Kattenallergie verlichten?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Kattenallergie verlichten?

Bericht door Volucria »

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier ben komen kijken, maar ik heb jullie raad nodig!

Ik ben onlangs weer naar mijn ouders verhuisd na een jaar met mijn vriend te hebben samengewoond. In dat jaar hebben we een kat geadopteerd, maar deze is met mij mee verhuisd omdat het een binnenkat is en er bij m'n vriend z'n ouders geen dieren in huis mogen.
Kort nadat ik weer bij mijn ouders geïnstalleerd was kreeg mijn moeder last van jeukende ogen en zwollen haar oogleden op. Niet zo erg dat ze niks meer kan zien, maar zonder make-up ziet het eruit alsof ze gehuild heeft. Volgens de dokter is het bijna zeker dat ze allergisch is aan mijn kat... Hem wegdoen is geen optie, dus zijn we op zoek naar manieren om haar allergie te verlichten. We stofzuigen nu elke dag en ik hou Goliath zo veel mogelijk op de eerste verdieping zodat mijn moeder hem maar eventjes per dag ziet, en dat brengt volgens haar al wel verbetering, maar zijn er bv pilletjes die ze elke dag kan nemen zonder bijwerkingen waardoor de allergie onderdrukt wordt? Ze is nl ook helemaal weg van Goliath en vindt het zelf jammer dat ze hem niet kan/mag aaien of knuffelen. Ze heeft pilletjes gekregen die qua samenstelling lijken op Zyrtec maar anders heten, maar dit is meer "noodhulp" en niet bedoeld om regelmatig in te nemen. Ik las ergens iets over Aerius, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of iets beters kennen? En zou swifferen ipv stofzuigen even goed zijn? Want elke dag die stofzuiger door heel het huis sjouwen en vijf keer naar een ander stopcontact versteken is niet zo handig.

Nog een toevoeging: de oplossing zou twee jaar dienst moeten doen... Eind 2015 is het appartement op plan dat mijn vriend en ik gekocht hebben klaar en kunnen we m'n moeder van de kat verlossen ;-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kattenallergie verlichten?

Bericht door eveline1982 »

Ik zou, als ik je moeder was, even naar de huisarts gaan. Er zijn nl medicijnen die je elke dag kan nemen en die behoorlijk kunnen verlichten. Ook is er op homeopatisch gebied genoeg voor dat soort problemen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenallergie verlichten?

Bericht door Dinky »

Als ik het goed begrijp slikt jou moeder op dit moment helemaal niks?

Toen ik een paar jaar terug een flinke allergische reactie kreeg op een muggenbeet kreeg ik van mijn moeder een strip semprex mee. Is een algemene allergiepil die zij gebruikt tegen de pollen. Heb het even voor je opgezocht maar helpt ook bij kattenallergie. In het hoogseizoen van pollen slikt mijn moeder 2 tot 3 per dag en dat al jarenlang dus neem aan dat het langdurig gebruikt kan worden. Even informeren dus bij de huisarts ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kattenallergie verlichten?

Bericht door flower1980 »

Begrijp ik goed dat de oogklachten het voornaamste probleem is? Mocht dat zo zijn, zou ik verder niet met tabletten doen, maar iets voor in de ogen (Livocab, op voorschrift van de arts).

Mochten er naast de klachten omtrent de ogen nog meer allergische klachten spelen, kan je moeder eventueel iets als Zyrtec (=Cetirizine) of Claritine (=Loratadine). Deze zijn zonder recept verkrijgbaar bij apotheek of drogist. Aerius is op zich ook een goed middel, wel alleen op recept verkrijgbaar. Het lijkt qua werkzame stof op Loratadine. Deze middelen tegen allergie kunnen allemaal heel licht het reactievermogen beïnvloeden. Daarbij is het met de tabletten wel verstandig om ze dagelijks in te nemen zolang ze in contact komt met de kat (effect is na een half uur tot een uur).

Het is dus ook wat je moeder wil, iets lokaal proberen in het ook of tabletjes slikken. Voor de tabletjes zijn goede middelen zonder recept te krijgen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie