Herplaatser Poes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Herplaatser Poes

Bericht door Seih »

Poes is de 13 jarige kat van mijn oma. Poes is toen ze een jaar of 7 was uit het asiel gehaald door ons en wij hebben haar (uiteraard in overleg met het asiel en met mijn opa) cadeau gedaan aan mijn oma. Ze was dol blij met Poes. Helaas heeft mijn oma de diagnose dementie gekregen en mijn opa is in 2011 overleden. Dit is beide vrij onverwacht gekomen en nu gaat het er dus op neer komen dat Poes mijn opa en oma overleeft. In principe hadden we hier rekening mee gehouden, ze zou naar mijn oom en tante gaan, alleen die hebben het nu laten afweten. Mijn oma begint nu inmiddels zo ver te komen dat het zorgen voor Poes niet meer goed gaat. Poes wordt regelmatig opgesloten in een kamer, omdat mijn oma vergeten is dat ze daar zat. Eten geven gaat goed, zolang Poes er maar om zeurt. Het is de bedoeling dat ze snel uit huis gaat en Poes mag dan waarschijnlijk niet mee. Dit is een beetje afhankelijk van waar ze terecht gaat komen.

Dat is dus de situatie van Poes op dit moment. Nu heb ik samen met mijn ouders na lang overleggen en alles overwegen besloten dat ik Poes neem als het niet meer gaat bij mijn oma. Poes is niet gewend aan honden en katten, dus we laten haar op mijn kamer (5 x 6) en ze kan op het afgezette balkon (3 x 5). Op die manier hebben we de tijd om haar rustig te introduceren aan het gehele huis en de rest van de beestenboel. Nu ben ik dus opzoek naar tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Poes is helaas een vrij onzeker en wat bangig katje. Ik ben de enige die haar mag aaien en optillen, voor de rest kruipt ze weg. Poes is nu niet erg stabiel door de emotievlagen waar mijn oma doorheen gaat. De ene keer is Poes ontzettend lief en geweldig en het volgende moment wordt ze opgejaagd. We hebben mijn oma nog niet zo ver gekregen om Poes aan ons af te staan, daar zijn wij nog mee bezig. Dat moet allemaal rustig gaan, anders krijgen wij de schuld en ontstaat er een hoop ruzie. Dat is voor mijn oma haar welzijn en ziektebeeld niet erg handig. Wij hebben geen idee wat ze mee heeft gemaakt voordat ze in het asiel terecht kwam en in het asiel heeft ze nog een 1,5 jaar gezeten voordat ik haar zag. Mannen heeft ze een groter probleem mee dan met vrouwen. Als je Poes met veel rust, geduld en positiviteit benaderd dan accepteert ze je uiteindelijk, dat heeft bij mij 2 jaar geduurd.

Al met al heeft Poes best een rugzak met zich mee en nu ben ik dus opzoek naar tips hoe ik alles het beste kan aanpakken. Belangrijkste is dat de hele verhuizing voor Poes zo min mogelijk stress gaat opleveren. Hebben jullie advies?
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Herplaatser Poes

Bericht door eveline1982 »

Wat een verhaal en wat lief dat jullie je gaan ontfermen over de dame! Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg zit als ze al bangig is van karakter, of vroegere omstandigheden. Heel rustig introduceren aan de rest, laat haar eerst maar een poosje aan jouw kamer wennen en de nieuwe geurtjes. Daarna kan je starten door de rustigste kat van het stel in jouw kamer te laten, ook zou ik de andere dieren de kans geven om naar jouw kamerdeur te komen zodat ze mekaars geurtje alvast kunnen opsnuiven. Wat valeriaan op een doekje, als de gemoederen hoog oplopen bij Poes helpt misschien ook wel. Daar worden de meeste katten lekker relaxt van.

Heel veel succes met Poes en de introductie :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Herplaatser Poes

Bericht door Adriana »

wat lief dat je poes overneemt en wat goed dat je je verdiept in de aanstaande verzorging.
je zou voor dit angsthaasje ook kunnen kijken bij www.huisdierendokter.nl naar het middel destress. ik vermoed dat ze een langere onzekere tijd tegemoet gaat met verandering van mensen, geluid, geur en omgeving en ik denk dat destress haar zou kunnen helpen om het wat beter aan te kunnen. destress is plantaardig, niet verslavend en geen kalmeringsmiddel. het onderdrukt angsten tijdeijk zodat je in de tussentijd haar kunt laten wennen of leren voor bepaalde dingen niet meer bang te zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Herplaatser Poes

Bericht door Roest »

Bij mijn panische asielkat was het cruciaal dat hij een veilig plekje had waar verder niemand kwam. Bij mij was het een stukje van de berging boven. Net buiten de afscherming stond de kattenbak, voer en drinkbak. Er buiten zodat ik zelfs voor eten geven ed. niet in de berging kwam. Ik weet niet of je zoiets kunt creëeren in jouw situatie maar het heeft voor mij prima gewerkt.
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Herplaatser Poes

Bericht door Seih »

Ik heb een inbouwkast met een hoekstuk. Mijn plan was om helemaal achter in dat hoekstuk een nestje te creëren voor haar en dan de deur altijd een stukje op te laten staan. Ze kan zich dan daar lekker terug trekken en verstoppen. Ook komt er een mandje onder mijn bureau te staan, zodat ze wel bedekt ligt.

We hebben vandaag weer met mijn oma gesproken over Poes. Ze heeft besloten dat ze Poes wel wil ruilen voor een vogeltje. Het klinkt nogal cru, maar zo kinderlijk is ze inmiddels door de dementie. Donderdag gaat mijn moeder het nog eens aan mijn oma vragen en overleggen met mijn tante wat die er van vindt. Ik denk niet dat mijn tante er een probleem van maakt, want die wil Poes laten inslapen. De dierenarts die dat doet is gek in zijn hoofd. Afijn.. als mijn oma drie keer ja heeft gezegd op verschillende dagen gaan we naar de dierenarts om te overleggen hoe we Poes het beste kunnen verhuizen, welke middelen we allemaal moeten gebruiken en wanneer we met haar langs gaan komen voor een volledige "keuring" (bloed prikken, volledig onderzoek, alle inentingen, enz.).
En dan kan de verhuizing beginnen.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Herplaatser Poes

Bericht door Adriana »

wat een goed doordacht plan en gelukkig ook een seniorencheck voor mw Poes.
telizen en zylkene zijn zachtwerkende kalmeringsmiddelen maar beide middelen hebben een aanlooptijd nodig van minstens een week, dus eventueel tijdig beginnen.
als je da met clomicalm aankomt dan beleeft weigeren: paardenmiddel..
en missch toch heel rustig aan met entingen want ze heeft ongetwijfeld op deze leeftijd genoeg antistoffen. en als je ontwormt, dan niet gelijktijdig ook nog anti vlooienmiddel..
komt helemaal goed denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie