Het studenten dilemma

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Het studenten dilemma

Bericht door bayou »

De reden waarom ik je adviseer om juist wél meteen bij aankomst van Perry op jouw kamer een kat erbij te nemen is omdat P. dan in een veel gelijkwaardige positie staat t.o.v. dat nieuwe katje in plaats van dat hij zich het territorium al eigen heeft gemaakt.
Hierboven wordt gesuggereerd dat het beter is om te wachten tot Perry gesetteld is.
Waarom denken jullie dat dit beter is?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ms Maaike »

Omdat het niet duidelijk is of Perry echt op een maatje zit te wachten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het studenten dilemma

Bericht door nellebel »

als perry toen al zo zijn territorium beschermde vraag ik me echt af of hij wel een maatje wil.
daarlangs denk ik dat het ook heel belangrijk is dit met je vriend te bespreken. het betekend voor hem straks ook eventueel 2 katten in huis ipv 2. hoe denkt hij hierover?
meestal zijn katers makkelijker als poezen, hoor ik hier tenminste vaker.
waarom wil je er eigenlijk een kat bij? geeft perry signalen of wil jij het graag?
niet verkeerd bedoeld maar ik heb zelf ooit het idee gehad bij onze nellie een kat bij te zetten omdat ik dacht dat ze wel eenzaam zou zijn zo alleen. bleek echte solokat te zijn en de drama's die toen kwamen wil ik nooit meer meemaken. duurde heel lang voordat dat trauma weer verwerkt was. het arme schatje durfde niet meer door huis te lopen. die moesten we ronddragen om te laten zien dat de boze katermeneer weg was. duidelijk geval van vrouwtje dat op een menselijke manier voor haar kat probeerde te denken, geen goed plan.
later bij mijn volgende kat was het juist heel zichtbaar in gedrag dat die echt een maatje miste.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ikey »

Hoi Lane,

Allereerst vind ik het super dat je zoveel rekening houdt met Perry in je zoektocht naar een kamer. Hoeveel studenten gaan niet op kamers en laten hún huisdier bij hun ouders achter? Dus, super!

Persoonlijk zou ik voorlopig geen maatje bij Perry zetten. Ze hebben namelijk niet de mogelijkheid allebei in een andere kamer te gaan liggen. En voor Perry, die gewend is alleen te zijn, lijkt me dat niet fijn. Hou er ook rekening mee dat als Perry inderdaad zoals jij zegt een goedzak is en een rustige twijfelaar, hij makkelijk overruled wordt door een andere kat in huis, zeker door een poes (die zijn vaak dominanter dan katers) en daar wordt hij waarschijnlijk niet gelukkiger van, zonder dat jij er iets van merkt.

Ik snap je gevoel dat je nog een kat wil redden heel goed, echt waar. Maar misschien is dit iets voor in de toekomst, als jij en je vriend samenwonen en groter wonen. Je hebt nog een heel leven voor je en er zijn altijd katten om te redden :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Ik dacht dat juist een poes wat gemoedelijker tegen Perry zou zijn, maar beter dat ik deze les heb geleerd voor ik een onverstandige keuze had gemaakt.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik vandaag een contract heb getekend voor een kamer van 25 vierkante meter. Meer dan geplanned dus! Echter kreeg ik bij het lezen van de voorwaarden wel eventjes een brok in mijn keel en de tranen sprongen mij bijna in de ogen: Geen katten en honden toegestaan. Tuurlijk, dit had ik kunnen verwachten, maar dat zijn van die dingen die je niet wil lezen.

Echter heb ik een super huurbaas! Hij vroeg namelijk of ik het huurcontract wou rondmaken. Waarop ik zei: "Pfftt... geef me even wat nadenk tijd. Ik struikel namelijk erg over punt 11." Waarop hij zei: "Ik wil het wel door de vingers zien, ALS ik het aan mijn huisgenoten vraag, hun geen overlast bezorg en er voor zorg dat hun niet óók een kat nemen." Dat betekent dus wel dat ik een hoop voor Perry mag gaan kopen. Waaronder in plaats van de whiskas die hij nu bij mijn ouders krijgt, Royal Canine. Ik vind dat toch minder stinken (in de uitwerpselen) en het is ook nog beter voor hem ook. Een nieuwe kattenbak met koolstoffilter. Tegen de stank. Een grote krabpaal waar hij zich in kan vermaken (of planken aan de muur). Voldoende speelgoed. Misschien een automatische laser. In ieder geval dingen waar hij zich niet door gaat vervelen.

Ik heb voor een maatje me nog eens achter de oren gekrabd wil Perry dit wel? Ik hoef niet persé een extra kat erbij. Ik doe dat voor Perry, niet voor mezelf. Wat overigens niet betekend dat ik niet van de tweede kat ga houden zoveel als ik van Perry hou hoor ;) In ieder geval zoals ik hier hoor hebben jullie wel gelijk. Perry is een solo-kat, dat heeft zich ook wel bewezen en zag ik zelfs toen hij nog in de kennel zat. Ik denk niet dat hij zit te wachten op een shared-territorium.

Overigens ben ik sowieso geen voorstander van Perry bij mijn ouders laten, Perry is namelijk niet alleen "zomaar" een huisdier, maar heeft mij echt geholpen. Een soort therapie-kat dus. Ik hecht dus enorm veel waarde aan zijn aanwezigheid.

Hoe dan ook: Hebben jullie nog tips om het zo leuk mogelijk voor Perry te maken?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het studenten dilemma

Bericht door nellebel »

zeer wijs besluit denk ik. fijn dat je zo goed over dingen na denkt.
veel speeltjes (veertjes, eikels, kastanjes zijn nu helemaal in bij ons), spirng en klimmogelijkheden (al maakt onze gijs daar totaal geen gebruik van maar guusje wel) en fijn als hij naar buiten kan kijkken. die van mij brengen vooral hun tijd door met bankhangen op de leuningen ondertussen vogeltjes kijken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Het studenten dilemma

Bericht door bayou »

Wat fijn dat je zo'n grote kamer hebt gevonden bij een huisbaas die jouw Perry wil tolereren!
Een huisdier kan je inderdaad soms ergens doorheen helpen en ze maken deel uit van je gezin.
Wel goed dat je ouders bereid waren in principe voor hem te zorgen, maar hij hoort bij jou.
Ik wens je een hele fijne tijd daar met hem!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Dinky »

Qua voer zou je ook eens op zooplus rond kunnen kijken (net als natuurlijk voor krabpalen en speelgoed maar dat deed je volgens mij al :-p ) en in de voedingstopics. Er is namelijk veel verschillend voer en van whiskas komen we vaker tegen dat ontlasting ervan gaat stinken ;-) Maar tussen de prijs van whiskas en Royal canin zit ook nog veel voer ;-) Het stinken heeft namelijk te maken met de verteerbaarheid van het voer voor jou kat.
Heb hier bij de kattenbak wel een kap erop maar het luikje staat open en wij ruiken hem niet (staat hier zo goed als in de woonkamer). Ook het soort grit kan verschil maken.

Wel super dat je huisbaas zo mee wil werken :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Eikeltjes en kastanjes zijn een geweldig idee. Ik weet toevallig dat Perry gek is op langwerpige dingen. Pennen, potloden ect. Maar al helemaal op van die nep muisjes die je bij de kermis kan krijgen. Die grote met een lange staart en erg veel haar. Cowboys dragen ze vaak, alleen zijn het dan vossenstaarten. Maar ik zoek eigenlijk naar die neppe. Misschien dat iemand weet waar ik deze kan halen?

Ik heb geen moeite met de kosten van het voer. Ik wil alleen het beste voor Perry. Ik ga zelf wel naar de Lidl (Bespaart me al gauw 20 euro) als dat betekent dat Perry beter voer krijgt. Lidl is bij mijn nieuwe huisje trouwens ook om de hoek en ik heb gratis OV, dus ik kan zo op de bus stappen. Pet's place is letterlijk 20 meter van mn huis en voor mijn huis ligt een heel groot park met vijver (ik zal nog foto's maken).

Ik vroeg me eigenlijk af wat ik het beste kan doen, want ik zie normale Royal Canine, maar ook http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... line/47590 dit soort Royal Canine. Of misschien Hill's? Ik weet het niet, als het maar zorgt voor een goed drolletje xD En het liefst een hoog percentage vlees. (Misschien rauw vlees? Of gaat dat stinken?)

@ Dinky: Wat voor soort Grit beveel jij aan? En wat voor kattenbak? Ik laat het meeste spul bij mijn ouders staan, je weet maar nooit. Dus vandaar dat ik overnieuw keuze's moet gaan maken voor Perry. Ik zat te denken aan deze bak http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lep/293365, omdat hij tijdens zijn behoefte doen graag met zijn koppie buiten de bak hangt en deze een gemakkelijke klep heeft.

Zit het meeste in over kattengrit. Ik doe altijd maar wat, zolang het maar klont-vormend is. Die van de Jumbo vond ik wel fijn, maar zijn er betere alternatieven?

Ik heb overigens de mogelijkheid om kattenspullen goed op te bewaren in 2 inbouwkasten met sleutel erop. Wat betekent dat ik groot in kan kopen. Al heeft dit mijn voorkeur niet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Dinky »

Ik gebruik zelf Canadian fine van versele laga (haal het bij dierenwinkel aan de nieuwe weg, maar ook verkrijgbaar bij otter in Leek). Heb keer andere gehad maar die stuifde meer. Is 14 euro per zak (15 kg) en ik doe er wel 3 maanden mee volgens mij.

Rauw vlees kan een optie zijn want verkrijgbaar bij de pets place maar dan is een goede vriezer wel een must, zeker als compleet voer zonder brokken. Geeft wel de kleinste drollen volgens mij :-p Op het forum zijn goede ervaringen met bijvoorbeeld taste of the wild. Heb zelf nu porta21 adult maar heb het idee dat die grotere drollen geeft dan vorige voer (was dieetvoer van trovet).

Kastanjes kan je vinden bij harmonie gebouw in het centrum ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Waar zit otter in Leek? Want mijn ouders wonen namelijk in Nietap (dat dorpje ernaast). Toeval toeval xD Ik heb iets meer dan een 2 kilo zak nodig voor Perry per maand, dat is uiteraard wel met natvoer erbij. Nog tips voor natvoer? Heb met natvoer van hills zeer goede ervaringen. Had het laatst van de dierenarts mee.

Een goede vriezer is voor mij ook van essentieel belang. Heb geen zin om iedere dag vlees te halen bij de supermarkt XD En ik vries graag spul in. Dus dat is geen probleem. Grotere drolletjes maakt niet uit, zolang het maar niet heel erg stinkt.

Kattengrit? Daar weet ik namelijk helemaal niks van.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Dinky »

Otter zit op het industrieterrein (zichtbaar vanaf de A7). Versele laga is het grit dat ik gebruik ;-)

Qua voer zit ik nog te experimenteren. Ik was erg tevreden over natvoer van schesir omdat er geen toevoegingen in zitten. Ben over gestapt op rauw (kvv van haaksbarf en tinlo barfmenu, beide bij pets place) en dat vind Dinky nog veel lekkerder ;-)
Iets meer dan 2 kilo per maand vind ik als flink wat klinken maar ik weet hier alleen van de brokjes dat dat ongeveer 1 kilo per maand is. Natvoer krijgt ze als ik er aan denk te ontdooien en niet elke dag (al kan dat zeker geen kwaad)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ms Maaike »

Ik gebruik Greencat, verkrijgbaar bij pets place (XL). 14,95 voor 25 kilo. Superzuinig in gebruik; ik doe twee maanden met een zak voor drie katten. Is klontvormend en het enige grit dat ik niet vind stinken als erop geplast wordt. Poep ruik je altijd als het vers is, maar als het wordt begraven stinkt het binnen een paar minuten al niet meer.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Ik dacht altijd dat dat een groothandel was en alleen leverde aan bedrijven. (Schiet me nu te binnen waar het zit)

Ik heb een kat van boven de 5 kilo. Ik geef hem overigens ook gewoon onbeperkt droogvoer. Hij gaat hier netjes mee om en eet alleen als hij honger heeft en blijft hiermee op een ideaal gewicht. Overigens krijgt Perry ook niet elke dag natvoer. Momenteel krijgt hij whiskas, maar vind het geen prettig idee om hem Whiskas natvoer te voeren. Voor mij zit daar toch een spreekwoordelijk "luchtje" aan. Maar ik heb 3 maand geleden 2 pakken gekocht bij de makro. Daar is het goedkoper en ik kreeg er mooie opberg blikken bij.

Barf klonk mij ook prettig, maar zitten daar niet te grote stukken in? Wat moet ik er van denken: een soort mouse? Perry heeft een hekel aan kauwen op zijn natvoer en dan merk ik toch vaak dat het lekkere (losse en gelei) eraf wordt gelikt en ik met een schaaltje droog geworden voer zit.

@ Maaike: Hoe vaak ververs jij de kattenbak? En hoevaak maak je hem schoon? Ik doe het elke dag en leg er dan meteen een laagje vers grit overheen. 15 euro klinkt niet veel en als het goed de geurtjes oppakt zeker het proberen waard.
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Roest »

Geurtjes zul je altijd wel houden. Zeker in het vertrek waar de bak staat. Het beste middel tegen vervelende geurtjes zit tussen je oren.
Plaats reactie