Welke kater is geschikt?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Welke kater is geschikt?

Bericht door Franon »

He Katten liefhebbers!

Ik zit met een dilemma,,,
Mijn vriendin en ik willen graag gezinsuitbreiding en willen daarom een kater aanschaffen.
Wij dachten zelf aan een Britse Korthaar maar uit een reactie bij een andere vraag die ik zojuist gesteld heb op dit forum blijkt dat deze katten vrij rustig zijn. De Britse Korthaar vinden wij een erg mooi soort maar we willen ook wel graag een kater waar wij mee kunnen spelen en ouwehoeren!
Nu heb ik een vraag welk soort dan wel goed bij ons past!
Aangezien wij nog niet heel veel weten van de vele verschillende soorten en op dit forum veel ervaring gedeeld wordt wil ik jullie vragen wat jullie zullen kiezen.

Wij zoeken een kater die:
- Speels is
- Aanhankelijk is
- Rustig (rustig met zicht op als ik op de bank zit TV te kijken dat die lekker bij ons komt liggen)
- Een kater die je wat kan leren
- Zich aanpast (natuurlijk moeten wij ons ook op hem aanpassen)
- Die andere dieren accepteert (aangezien bij mijn ouders thuis 3 chihuahua's zijn en ik onze kater toch ook wel eens mee naar mijn ouders wil nemen)
- Qua uiterlijk toch wel een mooie knuffel kater is

Alvast super bedankt voor het meedenken!
Mick en Macy
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Ms Maaike »

Zoals ik in het andere topic ook al schreef zou je eens een kijkje kunnen nemen in het asiel. Misschien zit daar de match made in heaven, al vind ik jullie eisen toch wel aan de hoge kant. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Ikey »

Zoals ook in je andere topic:

Wat leuk dat jullie een kat willen :) Ik kan het alleen maar aanraden, het is heerlijk, absoluut een verrijking van je leven.

Ik sluit me aan bij Maaike. Als karakter zo belangrijk is, zou ik eens in het asiel gaan kijken. Ook over de kittens weten ze vaak al goed wat voor karakter ze later krijgen. De medewerkers kunnen precies zeggen welke katten/kittens schootkatten zijn, wat de hyperactieve zijn en welke wat rustiger. Een tip: de flessenkittens zijn over het algemeen erg mensgericht en ontzettende knuffelkonten. Kijk eens op ikzoekbaas.nl
Tja, wat betreft aanleren. Het zijn katten, geen honden. Toen wij kittens kregen, dachten we ook wel ze een hoop te kunnen leren (lees: van bepaalde meubels af te kunnen houden), maar het zijn katten en die gaan toch wel een beetje hun eigen gang. Begrijp me niet verkeerd, we hebben ze toch een aantal dingen goed kunnen leren. Ze krabben bijvoorbeeld niet meer aan de bank. Maar dat was nadat wij een goede krabpaal hadden gekocht die zij waardeerden. Onze andere krabpaal vonden wij erg mooi, maar de katten vonden er niks aan en krabten aan de bank.

Tot slot: als je graag een kitten wil, wat ik kan begrijpen, neem er dan twee. Het is zoveel beter voor de kittens om samen op te groeien en van elkaar te kunnen leren hoe een kat zich hoort te gedragen. Bepaalde gedragingen zijn instinct en kun je ze niet afleren. een kitten alleen zal je gaan bijten. Niet uit agressie maar uit spel. Dat is wat ze doen, waar ze behoefte aan hebben en het enige wat helpt is zorgen dat ze met zijn tweeën zijn.
Het klinkt misschien raar, maar twee kittens is rustiger dan een. Het is voor jullie een stuk leuker, want ze zullen met elkaar spelen, zullen niet uit verveling de meubels slopen en gaan niet bijten. Het is ook nog eens ontzettend leuk om naar te kijken :)
Als je er echt geen twee wilt, ga dan voor een oudere solokat.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Franon »

@puma

Bedankt voor uw uitgebreide reactie!
Ik weet dat een kat geen hond is en dat ze ook niet zo opgevoed moeten worden. Dat verlang ik ook zeker niet! Wij wonen in een appartement, willen als de tijd er rijp voor is met de kat naar buiten (aan een tuigje) lopen door het park (als hij mee wil lopen in ieder geval). Ik geloof zeker dat 2 katten het een stuk beter en fijner zullen hebben maar 2 katten betekend voor ons ook 2 kattenbakken, 2x zoveel eten en korrels, 2x zoveel rond vliegende haren (niet dat dat een probleem is) etc. Alles wordt verdubbeld en dat is wat ons doet twijfelen. Geld voor 1 kater is er zeker en zal ook geen probleem worden. 1 kat kan ik makkelijk onderbrengen bij mijn ouders of vrienden als wij een weekend weg willen of de zomervakantie en met 2 katten wordt dat wel moeilijker. Voor de kat is het heel leuk om een speel maatje te hebben maar er zijn veel punten waar wij over twijfelen of het wel zo handig is.
Ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel.
Mick en Macy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door nellebel »

ik weet niet of een kat wel zo geschikt is. de meeste katten houden er niet zo van om heen en weer meegenomen te worden. tuurlijk hoor je het wel eens maar dat is katgebonden en niet rasgebonden. de meeste katten doe je er geen plezier mee.
2 katten is minder werk, want ze spelen met elkaar ipv slopen van jouw meubels of ander ongewenst gedrag uit verveling of gemis van soortgenootje.
verder is het altidj afwachten hoe de kat is. ik heb er 1 die apporteerd uit zichzelf. leert verder helemaal niets, de ander kan zelfs praten (zegt hallo), geeft pootjes, maar die vind het heel leuk om dingen te leren. maar dit weet je nooit van te voren.
dit zelfde geldt voor knuffelen. de kat die in het asiel en de eerste weken volop knuffelde, ligt nu het liefst op zichzelf .komt wel koppies geven maar wil niet op schoot of kroelen (alleen in bed). de ander was doodsbang en is nu de grootste knuffelkont ooit. bij katten moet je bereid zijn de kat te accepteren hoe hij/zij is en dat weet je nooit tevoren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Cerna »

Toen ik nog studeerde en eens in de 14 dagen met de vuile was naar huis ging, nam ik mijn eerste kat Chatoel altijd mee (in de trein). Ze was 8 weken toen ik haar kreeg en vond het vanaf het begin geen probleem. Bij mijn moeder had ze haar eigen kattenbak, voerbakjes, speeltjes en na een tijdje ging ze ook gewoon naar buiten.
Katten kunnen hier dus wel aan wennen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door eveline1982 »

De kat die jij zoekt, zal je niet vinden daar moet je gewoon geluk mee hebben. Ik raad je aan om niet persee voor een ras te gaan maar voor een leuke herplaatser die al gewend is solo te leven. Raskatten zijn toch over het algemeen een stuk gevoeliger, en gedijen beter met maatje.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Catfish »

Ik heb een kruising Brits Korthaar 'in de aanbieding', maar ik weet niet of hij wel bij je past. Sowieso wordt hij NIET alleen geplaatst. Hij heeft een vriendinnetje, Poesie, die ook een fijn thuis zoekt. Het liefst samen.
Nogmaals, of ze bij je passen, ik weet het niet. Vooral Poesie vereist heel veel geduld in het begin.
Kijk even bij vraag en aanbod en mijn topic.

Maar twee is zoveel leuker! Als je voor een kitten gaat neem er dan in ieder geval twee, zoveel leuker en gezonder! Ook voor je meubilair... ;-) Als je er echt maar eentje wilt neem dan een oudere solo kat die gewend is alleen te zijn.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door Brittenbolletje »

Of je kiest voor een opvanger? Er zijn misschien wel opvangertjes die hier ook aan kunnen voldoen? (al hoewel ik er dan nog steeds 2 zou nemen). Maar dat kunnen de mensen je hier goed vertellen die katten opvangen (ook kittens). Zijn genoeg leden die dit doen :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke kater is geschikt?

Bericht door eveline1982 »

Hier een opvanghuis ;) . Heel soms zijn er wel is kittens die solo geplaatst kunnen worden, maar met de nadruk op Soms! En zelfs dat is altijd maar afwachten of dat goed gaat. Ik heb afgelopen seizoen maar 2 kittens (zo even uit me hoofd, maar zal niet veel meer zijn) solo geplaatst, en dat is goed afgelopen. Maar het is ook wel is gebeurd, dat ik dacht dat een kitten rustig genoeg was om solo geplaatst te worden en dat ik hem dan toch weer na 1 a 2 weken terug kreeg wegens gedrags problemen. Ik plaats de kittens over het algemeen dus samen of als er al een kat is tot 1 jaar.

Ik heb ook een aantal kittens tussen de 6 en 12 maanden opgevangen. Deze katten hadden bijna allemaal gedrags problemen ontwikkeld omdat ze solo werden gehouden. Ik heb zelf 1 poes van 6 jaar en 2 van anderhalf en alle kittens waren vrijwel direct van hun gedragsproblemen af, toen ze hier binnen kwamen.

Als jullie dus persee een solo kitten willen, ga dan naar een opvanggezin (bijv via het asiel). Zij zitten 24/7 met de kittens en kunnen over het algemeen goed inschatten of een kitten geschikt zou kunnen zijn om solo te houden. Of ga voor een kat die al gewend is alleen te zitten en dit fijn vind. Zo haal je jezelf geen ellende op de nek, en het is voor de kitten/kat ook beter.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie