anders. Ze was er toen zo slecht aan toe dat het een wonder is dat ze er nu nog is.
het niezen/hoesten en de uitvloeiing lijkt trouwens wel een serieus probleem te zijn. vermoedelijk toch niesziekte. Onze andere katten vertonen lichte symptomen.
van verstopping heeft ze nu totaal geen last meer gelukkig. het was vrijdagavond toen dat duidelijk werd en dan krijg je hier weinig.
Ik let nu goed op wat ze drinkt en hoe ze plast.
haar hart gaat nu wel wat snel. Die aanval vanmorgen vertrouw ik dus echt niet. Eerst dacht ik hyperventilatie, maar lijkt me toch weer het oude probleem. Ik durf nu alleen geen plaspil meer te geven.
het is zo veel bij elkaar nu lijkt het. Dat terwijl eigenlijk geen enkele test uitslag overduidelijk is. Maar gezien de anemie (sorry, ooit gezondheidswetenschappen gestudeerd), mogelijk b12 tekort (MCH) en de verhoogde ureum moet ik inderdaad van de nieren uitgaan. dat was wel al duidelijk.
Adriana

Bericht door Adriana »

heb nog eens nagedacht en naar de overzichten gekeken en vermoed dat die opmerkelijk lage creatinine ook nog wel eens 252 kan zijn ipv 152, zeker gezien het hoge houtje/touwtje-gehalte van het overzicht..
bij zooplus zie boven is vrij veel nierdieet te koop en in de topic nierfaalkatten staan overzichten. beaphar natvoer is missch wel een goeie optie.

renalzin kan zeker een goed middel zijn, maar dan geef ik je hetzelfde advies als eerder. spuit wat klodders op een plastic zakje en laat die 36 uur indrogen. pompje functioneert lastig en je verziekt er een bak eten mee.. ondanks dat bayer dat ontkent..
fortekor is gezien haar hartproblematiek waarsch geen optie, zachte plantaardige ontstresser denk ik wel. kijk eens bij huisdierendokter naar destress, over het algemeen goeie ervaringen mee op het forum. niet verslavend, zacht werkend en te combineren met andere middelen.
Plaats reactie