Katten kunnen gestresst raken van aaien

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door Dinky »

Ik las een stukje over stress door aaien bij de kat in het vraag van de week archief:
Klik voor het verhaal

En hierbij ook het meest interessante stuk:
Uit recent onderzoek (2013) van professor Daniel Mills van de Universiteit van Lincoln (Engeland) blijkt dat katten die zich vaak laten aaien door hun baas meer gestresst zijn dan katten die dat vermijden. Dit werd aangetoond door in verschillende katten van verschillende huishoudens de hoogte van het stresshormoon cortisol te meten. In hetzelfde onderzoek werd aangetoond dat, hoewel wij altijd aannemen dat katten als solitaire dieren liever alleen zijn dan in een groep, katten onder de twee jaar leeftijd meer gestresst zijn wanneer ze alleen leven dan in een groep. Ook bleek dat katten heel gelukkig in een groep kunnen leven, zonder stress, waarbij ook de grootte van de groep niet uit maakt. Het is zelfs zo dat katten, die elkaar zichtbaar niet leuk vinden, gewoon bij elkaar kunnen leven zonder dat dat verhoogde stresshormonen oplevert, als in een soort gedoogbeleid.
Katten die het aaien tolereren hebben de meeste stress. De katten die het echt lekker vinden en de katten die het totaal vermijden juist niet. Wat ook uit het onderzoek blijkt, en dat lijkt misschien een open deur, is dat wanneer katten in een grote groep leven het de minste stress oplevert wanneer de individuen zelf kunnen bepalen waar ze eten, drinken en naar de bak kunnen gaan.
Vond het zelf in elk geval wel vernieuwend om te lezen, en deze dierenarts dus ook ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door Ilone »

Interessant!
Ik heb hier eigenlijk voornamelijk katten die zelf de kroelies komen halen.
Dus volgens mij niet gestressed toch? :P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door BloemTetsu »

Interessant.
Dat betekend dat Elfie het minst gestrest moet zijn. Daarna Tetsu en Bloem is flink gestrest.
Goed te weten dat de narigheid tussen Elfie en Bloem geen stress veroorzaakt.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door Ms Maaike »

Leuk stukje. :) Alleen is de topictitel een beetje verwarrend; zoals ik het lees is het aaien niet de veroorzaker van stress, maar is het accepteren van het aaien juist een uiting van stress (die door iets anders wordt veroorzaakt). Of zit ik nu scheef te denken?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door Dinky »

Zoals ik het lees wordt de stress veroorzaakt door het tolereren van het aaien. Ik lees niet dat de stress door iets anders wordt veroorzaakt Maaike maar misschien dat het aan de manier van lezen van de tekst ligt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door Ms Maaike »

Frank schreef:Katten die het aaien tolereren hebben de meeste stress.
Ik denk dat ik door dat zinnetje in de war raakte. Een kwestie van duidelijk schrijven. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten kunnen gestresst raken van aaien

Bericht door eveline1982 »

De katten hier worden alleen geaaid als ze daar zelf om komen vragen. Denk dus dat de katten hier geen stress hebben :) (sinds de ukkies weg zijn, helemaal hihi)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie