Ik zal me eerst even voorstellen,
Ik ben Kimberly, 21 jaar oud en woon in Noord- Brabant. Ik heb 2 katjes.
Een rood Brits Korthaar Katertje van 12 weken oud (Garfield). En een Schildpad Europese Korhaar Poesje van 14 weken oud (Semmie).
Ons Britje komt uit een pretnestje en de Europese Korthaar komt uit het asiel.
Nu heb ik ons Britje 3 weken en ik heb er al een hele reeks dierenartsbezoeken op zitten.
Toen hij 3 weken geleden bij ons kwam was hij 10,5 week oud en woog hij 540 gram. Ik (toen nog helemaal onervaren met katten) maakte me er niet zo'n zorgen om en heb hem lekker mee naar huis genomen. Hij is op zaterdag bij ons gekomen en ik heb voor donderdag erop meteen een afspraak gemaakt met de dierenarts, eigenlijk gewoon om Hem en de Poes bij de dierenarts in het bestand te laten zetten zodat ze bekend waren en als er iets zou zijn we meteen terecht kunnen. Nu viel het me rond maandag/dinsdag op dat hij nogal een bolle buik had (eigenlijk al vanaf dat we hem opgehaald hadden) en ik had ook het idee dat de buik soms wat meer gespannen aanvoelde dan de andere keer. Ik maakte me er niet zo'n zorgen om en ik had toch al een afspraak voor donderdag bij de dierenarts dus dan zouden ze daar meteen naar kunnen kijken.
Bij de dierenarts kreeg ik meteen te horen dat hij VEEEL te licht was voor zijn leeftijd en haar viel de buik ook direct op. Al was hij in 6 dagen wel van 540 gram naar 680 gram gegaan. Ze dacht nog niet meteen aan het ergste omdat hij verder wel lekker at, dronk, speelde en sliep! Ze dacht aan wormen. ontwormingskuurtje er in en even in de gaten houden of er wormen in zijn ontlasting zaten!
Nu was ik wel een beetje nieuwsgierig geworden en was het één en ander gaan googlen. maar echt ik kwam om de meest verschrikkelijke ziekten terecht. Ik begon me dan ook meer en meer zorgen te maken. Ik had de ontlasting al een paar dagen in de gaten gehouden, geen wormen maar nog wel een dikke buik!
Ik vertrouwde het niet dus op maandag heb ik weer een nieuwe afspraak gemaakt voor dinsdag. dinsdags heeft de dierenarts nogmaals gekeken en t gene waar ik het meest bang voor was sprak ze meteen uit. Er was een kleine kans op FIP. Ze heeft toen met een dun naaldje in zijn buikwand geprikt t om te kijken of er vocht in de buikwand zat. Er kwam een minimaal drupje vocht uit (wat normaal was vertelde ze) en het vocht was ook helder en niet dradentrekkent. GELUKKIG!
Wel vertelde ze er bij dat de buik niet normaal was en het dan waarschijnlijk aan zijn darmen zou kunnen liggen. Maar dat was wel weer een gok omdat hij wel normaal at, dronk, en ook normale ontlasting had. Dus stelde ze voor om een echo van zijn buik te maken die zelfde dag nog.
Ik ben ’s middags weer terug gegaan met de kleine en hebben ze, zijn hele buikje kaal geschoren en een echo gemaakt. Op de echo was te zien dat zijn lever echt te groot was en de darmen daardoor plek zoeken in de buik waardoor die dus aan de zijkanten te voelen zijn. Daar komt zijn dikke buik vandaan. De boosdoener hadden we dus gevonden. Maar toen kwam de volgende vraag, Waarom is zijn lever zo groot!?
Het eerste waar aan gedacht werd was een van de infectieziekte, FelV FIV en FIP. Op woensdag zijn we weer terug gegaan naar de praktijk en hebben we een sneltest FelV en FIV gedaan die gelukkig negatief waren! Ook is toen een buisje bloed opgestuurd en naar het labratorium zodat in zijn antistoffen zou kunnen worden gekeken naar FIP. Wachten is dan ECHT niet leuk! Maar we kregen gelukkig vrijdags het verlossende antwoord GEEN FIP!

Nu zijn we een week verder en hebben we nog steeds een actieve, gezellige, hongerige Brit met een bolle buik. Bij de dierenarts hebben we het besproken en waarschijnlijk is het leververvetting en heeft hij in het nest te weinig voeding gehad. Hij eet hier ook erg goed, groeit echt als kool (hij woog de laatste keer bij de dierenarts met de bloedtest 840 en is dus in anderhalve week tijd bijna 3 ons aangekomen). En hij vertoont verder geen rare klachten of symptomen.
Nu is mijn vraag, heeft iemand dit ooit vaker meegemaakt? Leververvetting bij een kitten? Want ik heb heeeeel het internet afgespeurd maar ik kan alleen vinden dat het bij oudere poezen/katers voor komt en bij katten met extreem overgewicht. Ik vraag me dus af of leververvetting wel voor kan komen bij een kitten.
Sorry voor het uiteindelijk veel te lange verhaal. Maar ik ben gewoon echt TE bang dat er iets met hem gebeurd en dat ik dat had kunnen voorkomen.
Alvast bedankt,
Groetjes Kimberly, Garfield en natuurlijk Semmie ook!