Wisselen van zand naar pellets/houtkorrels

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Wisselen van zand naar pellets/houtkorrels

Bericht door Jade »

Hallo allemaal,

Sinds mei probeer ik voor de kattenbak van zand naar pellets te wisselen. Hiervoor heb ik de Peewee kattenbak gekocht (al wordt de 'zeef' daarin nog niet gebruikt). Ik heb het Peewee topic al doorgelezen, maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik had hier van tevoren al vanalles gelezen en ben met alle geduld in mei begonnen met mengen in langzaam tempo. Inmiddels zit ik nog steeds op iets van 30% pellets en 70% klontvormend. Het probleem is dat bij in verhouding grotere hoeveelheden pellets de plashoopjes verbrokkelen door de pellets ertussen die in contact met plas uiteen vallen. Om de bak goed schoon te houden moet ik dus heel veel meescheppen en verspil ik heel veel zand en pellets (en het is nogal een klus). Het mooie aan de Peewee kattenbak is dat normaliter die uiteengevallen pellets door de 'zeef' naar de bodem zullen vallen, maar die zeef zit er nu niet in omdat het zand daar doorheen valt.
Ik heb ook al eens geprobeerd dan maar in één keer van 40% pellets naar 100% te gaan (plus zeef) maar dat was ook geen succes (al heb ik wel de andere kattenbak met het mengsel laten staan, dus gingen ze liever daar op).

Dus: hoe hebben jullie van zand naar pellets geswitched? Moet ik de gok wagen en in één keer beide kattenbakken van zo'n 30% naar 100% pellets wisselen?
Ze kennen de geur van de pellets al wel en ze zijn verder ook niet zo snel gestresst door veranderingen, maar misschien zie ik een hele eenvoudige truc over het hoofd :smile:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Babbeltje93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 aug 2013 20:36

Re: Wisselen van zand naar pellets/houtkorrels

Bericht door Babbeltje93 »

Zou je het kunnen proberen om gewoon in een keer nu te switchen? (en dus niet meer mengen met zand)
Aangezien ze de geur van de pellets toch al kennen.... Misschien is het wel even wennen, maar gaat het verder vanzelf aangezien je zelf al zegt dat ze niet zo snel gestrest zijn door veranderingen ;)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Wisselen van zand naar pellets/houtkorrels

Bericht door Jade »

Het lijkt de enige oplossing te zijn. Jammer, was wel benieuwd of ik de enige was met wisselmoeilijkheden :) Dan maar gewoon eens proberen.

Fingers crossed!
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Wisselen van zand naar pellets/houtkorrels

Bericht door Freya13 »

Misschien niet echt wat je wil horen, maar hier aanvaarden ze de pellets niet. Ik heb het een tijd geleden ook geprobeerd, maar ze weigerden nog op de bak te gaan (met het nodige schoonmaken tot gevolg :( )
Dus ik ben teruggekeerd naar goed klontervormend grit (Cat's Best) en daar zijn we nog altijd heel tevreden mee
Plaats reactie