Kattentuigje aanleren bij oudere kat

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Kattentuigje aanleren bij oudere kat

Bericht door Seih »

Voorlopig is het nog niet zo ver, maar uiteindelijk ga ik de oude kat van mijn oma overnemen. Poes is 13 jaar en vrij angstig, maar ook gewend om buiten te komen. Omdat ik bang ben dat ze uit angst wegschiet en verdwijnt durf ik haar niet los te laten bij ons. Eerst wil ik haar een lange tijd bij ons binnen houden totdat ze volledig gewend is, maar uiteindelijk wil ik wel graag de stap maken naar buiten toe.
Als tussenstap zat ik er aan te denken om haar aan een tuigje naar buiten te laten. We kunnen dan samen de buurt verkennen, totdat ze gewend is, de weg terug naar huis kent en ik de boel vertrouwt. Dan is het uiteindelijk het idee om haar los te laten en lekker haar gang te laten gaan. Ze is niet wegloperig en blijft graag in de buurt van het huis, dus ik verwacht ook niet dat ze verder zal gaan dan de tuin als ze eenmaal gewend is.

Is het mogelijk om een kat van 13 een tuig aan te leren? Hoe doe ik dat het beste en hebben jullie nog andere tips om het naar buiten te laten gaan van Poes zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kattentuigje aanleren bij oudere kat

Bericht door Kattebeest »

Wat lief dat je de poes van je oma overneemt.
Ja, het kan, een oudere kat leren met een tuigje om te gaan. Heb het een aantal maanden geleden nog aangeleerd met behulp van Telizen (kalmerend, hulpmiddel bij gedragsverandering, op basis van groene thee extract). Heel veel geduld hebben, tuigje eerst heel even om en iedere dag wat langer omlaten. Dan met tuigje aan de lijn en de kat volgen (niet andersom). Ook dat heel langzaam opbouwen en vooral belonen met je stem en met iets lekkers.

Verlies haar niet uit het oog als ze het tuigje omheeft. Kasper geeft graag bonkkopjes met zijn hele lichaam, ook tegen kastdeurtjes, en dan wil het tuigje nog wel eens achter een deurknop haken....

Of jullie samen ook echt erop uit kunnen weet ik niet. Hangt ook af van de vertrouwensband die je met haar hebt opgebouwd.

Waar je o.a. rekening mee moet houden tijdens de gewenningsperiode: neerploffen met tuigje en niet willen opstaan, zielig kijken, verontwaardigd kijken, onder een stoel wegkruipen en star voor zich uit kijken. Hihi, als je dat allemaal hebt kunnen doorstaan komt het wel goed met het tuigje ;-).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigje aanleren bij oudere kat

Bericht door Adriana »

hihi hihi: neerploffen, verontwaardigd kijken...
zijn al heel veel tips.. wat kan helpen is tuig eerst tijdje in de omgeving van poes laten liggen.
en doe een paardestaartelastiek tussen tuig en lijn, dan vangt de schokken op als jullie aan de wandel gaan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie