Voeding tegen blaasgruis.

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Twistel »

Hallo,
mijn vriend heeft 2 jaar geleden een kitten langs een bos gevonden.
Het beestje was erg ondervoed en zat onder het ongedierte.
Men vriend heeft hem helemaal opgelapt en tegen de tijd dat ik een relatie met hem kreeg was de kat 1.
Toen bleek ineens dat het arme beestje niet meer kon plassen.
Bij de DA bleek dat het arme ding helemaal verstopt zat, ze hebben alles bij hem moeten verwijderen, dus ook zijn penis.
Hij heeft nu alleen nog maar een plasbuisje die ze hebben proberen op te rekken omdat die te smal zou zijn.
We zijn toen helaas niet goed geïnformeerd door de DA want we zijn niet lang speciaal dieet voer blijven geven.
Niet wetende dat we de arme schat daarmee juist weer ziek maakte.
Gister (net iets meer dan een jaar later) was het weer raak bij hem,
we waren ook maar net op tijd bij een andere DA die ons vertelde wat we verkeerd gedaan hebben.
Gelukkig was er geen operatie nodig dit keer, maar ik had de schrik goed te pakken.

De DA heeft ons RC urinary s/o High Dilution meegegeven voor de eerste 6 weken,
dan is het even een plasje afgeven in de hoop dat het nu goed met m gaat.
Voor de eerste 6 weken geef ik hem sowieso RC.
Maar nu is mijn vraag of jullie goede ervaringen hebben met ander voedsel.
Ik ben als de dood dat hij weer het zelfde gaat krijgen als we hem op ander voer zetten.
Maar mijn vriend vind RC veel te duur en wil de kat misschien zelfs de deur uit doen als we geen goedkoper alternatief vinden.
Ik kan dit niet over mijn hart verkrijgen want het is echt mijn lieverd.

Enig advies?

Groetjes Twistel
And that's the way the cookie crumbles
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb slechte ervaring met Sanabelle Urinary maar goed ervaring met Specific FCD Crystal Prevention. Alle drie mijn blaasgruiskatten doen het daar goed op. Te koop bij Zooplus.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door artemis »

Na struvietoplossend dien je hem best blijvend struvietvoorkomend te geven. Voorbeelden daarvan zijn
Hill's c/d
Trovet ASD

De laatste is prima en een stuk goedkoper dan Hill's en RC.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Adriana »

Twistel schreef: Maar mijn vriend vind RC veel te duur en wil de kat misschien zelfs de deur uit doen als we geen goedkoper alternatief vinden. Ik kan dit niet over mijn hart verkrijgen want het is echt mijn lieverd.
Enig advies?
hihi hihi, vriend de deur uit is stukken goedkoper.................. (grapje hoor..!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Dinky »

Goed+goedkoop zou ik ook voor de Trovet asd gaan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Twistel »

dus dat is ook écht goed, want ik wil daar absoluut geen compromis voor sluiten. Het beestje verdient het beste punt.
And that's the way the cookie crumbles
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Twistel »

Adriana schreef:hihi hihi, vriend de deur uit is stukken goedkoper.................. (grapje hoor..!)

waarschijnlijk heb je nog gelijk ook, ben alleen nogal aan m gehecht ;)
And that's the way the cookie crumbles
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door artemis »

Twistel schreef:dus dat is ook écht goed, want ik wil daar absoluut geen compromis voor sluiten. Het beestje verdient het beste punt.
Ja hoor, het behoort tot de 'prescription diets' ofte de dierenartsendieten. Sommige DAen verkopen het en je kan het ook kopen bij Medpets. Niet in de gewone dierenhandel.
Gruiskater Pappie eet het al jaren en is nooit hervallen (mét penis) *hout vasthouden*
Woon je in Weert, NL? of B want daar is ook een Weert? Ik koop het hier in B bij de apotheek (op bestelling). Prijs 27€ voor 3 kg en daar krijg ik nog eens 10% korting op bij mijn vaste apotheek.

PS Sanabelle Urinary hoort niet tot deze categorie dieetvoer.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Dinky »

Ik betaalde iets van 24,50 voor een zak van 3 kilo bij mijn dierenarts en kreeg dan ook stempel op de spaarkaart voor een gratis zak van 3 kilo (na 10 zakken is de 11e gratis).

En wat Artemis zegt valt Trovet in de categorie dierenartsdieetvoer ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Twistel »

het ergste is is dat het zo enorm veel informatie is in een keer. Ik ben site's af aan het speuren en kom overal wel weer iets nieuws tegen. Gelukkig heb ik nog sowieso 6 weken om even te kijken of ik de juiste keuze kan maken :)

ik woon in weert NL, maar dat is wel heel dicht bij de grens van België, hebben die ook beetje standaard hetzelfde voer of is er nog ander voer in België wat aan te raden is?

Mijn ouders wonen net over de grens in Duitsland, iemand ervaring met duits voer?
And that's the way the cookie crumbles
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door artemis »

ik woon in weert NL, maar dat is wel heel dicht bij de grens van België, hebben die ook beetje standaard hetzelfde voer of is er nog ander voer in België wat aan te raden is?
Je kan in B niets vinden wat je ook niet in NL kan krijgen, al is het soms via andere bronnen verkrijgbaar zoals je dieetvoer van Hill's, RC, Trovet, .... hier ook bij de apotheek kan bestellen (net zoals je dat met veterinaire medicatie kan doen).

Trovet is overigens een zuiver Nederlands merk.
http://www.trovet.nl/nl/product_detail. ... D&dier=kat
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Twistel »

Ik heb de DA van de website medpets.nl een lange mail met mijn verhaal getypt. Hij kwam aan met Methigel. Dit mag niet gegeven worden i.c.m. dieet voeding, dus zou ik gewoon normale voeding kunnen geven met die gel aan één kat. Dat houdt dus in dat alle katten gewoon weer dezelfde voeding krijgen alleen krijgt Remmel iets extra's. Ik heb daar nog meer over proberen op te zoeken maar er staat niet bij hoe lang het gegeven mag worden. Heeft iemand daar ervaringen mee?
And that's the way the cookie crumbles
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding tegen blaasgruis.

Bericht door Adriana »

http://www.medpets.nl/methigel/#product-description
methigel bevat methionine en als je dat googelt dan krijg je nog al wat Amerikaanse berichten over nierschade.

;-) in de diverse blaasgruistopics staan heel veel tips+trucs ter voorkoming van blaasgruis zoals drinkwaterfontein (zooplus of zelf maken met pompje en grote bak), vaker/meer natvoer, dagelijks wat rauwe kip (zuurt urine aan) en/of zelf testen van ph-waarde van de urine met strips uit de aquarium-shop.

en je kunt altijd zelf zoeken via de zoekfunctie rechtsboven en kijk dan als vervanger voor blaasgruisdieet en methigel ook even bij http://www.huisdierendokter.nl naar urologist via hun verticale scrollmenu links bij blaasgruis en lees de klantenreacties..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie