Het studenten dilemma

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Het studenten dilemma

Voor ik begin met mijn vraag zal ik alvast even de situatie schetsen. Ik ben Lane een vrolijke studente uit het noorden van het land. Momenteel woon ik door de weeks bij mijn vriend en in het weekend bij mijn ouders. Echter ben ik opzoek naar een eigen kamer (overigens niet door een slechte situatie), waar misschien wel of misschien niet huisdieren toegestaan zijn.

Nu zit het zo. Ik heb een kat "Perry" (2.5 jaar) die momenteel bij mijn ouders woont, maar het is wel mijn kat. Dat wil zeggen dat ik gewoon voor de kosten opdraai. (Al moet ik eerlijk bekennen dat ik wel financiële steun krijg van mijn ouders) Perry kan nu nog niet bij mij wonen. Dit omdat ik doordeweeks bij mijn vriend verblijf en daar geen huisdieren toegestaan zijn en bovendien wil mijn vriend dat absoluut niet.

Op zeer korte termijn verhuis ik echter naar een eigen kamer (20m2+) waar misschien dieren toegestaan zijn (dit weet ik niet precies).

Om even een beeld van mijn band met Perry te scheppen: Perry komt na wat gezang en wat geroep op me afrennen, met zijn staart hoog in de lucht, waarna hij begroetingsgeluidjes maakt. Hij is het hele weekend bij mij en loopt mij constant achterna. (Ja dat is inclusief het toilet bezoek en zelfs douche beurten!) Hij is (naar mijn weten) gek op mij en ik op hem. Als ik dan ook maandag weer vertrek naar Groningen, voor mijn studie, staat hij zielig mij na te miauwen. Met een duidelijke: "Ik wil niet dat je weg gaat ondertoon"

Nu is mijn vraag: Wat is het beste voor de kat?
- Het dier bij mij laten wonen. En eventueel een andere kat/hond/fret aanschaffen. De kat kan wél naar buiten, omdat het een rustig gedeelte van Groningen is.
- Het dier bij mijn ouders laten wonen. Dit gaat ongeveer 2 tot 3 jaar duren eer dat ik hem dan bij mij kan laten wonen, maar mijn ouders hebben wel toegezegd dat ze voor de kat willen zorgen.

Perry heeft in de buurt naar mijn weten niet veel katten vriendjes. Eerder aartsrivalen, want hij zit regelmatig onder de tuintafel of de auto met een andere kat te vechten.

Ik hoor graag jullie mening ^^ Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Dinky »

Mocht je hem op de studentenkamer willen hebben dan moet je heel goed nadenken hoe je de ruimte voor Perry vergroot. Bijvoorbeeld door veel boekenplanken op te hangen met tapijt erop gelijmd zodat hij de hoogte in kan ;-)

Tevens zegt de term rustig niet alles. Er hoeft maar 1 auto te rijden op het moment dat hij de straat over rent om hem aan te rijden. Zeker wanneer hij rent met een andere kat hoef je er niet op te rekenen dat hij uitkijkt! En een aanrijding kan flink in de kosten lopen zonder dat je hem levend terug ziet (bij ons was de rekening toen 130 euro, was naar dierenarts van stad tot wad gebracht waar wij nooit kwamen en door hoe alles is gelopen na die tijd ook niet zullen komen). Daarnaast kan een kattenhater ook in een rustige buurt wonen met het gevaar van vergiftiging of wat zo iemand maar bedenkt tegen katten.
Gelukkig heb ik het daarna getroffen met Dinky die het liefste binnen is (met de kop uit het open raam :lol: )

Edit: denk wel dat het prima kan gaan op jou kamer, zeker wanneer je zorgt dat hij zijn plekjes heeft ;-) heeft mijn voorkeur boven bij jou ouders.
Laatst gewijzigd door Dinky op 08 okt 2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou hem lekker meenemen als jullie zo aan elkaar gehecht zijn. :) 20 m2 kan prima, zeker als hij toch heel graag bij je is. Als je wat plankjes aan de muur bevestigt en zorgt dat Perry daar op kan liggen/klimmen zou dat natuurlijk superleuk voor hem zijn. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Het studenten dilemma

Bericht door eveline1982 »

20m2 is niet zo enorm klein voor 1 kat. Ik zou, gezien hij het prima vind om alleen te zijn, geen andere kat erbij nemen. Vind daar de ruimte te klein voor. Mocht je toch een maatje voor hem willen, dan zou ik wel gaan kijken of je hem kan matchen met een leuke herplaatser. Een kitten zou misschien iets to much voor hem zijn, als je al aangeeft dat hij niet veel met de buurt katten op heeft.

Maar wil je vriend Perry niet bij hem, omdat het niet mag en de ruimte te klein is, of wil hij uberhaubt geen kat? Want dan zit je met het zelfde probleem als jullie wel ooit gaan samen wonen. Als hij geen kat wilt, en je wel op den duur wilt gaan samen wonen. Zou ik Perry bij je ouders laten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Ik vind het idee van boekenplanken een zeer goed idee. Al is het niet zo'n klimmert, totaal niet eigenlijk. Zijn favoriete plekje is op de grote luie fauteuil, waar een lekker schapen-vachtje in ligt, maar het is zeker het proberen waard.

Pffttt wat een verhaal. De kosten maken me niks uit, ik heb alles over voor mijn beestje, maar onder de auto zie ik hem niet graag. Morgen ga ik overigens kijken naar een kamer (25m2) waar ook een achtertuin is, dus dat zou wel ideaal zijn. Mits ze huisdieren toestaan.

Ik heb natuurlijk ook liever mijn kat bij mij. Overigens moet ik daar aan toevoegen dat mijn kat na een paar jaar sowieso bij mij moet gaan wonen. Mijn ouders zijn namelijk heel duidelijk geweest toen ik een kat nam: "De kat is voor jou, als jij ergens heen gaat dan gaat die kat mee. Als dat niet kan dan willen wij er best voor zorgen, maar niet zijn hele leven. Jij zorgt voor de kat."

Overigens was ik ook niet van plan om er een kitten bij te nemen. Ik heb zelfs perry niet als echte kitten-kitten gekend en dat vind ik prima zo. Hij was 1 van de wat kans armere katjes in het asiel. Terwijl de kittens om hem heen aan het spelen waren met van alles en graag aangehaald wouden worden... Lag Perry een beetje in het midden van: "Je ziet me niet. Je ziet me niet." Toen ik hem oppakte moest hij al helemaal niks van mij weten. Zich proberend af te zetten tegen mijn borst. Maar uiteindelijk is het een schat van een kat geworden die alles best vind. Daarom wil ik graag weer een wat kansarmere kat. Het liefst van zijn leeftijd en het liefst een poes.

Over mijn vriend. Ik dacht zonet tijdens het afwassen. Let's drop the question. Dus ik vroeg: "Je weet wel dat als we later samen gaan wonen... Perry mee moet he?" Waarop hij antwoorden: "Schat, dat is al de 3001e keer dat je dat vraagt en voor de 3001e keer: "Ja perry gaat mee" en als je het daar niet mee eens bent. Dan ga je maar weg." Even later toen ik wat berichtjes aan het posten was op het forum en ik hem wegdrukte. (Ik vind het nooit zo fijn als iemand achter me mee staat te gluren) zei hij: "Ja hallo, het wordt over een paar jaar ook MIJN kat." Dus ik denk dat dat wel snor zit.

Edit: Ik zal morgen eventjes jullie bijkletsen over hoe het gelopen is met de kamer en dan maar hopen dat er huisdieren toegestaan zijn. Of (als alles goed gaat) aan mijn medebewoners vragen of ze er heel veel moeite mee hebben.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Het studenten dilemma

Bericht door eveline1982 »

Ahhh fijn dat je na de 3001de keer nog steeds weet dat hij Perry ook graag, tegen die tijd, om zich heen heeft ;) .

Ik trek ook altijd naar de dieren die zich verstoppen, of door andere over het hoofd worden gezien. Worden vaak de leukst mogelijke dieren :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Het studenten dilemma

Bericht door BloemTetsu »

Meenemen dat beest. Hier ook een kat die erg gehecht is aan me.
In ons huis hebben we planken hangen http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=750 Niet vanwege de ruimte, wel vanwege hun behoeftes. Uitermate succesvol.

Gelukkig dat je vriend pro-Perry is :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Het studenten dilemma

Bericht door bayou »

Gaat je kat nu ook naar buiten of niet?
want van een buitenkat een binnenkat maken met maar 1 kamer tot zijn beschikking, vind ik geen goed plan.
Als het een binnenkat is, of als hij ook daar de gelegenheid heeft om naar buiten te kunnen, dan zie ik geen probleem.
Ik heb anderhalf jaar met twee katten op een studentenkamer gewoond.
ik zou zeker een vriendinnetje voor hem erbij nemen, maar wel tegelijkertijd introduceren in die kamer, zodat het territorium voor beide nieuw is.
omdat je er al eentje heb is mijn advies om toch voor een kitten te gaan.
Daar zijn ook zat kansarme van...

Ook hier leven twee jonge katten die in principe met de kinderen meegaan als die op zichzelf gaan.
Maar eigenlijk hoop ik dat ze bij elkaar kunnen blijven...
De vriend van mijn dochter houdt niet van katten en dan bedoel ik: echt niet.
maar voor mijn dochter staat vast dat haar kat met haar mee gaat.
Ze heeft haar zelf van langs de rand van de weg en in een doos gered.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het studenten dilemma

Bericht door nellebel »

ik zou perry ook meenemen vooral omdat hij uiteindelijk ook samen meegaat naar je vriend. als hij genoeg te springen en spelen hefet maakt de grootte niet veel uit.
vriendje bijnemen zou ik denk ik niet meteen doen. perry is al 2,5 jaar en hefte al die tijd dus als solokat bij je gewoond begrijp ik? waaro mdan nog een vriendje. kans is aanwezig dat dat niet meer gaat klikken. ook omdat hij vecht met andere katten. of hij moet gedrag gaan vertonen dat hij eenzaam is, maar dat hoor ik niet van jou. hij vermaakt zich nu toch ook prima alleen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ms Maaike »

Over wat betreft een maatje zou ik daar nog even mee wachten totdat jullie (jij en Perry) gesettled zijn in jullie nieuwe woonsituatie. Als alles 'rustig' is kun je kijken of Perry bijvoorbeeld niet te veel aan je hangt (en misschien eenzaam is). Zo ging het hier met 10 jaar oude Mickey ook. (Mick was trouwens ook een 'kansarme' kat).

Ik heb een kitten bij hem gezet, een rooie poes, toen Mick 12 jaar was. Hij werd heel erg aanhankelijk toen hij eenmaal bij mij woonde, en omdat ik best veel van huis was (studie van 8 contacturen per dag) werd hij best eenzaam. Ik heb er spijt van dat ik er niet twee kittens bij heb gezet. Een kitten alleen kreeg niet genoeg 'feedback' van Mick en hij wilde helemaal niet zo graag met zo'n kleine opdonder spelen. Omdat Perry 'al' 2,5 is zou ik niet een kitten bij hem plaatsen, maar liever voor een gemoedelijke (gecastreerde) kater van ongeveer zijn leeftijd. Op Perry's leeftijd worden de meeste katten volwassen qua gedrag en iets rustiger; vaak zitten ze dan niet meer zo te wachten op een kleine dondersteen.

Begrijpelijk is je redenering wat betreft een kansarme kat wel, maar een maatje voor Perry moet in de eerste plaats ook bij Perry passen. Ik denk dat een dominante poes (lapjes of rood) niet zo'n goed idee zou zijn. Katers zijn wat rustiger qua karakter (althans, dat is hier de ervaring).

Zelf heb ik mijn achtertuin afgesloten en ik ben heel erg blij dat ik dat heb gedaan. Pippi en Tommy kennen geen gevaar (auto's, kwaadwillende mensen) en vooral Tommy zou vrolijk met iemand meegaan. Pippi was best 'brutaal' en liep bij iedereen naar binnen om te snaaien. Toen ik nog in een studentenhuis woonde kon Mickey wel gewoon naar buiten, hij ging niet ver en was eigenlijk alleen buiten om z'n behoeftes te doen. Wandelen deed hij wel heel graag, maar dan wel met mij erbij.

Haha, óók een heel verhaal. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Ja ik heb maar geluk met mijn vriend. Hij staat achter Perry.

Ik vind het planken idee een goed idee. Heb vandaag gekeken naar de kamer, maar ik zou ook bijvoorbeeld een grote toren neer kunnen zetten. Had deze in gedachten http://media.mediazs.com/bilder/bananal ... 5300_9.jpg als er genoeg plaats voor is.

Mijn kat gaat nog niet zo heel lang naar buiten. Een paar maanden, daarvoor was hij altijd in huis, maar merkte ik dat hij behoefte had aan iemand waar hij mee kon stoeien. Daarom heb ik hem naar buiten gedaan. Had namelijk constant een kat in mn armen en benen hangen, waardoor ik een paar nare littekens op mijn armen heb. (Agh, dat kan je verwachten met een kat)

Ik wou graag wel eerst zelf in mijn kamer wonen. Laten we zeggen een maand eer dat ik Perry mee neem. Zo hangt mijn geur daar al een beetje en is het (misschien?) wat vertrouwder voor hem. Pas als hij zich thuis voelt zou ik er een andere kat bij nemen. Geen kitten overigens, heb nooit aan een kitten gedacht. Perry is een wat rustigere kat, tenminste wat spelen betreft en ik denk dat een kitten gewoon too much voor hem is. Zelf dacht ik aan een poes, want voor wat ik gezien heb is hij geen vriendjes met katers, maar met poezen. Perry zelf is gecastreerd en ik wil dan ook geen kat/poes die niet gecastreerd is. Dat vind ik wel zo verantwoordelijk. Ik wou sowieso geen lapjes kat. Mijn vriendin heeft een lapjes poes die overigens de naam Lane draagt en ik kan zeggen: ze lijkt op mij. Wat een fel beestje is dat zeg! Niks voor Perry.

Perry zelf is een kijk-de-kat-uit-de-boom kat. Gaat niet ver weg en blijft een huistijger. Hij is van een wat groter formaat, maar laat dit niet blijken, met zijn nogal twijfelachtige gedoe. Kan ik hem niet kwalijk nemen, het blijft een zwervertje. Die gelukkig een enorme transformatie heeft gemaakt naar een schatte-kat. Auto's is hij bang voor, mensen trouwens ook. Wat mensen soms best jammer vinden aangezien Perry hier een grote celeberty is en iedereen hem wil zien. Als ze hem dan niet kunnen aaien zie ik hun beteuterde gezichten, maar agh dan denk ik: "Gelukkig maar."

Perry zijn hobby's zijn: Liggen, bij mij liggen, op mijn schoot klimmen, mij wakker likken, bij het aanrecht kijken en vechten met de buurkat.

Overigens vecht hij maar met 1 kat de rest tolereert hij, maar dat komt omdat die andere kat in Perry's territorium komt en die kat denkt dat het zijn territorium is. Het zit namelijk zo: Perry is tot ongeveer 2 jaar (iets ouder) altijd binnen geweest. Toen was er altijd een kat (ongeveer van dezelfde leeftijd) die om het huis heen liep. Ze waren eerst vriendjes, dat wil zeggen dat de buiten kat altijd voor onze deur stond en Perry aan de andere kant. Kijken en als ik de deur opendeed dan gezellig snuffelen. Mijn broer heeft zelfs eens die andere kat perrongelijk binnen gelaten, omdat die twee op elkaar leken. Niks aan de hand dus. Maar op een gegeven moment werd het haat voor elkaar, omdat deze kat om ons huis heen bleef lopen. Die andere kat aan de buitenkat en Perry van de binnenkant die kat als een gek opjagen (dikke staart, gesis, agh je kent het wel). Toen Perry eindelijk naar buiten mocht, waren het dus bepaalt geen vriendjes meer en elke keer als die andere kat op ons terrein komt, wordt Perry boos. Nooit bloed, maar wel wondjes. De rest van de katten in de buurt (dat zijn er niet veel) tolereert hij gewoon, dus ik denk dat het slechts een territorium kwestie is. Maar! Het is voor mij wel een reden om geen kater te nemen, maar een poes.

Nu even terug naar de kamer. De kamer is behoorlijk ruim, tenminste voor een studenten kamer en er zal eigenlijk wel een kat in kunnen. Zeker als je het een beetje handig indeelt. Waar ik (al zeg ik het zelf) nog best goed in ben. Ik weet echter of niet of er huisdieren toegestaan zijn, dus dat wordt afwachten. Ik hoop vandaag het contract te kunnen tekenen en dan kan ik er vanaf november in.

Edit: Pfoeh wat een verhaal
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Dinky »

Wanneer je op zoek gaat naar een maatje dan is asiel Zuidwolde goed bereikbaar met de bus ;-) halte zit bijna voor het asiel (was ongeveer 10 minuutjes met de bus) en het is het dichtstbijzijnde asiel voor Groningen stad.

Grappige is dat mijn lapje absoluut niet fel was en dinky (Cypers met wit) juist een enorm felle tante. Kleur zegt dus in mijn ogen zeker niet alles ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

Persoonlijk zat ik aan dit katje te denken. Als ze er nog is dan

Afbeelding

Mirna
Geslacht: Vrouwelijk
Ras: Onbekend
Leeftijd: 1 tot 3 jaar
Kan bij katten: Nee
Kan bij honden: Nee
Kan bij kinderen : Vanaf 12 jaar
Gesteriliseerd/gecastreerd: Ja
Speciale zorg: Onbekend
Moet naar buiten: Onbekend
Wordt graag aangehaald: Ja

Mirna is bij ons binnengebracht als zwerver. Ze is heel lief en heeft een pittig karakter.




Asiel:
Stichting dierenasiel De Swinge Drachten
Grasland 114
9205 ES Drachten
Tel.: 0512-543114
E-mail: info@deswinge.nl
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Ms Maaike »

Er staat bij dat ze niet bij andere katten kan en dat ze een pittig karakter heeft. Lijkt me dan geen goed maatje voor Perry... Of zie ik dat verkeerd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Lane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 okt 2013 23:33

Re: Het studenten dilemma

Bericht door Lane »

De niet bij andere katten is een automatische functie (Er wordt dus automatisch nee ingevult). Ik ken dit asiel en daar zitten alle katten gewoon gezellig bij elkaar in een hokje. Kijk maar eens naar deze kat:

Geslacht: Mannelijk
Ras: Kortharig
Leeftijd: 4 tot 8 jaar
Kan bij katten: Nee
Kan bij honden: Onbekend
Kan bij kinderen : Ja
Gesteriliseerd/gecastreerd: Ja
Speciale zorg: Onbekend
Moet naar buiten: Onbekend
Wordt graag aangehaald: Ja

Deze knappe 5 jarige ex kater is op zoek naar een nieuwe plek. Bij binnenkomst vondt Bonne andere katten bij ons in het asiel niet leuk en ging dan ook vaak de confrontatie met hun aan. Inmiddels is Bonne hier op zijn gemak en zit met 4 andere poezen in een verblijf.

---

Weer nee bij katten, maar ondertussen zit hij wel met 4 andere poezen in een verblijf. Gewoon een beetje onzorgvuldigheid dus.

Het pittige karakter sprak mij overigens wel aan, omdat Perry tegen over andere katten wel een beetje een baasje is en ik wil niet dat hij zomaar de ander in een hoekje drijft. Ik wil wel een kat die hem een tik op de neus geeft als hij niet lief doet.
Plaats reactie