Eetschema en kauwen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babbeltje93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 aug 2013 20:36

Eetschema en kauwen

Bericht door Babbeltje93 »

Hoi!

Sinds een paar dagen heb ik Bikkel in huis. Het is een schat van een kat, een echte knuffelkont.
Nu heb ik eigenlijk twee vragen. Ik heb geprobeerd de zoekfunctie te gebruiken, maar ik kon eigenlijk niet precies vinden wat ik zocht. Het kan zijn dat ik nog niet helemaal handig ben met de zoekfunctie, dus misschien staat het toch wel al ergens. Sorry voor de dubbelheid dan!

Afijn. Ik kwam er dus vandaag achter bij het geven van een 'dentist snoepje' (van whiskas) dat hij daar helemaal niet op kauwt. Beetje jammer aangezien het voor de tandjes bedoelt is (...)
Hij is er dol op, maar slikt ze dus heel door.
Heeft het nog nut om de tandsnoepjes dan nog te geven? (Hij vindt ze wel erg lekker namelijk... Beetje raar trouwens als je niet kauwt. Haha) Moet ik misschien iets anders proberen?

Ik ben ook maar even gaan kijken hoe dit bij de brokjes gaat (brokjes van Hills). Uit mijn observatie kwam eigenlijk dat hij op deze brokjes wel kauwt. Of in ieder geval beter kauwt.

Daarnaast ben ik een beetje 'radeloos' over het feit of ik Bikkel nu twee/drie keer per dag eten moet geven, of gewoon z'n bak vol moet doen en zorgen dat dit vol blijft.
We hebben nu een paar dagen gehad en we zijn begonnen met 's morgens een portie en 's avonds een portie. De eerste portie had hij in vijf minuten al op. Ook 's avonds ging het erg snel waardoor hij dus niks meer had om eventueel 's nachts mee door te komen. (Ik ben 's nachts m'n bed maar uitgegaan om toch nog wat in z'n bakje te doen, want ik kon er echt niet van slapen)
Een dag later hebben we de bak gewoon vol gedaan (wel de aanbevolen hoeveelheid, voor het geval dat). Dit ging goed.... Dus de dag daarna hebben we dat weer gedaan. Echter was het eten nu ook weer binnen vijf minuten op.
In het asiel stond gewoon een grote bak vol met brokjes.

Wat is nu het handigst?
- Gewoon 2 keer per dag voer geven waardoor hij wel aan de aanbevolen hoeveelheid komt, maar misschien het grootste deel van de dag/nacht zonder eten zit...
- Bak voldoen en hopen dat hij dan niet heel de bak leegvreet in een keer waardoor hij en te veel eet en snel weer zonder zit... (en hopelijk dat hij dus verspreid over de dag kleine beetjes eet en dus niet te veel...)

Heel erg bedankt alvast. En nogmaals sorry mocht ik nu informatie vragen die ergens al wel te vinden was geweest.
Liefs, Anne
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eetschema en kauwen

Bericht door Dinky »

Sommige katten leren kleine beetjes te eten zodra ze snappen dat er altijd voer staat. Er zijn ook katten die na een week onbeperkt de bak leeg blijven eten.

Hier heb ik bakje staan en die wordt gevuld zodra die leeg is (wat hier neerkomt op ongeveer 1 keer per dag). Het is dus even uitzoeken of Bikkel het wil leren om niet de bak leeg te eten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Eetschema en kauwen

Bericht door eveline1982 »

Zou als het even kan de bak brokjes lekker gevuld houden. Ws dat hij daarom ook zijn snoepjes zonder kauwen naar binnen werkt. De meeste katten kunnen zelf heel goed omgaan met onbeperkt eten en eten graag de hele dag door kleine porties. Er is wel een kans dat hij zich de eerste dag(en?) overeet. Als hij na 2 a 3 dagen nog alles direct opeet zou ik weer terug gaan naar porties.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Babbeltje93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 aug 2013 20:36

Re: Eetschema en kauwen

Bericht door Babbeltje93 »

We zijn nu inderdaad bezig met de bak gewoon vol te houden.
Gisterenavond begon hij wel meteen te schrokken (scheppen en doorslikken), maar even met een speeltje afgeleid en daarna ging het goed.
Ook nu liggen er nog brokjes in.... Hij slikt nog veel zo door, dus ik hoop dat dat snel wat minder wordt. We houden het in de gaten :)
Bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eetschema en kauwen

Bericht door castratenkoor »

Je kunt hem b.v. eendagskuiken geven om te kauwen, daar wordt zijn gebit door gereinigd. Maar niet iedere kat lust dat. Stukjes rauwe kip kan ook, maar beter niet elke dag 2 - 3 keer per week.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie