Orijen - hypoallergeen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Orijen - hypoallergeen?

Bericht door stervis »

Hoi!

Ik voer al enige tijd Orijen als vast voer aan mijn beide katten.

Nu is het zo dat ik wegens omstandigheden tijdelijk 2 katten erbij krijg. Één van deze katten moet hypoallergeen voedsel moet hebben vanwege haar leeftijd/gezondheid etc.

Nu ben ik benieuwd of ik ook gewoon Orijen voedsel kan blijven geven. Ik weet bijvoorbeeld wel dat Applaws wel hypoallergeen is en het me stug lijkt dat Orijen dit niet is. Ik wil niet twee aparte merken voeren.

Hypoallergeen is niets meer dan er voor zorgen dat er zo min mogelijk in het voer zit wat een allergische reactie kan uitlokken.

Iemand hier ervaringen mee?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Dinky »

Ik zou in elk geval de ingrediëntenlijsten naast elkaar leggen om te kijken waar de verschillen zitten.

Weet niet hoe lang de twee logees blijven maar ik persoonlijk zou er denk ik eerder voor kiezen ze allemaal tijdelijk hypoallergeen voer te geven om geen risico te lopen met de logé. Zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er door het voer iets met de logé zou gebeuren ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Shimbalaya »

stervis schreef:
Hypoallergeen is niets meer dan er voor zorgen dat er zo min mogelijk in het voer zit wat een allergische reactie kan uitlokken.

Iemand hier ervaringen mee?
En als je dus de ingredientenlijst van Orijen vergelijkt met een echte hypo-allergene brok zoals RC Hypoallergenic bijvoorbeeld, dan zie je dat Orijen schrikbarend veel ingredienten bevat in tegenstelling tot de RC Hypo-allergenic.
Daarnaast zit in de RC-brokken gehydrolyseerde soja wat zo weinig mogelijk allergische reacties uitlokt en in Orijen zit echt vlees of vis.
Orijen bevat maar liefst bijna 40 verschillende ingredienten, en hoe meer ingredienten hoe groter de kans op een allergische reactie.
Orijen is een biologisch voer en dat is niet hetzelfde als een hypo-allergeen voer. ;-)
Dus ik zou dat absoluut niet geven aan een kat die uitsluitend hypo-allergeen voer mag hebben.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door stervis »

Beide goede punten.

Applaws heeft anders toch ook een aardig lijstje en is toch hypo-allergeen.

Ze krijgt nu van het merk Trovet (nog nooit van gehoord).
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Adriana »

k zou van zijn levensdagen niet riskeren dat de hypo=allergene-senior ander voer bij jou krijgt.
als ze ziek wordt dan ben jij niet ingewerkt en je dierenarts waarsch ook niet..

je zou baasje van de oude poezendame om voer voor al je katzels kunnen vragen voor die periode en dan hopen dat de andere katzels dat ook eten. die zou je dan orijen erbij uit de hand kunnen voeren.

wat je ook kunt doen is een paar voermomenten invoeren waarbij besje helemaal apart haar h.a.voer eet en de rest wat ze gewend zijn. en dan alles wegnemen zodat niet kan worden gejat. t is bewerkelijk maar missch is de logeerperiode niet zo lang.

orijen is een hoog gehalte eiwit-voer en dat is voor een oudere kat sowieso ongeschikt ivm de doorgaans fors afgenomen nierfunctie..

over Trovet.... op het forum hebben we een aantal berichten met erg goeie ervaringen met Trovet-voer staan! gewoon verkrijgbaar bij bv medpets..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Levi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2012 11:43

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Levi »

Ik zou ze niet op Orijen overzetten. Als ze het goed doen op het Trovet Hypoallergenic, zou ik ze daar lekker op laten staan!

je zou dit bijvoorbeeld in de bakjes kunnen doen, dan kunnen jou katten er ook wat van mee eten. En dan zou ik ze op bepaalde tijden hun eigen Orijen brokjes aanbieden, als je er zelf bij blijft staan. Zodat je zeker weet dat de 2 logés dat niet gaan eten
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door stervis »

Ja, ik heb voor mijn eigen beesten ook voer momenten en ze gaan relatief spaarzaam om met het voer. Nu wil ik gewoon niet dat de andere katten er eigenlijk van gaan snoepen en zo in de problemen komen.

Nu kan ik bijvoorbeeld voor het hele kattenhuishouden Trovet gaan voeren en Orijen voor die tijd links laten liggen (zit toch in een luchtdichte container).

Tevens zegt Orijen zelf dat de vis variant het meest dichtbij hypo-allergeen komt (tenzij ze een vis allergie heeft) en het voer voor elke levensfase geschikt is (wat betreft leeftijd en eiwit).
Niki
Looney
Binky
Puff
Shimbalaya

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Shimbalaya »

Sorry, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
De visvariant heeft ook een eiwitgehalte van 42 % en dat is eigenlijk veel te hoog en belastend voor de nieren van een oudere kat.

En dat de visvariant het dichts bij een hypo-allergeen voer komt zoals Orijen beweert: de visvariant bevat zelfs nog meer ingredienten dan de kipvariant.Behalve de vis kunnen nog talloze andere ingredienten allergische reacties veroorzaken.
Ik zou het risico absoluut niet nemen.
Stel je voor die kat krijgt straks een allergische reactie, misschien krijgt ze wel uitslag of vreselijke jeuk of nog erger.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen - hypoallergeen?

Bericht door Adriana »

stervis schreef:Tevens zegt Orijen zelf dat de vis variant het meest dichtbij hypo-allergeen komt (tenzij ze een vis allergie heeft) en het voer voor elke levensfase geschikt is (wat betreft leeftijd en eiwit).
hmmmmm.. het fosforgehalte van 1,1% is redelijk hoog voor een voer voor alle leeftijden, dus zowel eiwit als fosfor is eigenlijk vrij hoog voor seniors (> 10 jr)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie