Oscar misselijk, doet vreemd.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Ik ga zo maar proberen toch wat te slapen, heb ik vannacht niet gedaan en ben echt moe.
Als hij dan morgen naar huis mag ben ik ook fit genoeg.
Oscar had wel onder temperatuur, dus ze hebben hem kruikjes en warmte dekentjes gegeven, maar kan dat met dit te maken hebben of niet?
Kan me niet herinneren dat Mickey dat had maar de ene kat is de andere uiteraard ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Dinky »

Ik weet dat ze bij loulou* ook dekentjes e.d. hadden toen ze uit narcose kwam. Weet niet of dat normaal is? (Was narcose om grasspriet uit neus te halen dus andere reden voor narcose).
Vanavond maar lekker bijslapen terwijl Oscar onder toezicht staat ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Ze hadden hem voor de narcose getempt dus toen had hij al ondertemperatuur sorry ik was niet duidelijk.
Anders vraag ik het morgen gewoon ook nog even na ;)
IK ga nu maar lekker slapen ja :)
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door nellebel »

duimpjes draaien dat oscar weer de oude is en dat je hem snel mag ophalen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Dinky »

Hoop dat je goed boij hebt kunnen slapen en je Oscar straks weer op mag halen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Ze hebben Oscar vanmorgen nogmaals gecatheteriseerd, omdat ze toch dachten dat er nog iets zat.
zonder roesje en dat liet hij toe zonder in paniek te raken, gisteren raakte hij in paniek, ze wilden het eerst zonder roesje doen gisteren, ivm toch de leeftijd, maar ging toen niet.
Temp is weer normaal, hij is allerter, zit weer rechtop, we wachten op de nierwaardes.

Er zit dus vooruitgang in maar nog niet genoeg om hem nu al naar huis te laten gaan, we worden vanmiddag weer gebeld, misschien toch nog vanavond naar huis.

Nu vraag ik me toch af, hij kreeg totw canyon river, sinds een paar weken, of het daar van gekomen is.
Hiervoor kreeg hij echt seniorvoer van RC.
Ja en wat nou als zijn nierfunctie ook niet goed is, moet hij dan voer tegen blaasgruis of voor zijn nieren of bestaat er inmiddels een voer voor beiden?

Ik heb ervaring met nierfaal katten en ook blaasgruis, dus dat scheelt.

Urineonderzoek, er zat bloed bij en kristallen.

In de kattenbakken heb ik echt niets gezien.....

Ik heb wel beter geslapen, wel steeds wakker, maar beter dan helemaal niet slapen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Adriana »

Synemios schreef:Nu vraag ik me toch af, hij kreeg totw canyon river, sinds een paar weken, of het daar van gekomen is.
Hiervoor kreeg hij echt seniorvoer van RC.

.. wat nou als zijn nierfunctie ook niet goed is, moet hij dan voer tegen blaasgruis of voor zijn nieren of bestaat er inmiddels een voer voor beiden?
Ik heb ervaring met nierfaal katten en ook blaasgruis, dus dat scheelt.
ben bang dat het antwoord 'ja' is...
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
in een ander topic hadden we het over TOTW canyon etc en toen viel het me ook al op en ik heb dat ook geschreven dat ze methionine toevoegen en dat het ook nog relatief vooraan staat.
dat doen ze alleen maar als dat voer de urine niet voldoende aanzuurt en blijkbaar werkt die combi met extra methionine bij deze katzel niet.. dus geen TOTW meer geven denk ik..
lijkt me toch al geen geschikt voer voor seniors trouwens..

mijn ervaring met nierdieet is dat het urine voldoende aanzuurt en ik denk dat als/als hij aan het nierdieet gaat - en waarom niet op deze leeftijd..? - en er geen TOTW canyon meer wordt gekaand,
dat kans op herhaling dan erg gering is..
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 nov 2013 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Sunnetje »

Ik heb altijd vol lof over TOTW gesproken, zoals je weet, maar nu mijn Mystic afgelopen week dus ook ineens weer blaasklachten en gruis bleek te hebben, zie ik toch wel in dat het dus niét geschikt is voor katten met een blaasgruis verleden.
Mijn andere katten doen het er echter nog altijd fantastisch op, dus in mijn ogen is het zeker wel goed voer. Ik durf alleen niet te zeggen hoe dit voer valt bij senioren, ik heb weinig ervaring met oudjes en voer helaas. Ik hoop toch niet dat het door de wisseling van het voer komt :(

Ik hoop dat je mannetje snel weer naar huis mag en snel weer opknapt!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Oscar gaat sowieso geen totw meer krijgen.
Voel me wel schuldig nu.
Maar er wordt aangegeven voor alle leeftijden, dus ik dacht het kan geen kwaad.
Er zijn mensen die zeggen dat niervoeding slecht is als de nieren nog goed zijn, en Oscar eet dus echt geen enkele soort natvoeding, ik kan hem op die manier niet bij voeren, rauw vlees weigerde meneer ook al, brokjes weer wel, daar is hij erg makkelijk mee.
Ik denk met mijn logische verstand dat niervoeding niet zoveel kwaad kan op zijn leeftijd.
Luna wordt wel een probleem nu want die reageerde niet goed op de RC waar dus kip in zat en wel op totw canyon river, ben wel bang nu.

Sunnetje, ik heb het gegeven, dus mijn verantwoording, ik was zo met Luna bezig dat ik niet goed alles gelezen heb denk ik.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Adriana »

;-) maar waarom schuldig voelen? je kunt toch niet alles weten en het kan heel goed zijn dat die totw canyon met extra methionine bij andere katzels goed werkt maar bij Oscar hoogstwaarschijnlijk niet. wees blij dat je er heel snel bij was.

hier krijgen ze preventief een deel van hun brokkenbuffet HC nierdieet en ze zijn nog altijd zo energiek als voorheen.
er is da nierdieetvoer en daar kunnen stofjes inzitten die niet sporen met andere medicatie (en omdat dit fabrieksgeheim is zetten ze dat niet bij de ingrediënten grrrmbl) en vrij verkrijgbaar nierdieet zoals beaphar, happy cat en zo.. daar mogen dat soort stofjes niet inzitten en dat is voer dat door zijn samenstelling de nieren ontziet. dat voer is vetter of er zitten meer voorverteerde kh's in om toch de nodige energie te leveren, alleen gaat dat niet via de nieren en eiwitten wèl..

wanneer kun je Oscar ophalen en heb je zijn nierwaardes al? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Mijn man belde net met een update, nierwaardes waren volgens hem iets verhoogd, hij wordt nu gespoeld.
Hoeveel etc heeft hij niet gevraagd, maar goed, we gaan na 4 en bij Oscar kijken en dan vraag ik de waardes zelf wel.
Nero had genoeg aan nierdieet, Mickey moest er medicatie bij hebben.
Ik wil dus meer info....
Oscar mag sowieso vandaag dus nog niet naar huis, arm ventje zal er wel niet uitzien.
Hij schijnt wel rustig te zijn verder, geen paniek Enzo.

Adriana, het is meer dat ik dus niet goed opgelet heb mbt het voer.
Schuldig voelen heeft geen zin, maar ja....
Oscar lust wel happycat, jatte hij van Nero, ga maar een zak bestellen vast.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Ms Maaike »

Zucht. Ik vind dat methionine-verhaal wel erg kort door de bocht. Natuurlijk zit er methionine in kattenvoer. Dat komt namelijk van nature voor in vlees, vooral in vis. Dus hoezo, extra toegevoegde methionine? Er zit geen extra toegevoegde methionine in, het is gewoon een bestanddeel van het voer. Het staat niet voor niets bij 'Samenstelling' en niet bij 'Toegevoegde stoffen'.

Kijk eens bij een willekeurig ander merk, daar zit het ook in. In de meeste Royal Canin varianten (misschien wel alle varianten want ik heb de tijd niet om alles na te pluizen) is het wél extra toegevoegd. En wees blij dat het er in zit, het is een essentieel aminozuur voor katten (net als taurine, wat meteen achter methionine staat in de ingrediëntenlijst van TotW, 'relatief vooraan', haha). Blaasgruis kan ontstaan door een tekort aan methionine, lijkt me dus stug dat het TotW-voer blaasgruis heeft veroorzaakt. Enne, wat wordt er ook alweer gegeven aan katten met blaasgruis? Was dat niet cysteïne, waar methionine uit geassembleerd kan worden? :-|

En oeioei pas op! Want aan Happy Cat Best Age is wél methionine toegevoegd, staat nota bene apart vermeld! :roll:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Synemios »

Nou ms Maaike,
Het is wel heel vreemd dat Oscar nu ineens last heeft van blaasgruis en in de rest van zijn 16 jarige leven nooit iets gehad heeft.
Dan misschien toch niet geschikt voor alle leeftijden.
Maar ja Luna doet het er erg goed op, dus die wil ik nu niet weer op ander voer zetten met het risico dat zij weer last krijgt van allergie.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Ms Maaike »

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het erg kort door de bocht is om meteen te concluderen dat het aan het voer ligt. Mijn katertje Mickey (bijna vijftien) heeft een tijdje terug ook een verstopte penis gehad. Het was bij hem ook niet duidelijk waar het aan lag: urine niet goed aangezuurd door wellicht granen in de Smilla die hij toen kreeg, of stress, of misschien iets anders. Gezien de ingrediënten van TotW is het niet waarschijnlijk dat hij door het voer gruis heeft gekregen. Overigens, sinds ik m'n katten TotW geef is het nooit meer voorgekomen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar misselijk, doet vreemd.

Bericht door Adriana »

tja kort door de bocht, .. aan die andere totw is geen extra methionine toegevoegd en staat het totaal aan van nature in het voer voorkomende methionine niet vermeld.

vanuit het natuurlijk gehalte uit vlees kan het methionine-gehalte in dat canyon-voer vanuit vlees (gebraden wild enzo) nooit zo hoog zijn, want methionine staat ook nog redelijk hoog.
helaas zie ik geen hoeveelheid.
dan is mijn conclusie dat het voer zonder extra dus niet genoeg aanzuurt, anders doen ze dat nooit. weet niet wat dan kort ddb is..

en sommige katzels reageren daar dus niet goed op.
hetzelfde hebben we met Sanabelle Urinary, bij Dinie krijgen ze daar blaasgruis van... dan slaat de formule kennelijk niet aan..
En oeioei pas op! Want aan Happy Cat Best Age is wél methionine toegevoegd, staat nota bene apart vermeld! :roll:
dacht dat het over Happy Cat nierdieet ging..
Ms Maaike schreef:Gezien de ingrediënten van TotW is het niet waarschijnlijk dat hij door het voer gruis heeft gekregen. .
maar waarom voegen ze dan die methionine aan de canyon variant toe?? toch niet zo maar...
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 nov 2013 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie