nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
latifa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2013 10:29
Locatie: antwerpen

nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door latifa »

hallo

hoewel ik eigenlijk geen kattenpersoon ben . bleven onze kinderen zagen voor een katje . we hebben eens op het net gezien naar verschillende soorten en ineens zag ik daar een kat die mijn hart helemaal heeft verovert . zo erg zelfs dat ik hele dagen op het net naar info it te zoeken erover haha.ik ben dus ineens een katten lover geworden dankzij de brits korthaar (blauw). we mogen zaterdag naar 1 tje gaan zien bij een erkende fokker
de kat zal 500 euro kosten ;is dat een normale prijs ?
ze heeft dan ook inentingen gehad is geshipt,en heeft een stamboom
zo tot zover een kleine voorstelling

nu de vraagjes
wat is beter een gesloten kattenbak of ene die helemaal open is ?
een krapaal mag dat een kleine zijn of beter een grotere met een niveau?

ik weet al dat ik dus een: kattenbak,schep;voederbakjes;mandje;speelgoedjes;vlooikam,borsteltje,halsbandje,krappaal,nodig heb
is er dan nog iets dt ik vergeten ben (buiten voeding en zand)?

en hebben jullie nog wat tips op wat ik moet letten als ik het poesje ga bekijken

dank je
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum :)

Wanneer je verder rond gaat kijken hier op het forum zal je zien dat bij een kitten wordt aangeraden om er een tweede bij te nemen. Dit hoeft zeker niet nog een brits korthaar te zijn maar kan ook gewoon een asielkitten zijn ;) Wanneer je daar een voorbeeld van wil zien kan je in dit foto-album kijken: klik
Voordeel is dat ze meer met elkaar spelen ipv gaan slopen in huis. Bovendien hebben ze dan elkaar wanneer jullie een dag weg zijn bijvoorbeeld.

Halsbandje is niet noodzakelijk. Zeker bij een speels kitten is dit eerder af te raden omdat ze er aan kunnen blijven hangen (zie onze poes er ook klem mee komen te zitten omdat die overal kopjes aan geeft en die is volwassen en heeft daarom ook geen bandje, wel heeft ze een chip).

500 euro is naar mijn idee een normale prijs voor een raskitten. Een kitten uit het asiel is eerder iets van 90 euro en vaak zit dan de prijs voor castratie er bij in.
Wat betreft de kattenbak zou ik kijken bij de fokker wat ze daar gewend zijn.

Qua krabpaal zou ik wel eentje nemen met verschillende niveaus en niet alleen een kale paal ;) (zelf ben ik al tijden verliefd op een krabton maar moet mijn partner daarvoor nog overhalen. Wij hebben een holletje met daarboven twee plateaus en een grote kale paal om helemaal te kunnen strekken)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en wat leuk dat je ineens aangestoken bent!
mirjam heeft al veel tips gegeven.. hier nog een paar..
erkende en bij rasverenigingen aangesloten fokkers plaatsen doorgaans geen solokittens. dat is niet omdat ze meer kittens willen verkopen maar een kitten alleen moet nog heel veel leren en dat doen ze van een kattenmaatje van grofweg zelfde leeftijd. lees onze berichten over solokittens, rechtsboven zit een zoekfunctie en die is reuzehandig.

bedenk of je voor kater of poes gaat.. poezen kunnen wat feller zijn en matchen wat minder makkelijk..
let op neus, als het hoofd van de zijkant vrij plat is dus heel korte neus, dan loop je kans op gezondheidsproblemen. dus missch beter een brit met neus. en neem een paar foto's, hier zijn zat brittenkenners, die je zo kunnen vertellen of je toek aanwinst er goed uitziet..
open kattenbakken bevallen doorgaans beter, katzels willen nog wel eens bang van kappen zijn.. kan ook opbergkrat of langwerpige dweilemmer bv.
voerbakjes kunnen glazen, porseleinen schotels zijn, geen plastic.
idem voor drinkbakken en groot want ze stoten liever hun snorren niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
louisXIV_catlover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2013 10:01

Re: nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door louisXIV_catlover »

latifa schreef:hallo

hoewel ik eigenlijk geen kattenpersoon ben . bleven onze kinderen zagen voor een katje . we hebben eens op het net gezien naar verschillende soorten en ineens zag ik daar een kat die mijn hart helemaal heeft verovert . zo erg zelfs dat ik hele dagen op het net naar info it te zoeken erover haha.ik ben dus ineens een katten lover geworden dankzij de brits korthaar (blauw). we mogen zaterdag naar 1 tje gaan zien bij een erkende fokker
de kat zal 500 euro kosten ;is dat een normale prijs ?
ze heeft dan ook inentingen gehad is geshipt,en heeft een stamboom
zo tot zover een kleine voorstelling

nu de vraagjes
wat is beter een gesloten kattenbak of ene die helemaal open is ?
een krapaal mag dat een kleine zijn of beter een grotere met een niveau?


ik weet al dat ik dus een: kattenbak,schep;voederbakjes;mandje;speelgoedjes;vlooikam,borsteltje,halsbandje,krappaal,nodig heb
is er dan nog iets dt ik vergeten ben (buiten voeding en zand)?

en hebben jullie nog wat tips op wat ik moet letten als ik het poesje ga bekijken

dank je
ik vind persoonlijk dat 500 euro veel is, aangezien wij gratis een kat hebben gekregen die super lief en leuk is, maar het is natuurlijk een raskat met stamboom etc, dus ik denk dat dat een redelijke prijs is. Een gesloten kattenbak is beter, dat ruikt veel minder sterk, vooral bij kleine kittens. Je zal hem wel in het begin wat moeten duwen in de bak, zodat hij eraan went, maar dat vermindert die vieze geur. Wij hebben een heel klein krabpaaltje en hij krabt eigenlijk niet echt aan de zetels ofzo, dus ik denk dat een kleintje wel volstaat
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door Sifra »

Als het alleen om het krabben gaat, neem dan liever een krabpaal waar een volwassen kat rechtop tegen kan staan, zo'n paal met touw op een plankje. Katten strekken zich graag uit bij het krabben. Een krabmeubel met plateaus is leuk voor de kat om op te klimmen. Katten zitten graag hoog.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Renatevanderveer

Re: nieuw hier en een paar vraagjes over benodigheden

Bericht door Renatevanderveer »

Let er wel op, de meeste britse katten worden later zware katten.
Denk daar wel om, bij de aanschaf van je krabpaal. Het zou zonde zijn als je kat erdoor zakt, oid.
Een collega van Alex is dat pas overkomen,
zij heeft twee maine coons en had daar geen rekening mee gehouden bij de aanschaf van de krabpaal..
Je raad het al; krak..
Plaats reactie