De Brit, hoe zit dat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

De Brit, hoe zit dat?

Bericht door bayou »

Zie hier veel foto's van Britse Kortharen voorbij komen.
Voor mij lijkt het net alsof er wat veranderd is in het uiterlijk?
Klopt het dat de neuzen korter zijn dan een aantal jaar geleden?
Het type doet mij haast denken aan de exotic...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door castratenkoor »

De fokker die voor de showpunten gaat, fokt steeds plattere neuzen oftewel het stopcontact ipv de neus. De echte fokker met gevoel voor de gezondheid van de nakomelingen fokt mooie rechte neuzen. Minder voor de show, maar stukken beter voor de dieren.
Als je bij Brittenbolletje kijkt zie je dat het nieuwste kitten Kitana een prachtige gezonde neus heeft.

En ook Cerna (Annet) haar pas aangeschafte kittens hebben mooie gezonde neuzen. Die komen dan ook van een fokker die voor gezondheid gaat ipv voor showkwaliteit.

De standaard voor de show is helaas hoe platter hoe beter, daarom fokken (in mijn ogen slechte fokkers) velen er ook perzen doorheen. Om ze platter te krijgen. Zo jammer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Dinky »

Inderdaad, Annet (cerna) haalde dit ook aan in haar topic over de aanschaf van haar britjes. De Britten moeten volgens de ras standaard steeds kortere neuzen hebben vertelde haar fokker.

Ik vind dit eeuwig zonde want daardoor wordt een ongezonder ras gecreëerd :-( Perzen staan er namelijk al om bekend dat ze veel last hebben van hun korte neuzen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Brittenbolletje »

De brit is ontstaan door middel van kruizingen van onder andere de pers. Dat er soms een brit is met " extreem" platte snoet komt daardoor. De ene lijn vererft het sneller als de ander en het kan lang mee liften zonder dat je het merkt en in ene weer te voorschijn komen. ligt er ook aan hoever de pers in de lijn zit. in menig stamboom staat de pers niet meer op hoor. dat is zover weg.

soms word er nog wel eens met toestemming van een vereniging een pers ingekruist om een bepaalde reden en om een bepaald doel te bereiken. dat is dan met toestemming. die kittens krijgen GEEN stamboom maar een afstammingsbewijs.

Oww ennuhhh wat wij als fokker irritant vinden is dat er BritsE korthaar word geschreven maar dat is fout het is Brits korthaar (zonder die E dus) ;-)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door BillyJean »

Ons Britje Bowie had helemaal een plat smoeltje, als je haar stamboom bekeek, waren er van de 30 "voorouders" er 17 Pers. Bewust zo gefokt met een heel platte neus, met alle problemen vandien
Fayline heeft ook een wat plat bekkie maar Taffy heeft een echte neus. Dat viel ons daar gelijk op...
En inderdaad, de fokster van Taffy doet geen shows....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door bayou »

Brittenbolletje schreef:De brit is ontstaan door middel van kruizingen van onder andere de pers. Dat er soms een brit is met " extreem" platte snoet komt daardoor. De ene lijn vererft het sneller als de ander en het kan lang mee liften zonder dat je het merkt en in ene weer te voorschijn komen. ligt er ook aan hoever de pers in de lijn zit. in menig stamboom staat de pers niet meer op hoor. dat is zover weg.

soms word er nog wel eens met toestemming van een vereniging een pers ingekruist om een bepaalde reden en om een bepaald doel te bereiken. dat is dan met toestemming. die kittens krijgen GEEN stamboom maar een afstammingsbewijs.

Oww ennuhhh wat wij als fokker irritant vinden is dat er BritsE korthaar word geschreven maar dat is fout het is Brits korthaar (zonder die E dus) ;-)
Ook bij het meervoud?
Brits kortharen?

ik kreeg inderdaad al in 1980 korting op mijn rode pers omdat zijn neus te lang zou zijn.
Maar daar is nog het verschil tussen de gewone pers en de pekeface..
Maar wat is het verschil tussen een Brits Korthaar en een exotic dan precies nog als die neusjes steeds korter moeten?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja klopt in meervoud is het Brits kortharen.

Maa nee die snoetjes moeten niet korter alles moet ronder. lastig uitleggen :-P

een excotic is een ander ras ja en dat moet ook platter daarbij (neemt niet weg dat ik dat niet mooi vind hoor).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Brittenbolletje »

Op zich om een foutje te herstellen. in de fokkers wereld praat je niet over plat, maar over getypeert. :grin:
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door bayou »

Ik vind het ook niet mooi.
Ik probeerde hier een foto te plakken van wijlen mijn blauwe en laatste shaded silver, maar die was te klein voor 'mijn album'.
Die hadden mooie lange neuzen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Brittenbolletje »

Lange neus is niet goed. moet geen HTK worden ;-)
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door bayou »

weer geprobeerd, maar dan eens zijn de foto's te breed en dan weer zijn de foto's: geen geldige afbeelding, terwijl ik toch echt mijn album gebruik.
Jammer.... :???:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Brittenbolletje »

Probeer het anders met photobucket? of picasa?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Dinky »

Bij mijn album moet je links naast de foto klikken op de soort paperclip icoon. En dan de link plaatsen op forum (geloof de middelste zo uit mijn hoofd met [img ) en die link hier plaatsen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Cerna »

Elly (Billy Jean) gebruikte ooit een aardige vergelijking wanneer iemand weer eens Britse Korthaar zei: "je zegt ook geen Volksewagen".
Het ras heet Brits Korthaar; iedere kortharige kat uit Groot-Brittannië is een Britse korthaar.

Ik adviseer je om eens naar een show te gaan en dan goed naar een Brit en naar een Exotic (of Pers) te kijken en dan zul je zien dat de Brit weliswaar steeds platter wordt (een ontwikkeling waar de rasvereniging Neocat absoluut niet achterstaat en zij houden de keurmeesters die dit mooi vinden (nog) buiten de deur), maar gelukkig nog lang niet de misvormde snoet van een Pers of Exotic heeft.


Ik heb 5 Britten en alleen de oudste is iets te plat (Perzenbloed zit nog redelijk recent in haar stamboom) en heeft daardoor ook last van benauwdheid. Bij mijn latere Britten heb ik hier goed opgelet. Ik zou zeggen, kijk eens in mijn album.

En vooral bij de nieuwe kleuren zie je vaak dat er erg geëxperimenteerd is zoals bij prachtige Bowie die helaas niet oud mocht worden. Zo'n fokker gaat alleen voor het uiterlijk mooi en de bekers.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: De Brit, hoe zit dat?

Bericht door Chiquita98 »

En mijn britje is het mooist :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie