Blijft likken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Hallo,

Hier al heel lang niet meer geweest. Maar zit met een probleem.

Quebbels is afgelopen donderdag avond van balkon op het houten konijnenhok van de onder buren gevallen van 3 hoog.

Nu is ze in shock en had ze een wondje aan haar poot, precies tussen nagel en kussentje in. Dit lijkt geheeld omdat het niet rood is, er geen bloed meer uit komt en ik er zonder problemen aan mag komen.

Maar, ze loopt toch rondom die wond veel te likken. Het begint aan een kantje wat kaal te worden. Er zit een korstje op de wond van hooguit 2-3mm groot. Korst kleur ziet er ook normaal uit, alsof het al paar dagen oud is. Het is dus niet zo dat het veel open is geweest sinds donderdag.

Ze is nog in shock, maar eten gaat goed(momenteel eet ze zelfs de meeste brokjes van alle 3 de katten hier), drinken iets minder, hiervoor geef ik een kwart blikje extra per dag zodat ze toch voldoende vocht binnen krijgt. Verder begon ze me gelijk te likken van dat ze blij was me te zien. Bij onderburen deed ze dat ook. Dit doet ze vaker bij mensen die ze lief/aardig vind en waar ze zich op haar gemak voelt. Ook bij visite gister die ze niet veel ziet deed ze het.

Mijn vraag nu eigenlijk is, is het heel erg als ze aan de dichte wond blijft likken? Heb vaseline liggen wat ik er op kan smeren. Maar dit lijkt me niet echt gezond. Wat verband om pootje doen lijkt me aan de ene kant handig, maar aan de andere kant, het moet ook gewoon luchten. Ondanks de shock&wondje mankeert ze verder niets(ze is net als Duvel al een keer eerder van balkon gevallen in tuin van onderburen).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Blijft likken

Bericht door Kattebeest »

Hoe gaat het nu met Quebbels?
Wat heeft je da je geadviseerd wat betreft het wondje? Heeft hij haar ook helemaal goed nagekeken op ander letsel? Waarschijnlijk wel maar wilde het toch even vragen.
Je schrijft dat het wondje dicht is, blijft het ook dicht na het likken? Vaseline is vettig, maakt het korstje week en nodigt waarschijnlijk uit tot nog meer likken (vaseline eraf likken).

Je hebt wel geluk dat het 2x goed gegaan is, een val van drie hoog. Bij een vriendin van mij (20 jaar geleden alweer ;-) ) is een van haar katten van de galerijkant van de flat gevallen, ook drie hoog. Hij heeft het gelukkig overleefd maar wel na een flinke operatie en lange revalidatieperiode. Misschien kan je iets doen om je balkon catproof te maken. Er zijn meerdere voorbeelden van hier op het forum, zie zoekfunctie.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Langzaam begint ze wel van de shock te bekomen. Dit is ook iets wat een paar dagen duurt. Maak me hier ook geen (grote)zorgen om.

Het wondje blijft gelukkig dicht als ze er aan likt, maar het begint langzaam aan een beetje kaal te worden. Moest het wel in de gaten houden dat het niet weer open zou gaan. Vaseline is inderdaad vettig, een reden waarom ik twijfel om t te gebruiken. Er is niet gezegd om er eventueel wat op te smeren.

Quebbels is nu 2x op konijnenhok van de onderburen gevallen(konijn ook voor paar minuten in paniek). Ze is gewoon volledig nagekeken bij de da, alleen klein wondje, dat nog steeds dicht is en shock. Wat bij Quebbels wel inhoud dat ze wat last heeft van haar nieren, wat slechter drinkt. Hiervoor dus de blikjes nat voer om dit er naast te geven voor een paar dagen. Uiteindelijk zal het uit zichzelf weer goed moeten gaan.

In verband grootte balkon is het lastig afzetten(zo'n 3mt breed-5mt diep). Maar moet er toch is gaan geloven, hoe lastig ook. Maar heb al 3x geluk gehad. Quebbels 2x op konijnenhok en Duvel op houten tuintafel van onderburen. En inderdaad, kan ook net de pech hebben dat het revalidatie en weet ik wat word de volgende keer.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Blijft likken

Bericht door BillyJean »

een kat likt als ze pijn heeft, het likken geeft een stofje af wat pijnstillend werkt. Blijkbaar heeft ze pijn, wat niet zo gek is na zo'n smakkerd.

inderdaad, 3x geluk, ik zou het niet aandurven voor de 4e keer te gaan...succes
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Het is inderdaad logisch. Heb toch maar weer dierenarts gebeld, omdat ze het toch langzaam aan kaal begint te likken. Maar ook het drinken blijft me zorgen geven. Overdag drinkt ze gewoon niets. Hoe dat in de nacht gaat weet ik niet, maar heb sterk het vermoedde dat ze aan vocht alleen het nat voer binnen krijgt. Dat is dus niet veel(net geen half blikje almo nature van de grote blikjes). Over dag is dit dus niet veel. Brokjes eet ze nog steeds wel goed. Het maakt me toch wel erg bezorgd. Aangezien een kat niet zonder water kan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blijft likken

Bericht door Dinky »

Je zou met een klein spuitje wat water in het bekje kunnen spuiten om extra vocht toe te dienen.
Lijkt me inderdaad wel verstandig om met de dierenarts te blijven overleggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Dat is altijd een mogelijkheid. Maar dat laat ze echt niet toe. Afgesproken dat ik met haar vanmiddag om 2 uur langs kom met haar. Zodat er toch nog goed naar kunnen kijken&controleren. Het baart me toch zorgen dat ze onvoldoende vocht binnen krijgt en haar pootje blijft likken.
Shimbalaya

Re: Blijft likken

Bericht door Shimbalaya »

Je zou ook kunnen proberen om de brokjes met flink wat lauwwarm water nat te maken, als ze dat lust tenminste. ;-)
En veel katten vinden water lekkerder als er een smaakje aanzit, van bijvoorbeeld tonijn.
Een beetje vocht van tonijn ( wel kattenvoer, geen gewone tonijn i.v.m het zoutgehalte)
door het water doen en uitproberen of ze het lekker vindt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blijft likken

Bericht door Dinky »

Je zou ook wat extra water over het natvoer kunnen doen waardoor er meer gedronken wordt ;)

Fijn dat je vanmiddag bij de dierenarts terecht kan :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Alweer even terug met Quebbels. Het drink gedrag gaat wel weer goed komen, zolang ze niet gewoon water drinkt klein beetje nat voer geven.

Het wondje aan haar pootje was weer open gegaan, en is nu een open wond dat is gaan ontsteken. Een antibiotica kuur meegekregen voor een week. Dan zou het voor zeker 95% zekerheid over moeten zijn aan haar poot.

Ik had een student, heb haar een rustig haar gang laten gaan, wel gezegd dat ik wou dat de standaard da even zou checken. Ook omdat die Quebbels goed kent, ook van de vorige keer toen ze gevallen was. En haar 1.5e week geleden geënt had.

De antibiotica kan ik dus door t nat voer doen. Het drinken moet ik ook in de gaten houden. Ze hebben gezegd hoe ik zelf kan controleren of ze aan t uitdrogen is of niet. Als het over een week nog steeds niet goed gaat met haar moet ik terug.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Blijft likken

Bericht door Kattebeest »

Klein beetje natvoer i.p.v. gewoon water drinken lijkt me erg weinig. Hoe oud is Quebbels?

De maaltijdzakjes van Almo Nature (green label) bestaan voor ongeveer de helft uit stoomvocht. Kasper lebbert dat altijd als eerste helemaal op totdat er gortdroge stukjes kip overblijven die bijna niet uit het bakje te krijgen zijn :???: .
Alle vocht is meegenomen lijkt me, zie ook de drinktips van @Dinky/Mirjam en @Shimbalaya/Maria. Komt eigenlijk op hetzelfde neer van wat ik net geschreven heb.

Toch weer even spannend wat de ab doet en hoe ze daar op reageert.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Is het ook, helaas wil ze geen gewoon water drinken. Dus ga nu inderdaad water mengen met het voer.

Quebbels is 4.

De maaltijd zakjes krijgen ze niet. Echt de blikjes van 400 gram(ze krijgt vanaf nu tussen een kwart en de helft op aanraden van da). Ze krijgen het eigenlijk nooit, en hoop toch dat ze op deze manier ook gewoon water gaat drinken. Dit vind ik belangrijker dan de blikjes(vind blikvoer vaak dikmakertjes).
Shimbalaya

Re: Blijft likken

Bericht door Shimbalaya »

Blikvoer is alleen een dikmaker als er granen,dus koolhydraten inzitten.Maar ze verkopen ook natvoer zonder granen.( Zooplus)

Wat het drinken betreft, je zou ook kleine beetjes kattenmelk kunnen mengen met het drinkwater.Kan ook wel 'ns goed helpen bij katten die weinig drinken.

Wat ook helpt om extra vocht binnen te krijgen is blikvoer met gelei erin van bijvoorbeeld Shiny Cat.Gelei is tenslotte niks anders dan gebonden vocht.
Dan nog wat lepeltjes lauwwarm water erdoor roeren zodat de gelei zachter wordt.
Khashoggi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2008 14:25

Re: Blijft likken

Bericht door Khashoggi »

Precies, elk beetje helpt. Een reden waarom ik blikjes gehaald heb. Dat met die kattenmelk is een goede tip nog om er nog bij te proberen.
Shimbalaya

Re: Blijft likken

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb m'n bericht effe nog aangepast en veranderd. ;-)
Plaats reactie