Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door starr »

Ik had even een vraag.
Sinds 2,5 week heb ik een kitten van 6 maanden uit het asiel gehaald. Ze doet het prima. Eet goed, plast goed, poept goed, speelt etc.
Nu sinds een paar dagen valt het me op dat ze wat vaker poept. Eerst was het zo om de dag, nu steeds wel elke dag of soms 2 keer per dag. Ze heeft geen diarree, gewoon normale drollen, maar wel iets meer richting het zachte dan het harde zeg maar.
Ook laat ze laatste dagen van die vieze scheten. Haar buikje lijkt iets opgezet.
Verder oogt ze totaal niet ziek of zo.
Wat kan dit zijn?? Ik denk toch in eerste instantie aan de voeding. Ze krijgt Almo Nature Hollistic kip. Dat is toch goede voeding, is mijn ervaring. Mijn andere kat eet dit ook en heeft geen problemen.
Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Huib
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2013 21:44
Locatie: Maassluis

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door Huib »

Onze Mona, ook uit asiel en maand of 6 nu had daar ook last van. De eerste 2 weken kon ze ook van die heerlijke scheten laten. Ik denk dat het een kwestie van wennen is aan het voedsel. In het asiel kreeg ze Whiskas en ook nog es brokjes. Wij geven ze Casa Fera.. compleet droogvoer en niks anders. Nu na 4 weken geen vieze windjes meer, begin het gewoon te missen...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door eveline1982 »

Het kunnen ook nog wormen zijn. Is ze bij jullie al ontwormt? De kans dat ze dit doet vanwege de overgang op ander en beter voer is ook een optie, alleen dat haar buikje wat bol aanvoelt duidt meestal op wormen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door Cerna »

Amber had hier in het begin ook last van. Verder normale ontlasting en voer was hetzelfde als bij de fokker. Was gewoon een beetje stress en is na een paar weken vanzelf overgegaan.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door starr »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vanmiddag een zakje voer gekocht van Royal Canin , speciaal voor de darmen. Misschien dat dat werkt. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat Almo Nature niet goed is voor haar.. Maar het kan inderdaad de overgang zijn. Al is het wel raar dat ze dit op het begin dat ik haar had, dus twee weken geleden, nog niet had, en nu wel?
Ze is eind september nog ontwormd. Moet ik haar nog een keertje ontwormen voor de zekerheid of is dat te dicht op elkaar?
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door Roest »

Overgang ander voer en een ander eetpatroon, het zou heel normaal zijn. Darmflora moet zich aanpassen. 2.5 week is nog maar kort.
Dingen als antibiotica kan de darmflora ook tijdelijk ontregelen. Ontworming ook. Daar zou ik dan ook mee wachten tot het weer tijd is.
Ik zou het gewoon even aankijken. Je zou eventueel probiotica voor katten kunnen geven om de darmflora wat helpen te normaliseren.

Wij mensen hebben ook wel eens een paar dagen een borrelende buik toch. ;-)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kitten van 6 maanden laat veel windjes , geen diarree

Bericht door starr »

Ja is ook zo, ik ben altijd van het minst geringste in paniek en sta het liefst gelijk bij de dierenarts. :P Maar inderdaad wij mensen hebben dat ook wel eens.

Nu vannacht had ze gepoept en nu net weer. Aan de zachte kant maar niet echte diarree. Ze laat ook nog steeds windjes en de buik is wat bol. Nu krijgt ze Almo Nature gemengd met RC voor de darmen, kijken of dat verschil maakt.
Ik heb ontwormingstabletjes besteld maar dat kan ik nu dus beter nog niet geven?
Plaats reactie