pododermatitis en novacam

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Kattebeest »

Zover is het toch niet? Je weet niet of ze fiv/felv heeft.

Herken het heel goed, van slag zijn als er iets is met je kat(ten)....
Zie net in je eerdere berichten dat Oscar nu ongeveer 16 moet zijn. Kwetsbaar mannetje dus, ja, dat is een (extra) zorg.

Edit: mooie poes is Luna!, ook net in een van je eerdere topics gevonden...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Oscar is 16 jaar ja :-)
Met hem gaat het super goed, Luna en Lizzy hebben hem echt uit een heel diep dal getrokken.
Je merkt nu wel dat hij oud is, maar we hebben nu opstapjes neergezet om het hem wat makkelijker te maken met klimmen.
Spelen doet hij nog steeds, en Luna en Oscar liggen vaak bij elkaar :-)
Spelen doet hij weer meer met Lizzy.

Luna is inderdaad heel mooi, ik weet inderdaad nog niet of ze dat heeft.
Ben alweer wat rustiger, morgen eerst maar eens overleggen ;)
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Ik ben even verder wezen spitten.

Eerste keus behandeling voor pododermatitis is toch doxycycline, het is een ab maar er zit ook een stof in, die goed werkt juist bij pododermatitis.
Nergens zie ik iets over de behandeling met metacam/novacam of iets wat er op lijkt.

Als doxy niet werkt dan kom je op prednison uit.

Tja en die link met FIV blijft terug komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Ms Maaike »

Om op een eerdere vraag van iemand terug te komen: Tolfedine wordt niet volledig door de nieren uitgescheden (ook de lever breekt tolfenamzuur af). De cammetjes zijn een grotere aanslag op de nieren omdat de nieren daar actiever mee bezig zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door mittenslief »

tolfedine is prima maar mag maar max 5 dagen gegeven worden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Ms Maaike »

Precies. Het is en blijft een NSAID, net als meloxicam.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Discussie gehad met de DA i.p.v een assistente......
Ik kom toch echt al diverse malen tegen dat doxycycline 1e keus behandeling is hiervoor, zij zegt van niet maar goed.
novacam/metacam kan breed ingezet worden en in lage doseringen en gegeven aan katten die verder gezond en niet oud zijn is het veilig.
Denk dat de meeste wel weten hoe zo'n gesprek dan gaat, maar goed ze nam me wel serieus itt de assistente van de week.
Ze begreep mijn angst wel, dus nu toch doxycycline gekregen, alleen duurt het langer voor het werkt, als het al werkt.

FIP/FELV het kan maar hoeft zeker niet zo te zijn maar we gaan Luna als ze voor controle moet toch laten testen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

zucht, krijg ik voor een week doxycycline mee.
Terwijl dit bij pododermatitis langer gegeven moet worden om resultaat te zien, als ze erop reageert.
Ik heb een andere arts gemaild en denk er toch over om voor een 2nd opnion te gaan desnoods.
Zijn er hier mensen die hier mee te maken hebben gehad bij een kat?
Wat was dan de behandeling en hoe lang?
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Ms Maaike »

Mijn oudste kater Mickey heeft het gekregen omdat hij een hoestje had en iets dat leek op keelontsteking. Hem moest ik het tien dagen geven dacht ik, ik weet het niet meer zeker.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Cerna »

Ik heb een kat gehad die ook pododermatitis had en voor haar heb ik in eerste instantie een Cortalone-injectie gehad. Zo om de 6 weken een prikje. Omdat dit als bijwerking suikerziekte kan hebben zijn we daar na een half jaar mee gestopt en hebben daarna Moderin gekregen, 2x per week een halve tablet 4 mg. Helaas overleed de kat 2 maanden daarna (ze was al oud) aan kanker, maar dat had niets met de Pododermatitis te maken.
Volgens onze dierenarts is het een auto-immuunziekte.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Dank jullie wel ;)
Ik ben echt zo blij dat dit forum bestaat.

Ik heb calendula gesmeerd op Luna's pootjes en vanavond zag ik dat het ineens een stuk minder is.
Oorzaak achterhalen vind ik zelf ook belangrijk,
Wat erg Cerna dat je je kat alsnog kwijt geraakt ben door kanker, al was ze oud.
Nero was ook 16 en is ook overleden door kanker, het blijven moeilijke dingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Roest »

Je kan de zooltjes ook lichtjes met een aloe vera creme insmeren. Het geeft verlichting en werkt nog een beetje ontstekingsremmend.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Adriana »

heb ook al zitten spitten en de links met fiv vallen mij reuze mee.
als oorzaken komen herbicides, andere ongeschikte ondergronden (van soort kattenbakkorrels veranderen?), allergie voor stofjes in ondergrond (komt ze buiten?)

dagelijks ontsmetten is naast doxy een bijkomend advies en missch weerstandverhogen om het lijf ook zelf mee te laten vechten..
maar nogmaals.. de verwijzingen naar fiv/felv vielen mij reuze mee en in de meeste gevallen is het omstandigheid, mogelijk zwakke weerstand en aanleg, soort van allergie ergens tegen..

en ik kom inderdaad helemaal nergens in de behandeling een cam tegen, lijkt wel of we in Nederland verslaafd zijn aan meloxicam.. soort van haarlemmerolie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5344
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Roest, bedankt voor de tip,

Adriana bedankt voor het meespitten.
Ik moet er wel even bij zeggen dat het bij Luna nog heel licht is,en het is ook niet open zeg maar.
Luna komt niet buiten, ik heb zelf ook zitten denken aan een allergie.
Wij zijn niet van kattenbak korrels veranderd, maar ik weet dat je niet perse meteen allergisch hoeft te reageren, soms bouw je dat op.
We gebruiken nu houtvezelkorrels zonder toevoegingen maar ik zou kunnen kijken naar iets anders.

Anders nog kijken naar voeding, ze krijgt namelijk wel sinds april, zakjes natvoer erbij, zelfde merk als haar brokken maar dan nog, het is het enige wat veranderd is.
Andere middelen voor de vloer misschien.
Ik denk aan dettol, maar weet niet of ze daar ook allergisch op kunnen reageren.
Ga ik uitzoeken.

Weerstandverhogers ga ik ook even uitzoeken.

Omdat zij toen ook die ontsteking had aan haar oog, wat overigens ook weer door diverse andere dingen kan komen, laat ik haar toch wel testen.

2nd opinion denk ik nog steeds over, want al heeft ze nu doxy gekregen ik heb ook gevonden dat bij pododermatitis dit langer dan 8 dagen gegeven moet worden, en als mijn DA niet eens weet dat dat meestal gegeven wordt, en als 1e keus novacam geeft,tja, dan heb ik er toch geen goed gevoel bij.
Of ben ik gewoon een verschrikkelijke zeikerd?

De diagnose op zich hebben ze dan wel weer heel snel gesteld, ik heb begrepen dat dat ook niet altijd het geval is, dus nu twijfel ik weer aan mijn idee voor een 2nd opnion, maar vast staat wel dat ik de beste behandeling wil voor haar, en dat ik de oorzaak ook gewoon wil achterhalen.

IK probeer het voor Luna allemaal zo leuk mogelijk te houden, dus nu heb ik een heel ritueel, ik heb begrepen dat om misselijkheid te voorkomen het goed is haar wat te eten te geven na het pilletje.
Dus ik roep Luna naar het aanrecht, met eten, geef snel het pilletje wat bij haar ook lukt, want ze is zo in de ban van eten dat ze verder amper ergens op let, maar er stond ook bij dat ze moest drinken, dus ik geef dan eten, vul een litermaat met water want vaak drinkt ze daar uit als ze de kans krijgt en nu dus ook.
Dus geen stress voor haar en voor mij ;)
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Ms Maaike »

Je bent helemaal geen verschrikkelijke zeikerd, ik dacht eigenlijk hetzelfde toen ik je verhaal las over de dierenarts. Of ik ben ook een verschrikkelijke zeikerd, dat kan ook. :-P Ik zou ook een second opinion vragen als dat mogelijk is. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie