Welk voer voor spijsvertering?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

1 van onze katten (12 jaar oud) heeft al een tijdje last van diarree en overgeven (naast wat andere klachten). Voor de verschillende problemen zijn we al een aantal keren bij de dierenarts geweest en nu kwam ik op het idee om speciaal voer wat beter is voor de spijsvertering aan te schaffen.

Ik heb nu 2 merken voer gevonden die beide goed klinken maar welke kan ik nu het beste aanschaffen? Kan iemand mij hier tips geven?
Degene die ik vond zijn Royal Canin Sensible en Hill's Feline Sensitive Stomach Adult.
Shimbalaya

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Shimbalaya »

Een ander voer wat ook zeer geschikt is voor katten met maag/darmproblemen en diarree is de RC Gastro Intestinal.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... iet/314402

Ik heb dit zelf ook gebruikt voor onze poes toen zij diarree had en heb er zeer goede ervaringen mee.

Met het Hill's voer heb ik geen ervaring wel met de RC Sensible.
De Sensible is op zich ook een goed voer maar niet speciaal voor diarree, de RC Gastro helpt beter tegen diarree en andere darmproblemen.
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 04 dec 2013 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door mittenslief »

de gastro intestinal is super, hier ook goede ervaringen mee, en ook de kattovit vlees...gastro, ook verkrijgbaar bij zooplus
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

Bedankt voor jullie tip! Enig idee of dit ook kan helpen tegen het overgeven?
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

En deze kat heeft ook (lichte) nierproblemen waarvoor hij nierdieet voer (van Kattovit :P) krijgt nu. Enig idee wat handig is qua natvoer? Brokjes wil ik dus over op voer voor de spijsvertering maar is het goed om met natvoer op nierdieet te blijven of ook voor bijvoorbeeld die gastro van Kattovit te gaan?
Shimbalaya

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Shimbalaya »

M-M schreef:Bedankt voor jullie tip! Enig idee of dit ook kan helpen tegen het overgeven?
De RC Gastro kan zeker helpen bij klachten als overgeven omdat het ook geschikt is voor katten met maagproblemen.
Er is echter wel een contra-indicatie: De RC Gastro mag niet worden gebruikt bij pancreatitis.
Ik weet niet welke diagnose de dierenarts heeft gesteld bij je kat i.v.m. de diarree en het overgeven.

Of worden deze klachten veroorzaakt door de nierproblemen van je kat?
En ik weet niet of het verstandig is om over te schakelen naar de RC Gastro als je kat nu een nierdieet krijgt? Heb je hierover overlegd met je dierenarts?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door mittenslief »

ik heb hier ook de brokjes van gastro staan van kattovit, maar die vallen niet echt in de smaak...de intestinal wel....het natvoer van de gastro van kattovit vinden ze wel heel lekker en de sensitive ook en de brokken sensitive kattovit ook
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

Wij zitten al een tijd bij deze dierenarts, deze heeft ook vanaf het begin van de ziekte van onze kat meegemaakt. Onze kat heeft dus (lichte) nierproblemen en een knobbeltje op 1 van zijn schildklieren. Voor dit laatste krijgt hij een pilletje per dag.

Ik heb voorgelegd aan de dierenarts of ik voer voor de spijsvertering kan proberen ipv nierdieet en dit kon wel volgens deze dierenarts. Ik geloof wel dat ze nog iets heeft genoemd (en opgeschreven, zou ik even op het papier in mijn jaszak moeten kijken) als toevoeging voor de nieren dan alsnog geloof ik. Zij gaf aan dat onze kat dan misschien zelfs hopelijk weer wat aankomt doordat hij dan meer eiwitten binnen zou krijgen.

Wij hebben het verder niet echt over merken gehad. Ik geloof dat ze Royal Canin op heeft geschreven op het papiertje maar in die praktijk verkopen zij ook RC voer dus ik nam aan dat zij daarom dat merk opschreef.

De klachten lijken niet door de nierproblemen veroorzaakt te worden, daar heeft de dierenarts in ieder geval niks over gezegd. (Wij zijn de afgelopen dagen een aantal keren daar gewest vanwege buiten de bak plassen, urineonderzoek en hij heeft mogelijk een blaasontsteking, daar wordt hij ook voor behandeld). Tijdens die bezoeken ook over de diarree en het overgeven gehad. Daar hebben ze niet echt een verklaring voor (ontlasting is al wel onderzocht op een bepaalde parasiet, die heeft hij niet, en ook zijn onze katten ontwormd) en zij vonden ander voer proberen een goed idee.
Shimbalaya

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Shimbalaya »

De RC Gastro Intestinal is prima geschikt als je kat in gewicht moet aankomen.Alleen nogmaals, dit voer mag niet worden gebruikt bij pancreatitis.
Dus als je DA zeker weet dat je kat geen pancreatitis heeft mag je dit voer gerust geven.

Maar ik maak uit je bericht op dat je kat waarschijnlijk niet is getest hierop.
Anders toch maar effe vragen aan de DA of je dit voer mag geven, voor alle zekerheid. ;-)
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

Volgens mij is hij daar inderdaad niet op getest. Als ik de symptomen van pancreatitis zo lees denk ik haast niet dat hij dat heeft (bijvoorbeeld omdat hij een grote eetlust heeft en niet sloom is). Natuurlijk ben ik geen dierenarts dus ga ik dit niet met zekerheid zeggen.

Ik zal even kijken of ik morgen de dierenarts bel of dat ik alsnog een ander merk zal proberen.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door G+S »

Overgeven en darmproblemen zouden toch juist voort kunnen komen uit de schildklier?
Omdat je zegt dat hij daar een knobbeltje heeft !?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door M-M »

Geen idee of dat daaruit voort kan komen? Dat knobbeltje is een tijdje geleden ontdekt bij deze dierenarts, ze weten er dus van. Ze hebben niet gezegd dat het daaruit voort kan komen?

Ze houden het sowieso vaag. Langer lopende problemen zijn de nier en schildklier problemen. Voor de nieren dieetvoer en voor de schildklier een pilletje per dag.

Nu zijn daar overgeef problemen, diarree en plassen buiten de bak gekomen. Ontlasting 1x getest op een parasiet (kregen daarna het voorstel om ook op andere parasieten te checken maar die test kostte meteen 95 euro en omdat het meer een lucky shot leek dan heel gericht hebben we dat idee even in de koelkast gezet om eerst urine te onderzoeken) en nu zijn we dus bezig met antibiotica en een pijnstiller tegen de vermoedelijke blaasontsteking en was de DA het ermee eens om ander voer te proberen. Ik had niet het idee dat zij een idee hebben waar de diarree en overgeven precies door zal komen. Meer dat ze wat standaard tests eventueel willen doen maar voor zoveel geld en zo weinig vertrouwen dat er wat uit zal komen weet ik niet of we dat wel zouden doen... Dan heb ik liever dat er eerst serieus goed nagedacht wordt over waar het vandaan kan komen.

Als aanvulling, onze kat wordt dus wel behandeld voor zijn schildklier. Misschien dat ze daarom de conclusie hebben getrokken dat het niet daardoor komt?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Adriana »

kijk voor je problemen ook even in de bijsluiter van het middel dat je voor zijn schildklier geeft..,.

hoezo vermoedelijke blaasontsteking...? heel simpel: plas onderzoeken..

en hoe heet die pijnstiller?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Kattebeest »

Ga ervan uit dat ts ook bloedonderzoek heeft laten doen. Daar komen nierproblemen maar ook verhoogde schildklierwerking naar boven. Op basis daarvan kan de juiste dosering medicatie bepaald worden voor de schildklier. Dat lukt niet op basis van het voelen van een knobbeltje.

Mijn schildklierkater had geen darm- of spijsverteringsproblemen. Hij at veel maar viel toch af en zijn gedrag was het beste te omschrijven als 'hyper' voor zijn leeftijd. Vacht werd ook ruiger en plukkig.

Wat voor medicatie krijgt hij voor zijn schildklier en blaasontsteking en zijn de spijsverteringsproblemen misschien ontstaan tijdens het toedienen van de medicatie?

Edit: zie nu de reacties pas van ts en Adriana. Mijn reactie was op @G+S.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Welk voer voor spijsvertering?

Bericht door Cerna »

Overgeven kan ook komen door verhoogd ureum. Wat zijn de nierwaardes van je kat? Afhankelijk hiervan zou ik wel/geen nierdieet (blijven) geven.

Bij een van mijn katten hielp 2x kwart pilletje Emeprid erg goed tegen overgeven. Ik merk dat ze daardoor ook weer beter eet.
Plaats reactie