Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Freya13 »

Sommigen hebben het verhaal van Miep gevolgd in andere topics.
Even kort samengevat: Miep is een opvangkitten van ongeveer 8 weken. Bij mij binnengekomen met lichte niesziektesymptomen. Behandeld met zalf (ogen) en antibiotica. Vrijdag de laatste antibiotica gegeven, sinds maandag (eergisteren dus) heeft Miep koorts.
Eerst werd gedacht aan een gewrichtontsteking / verzwikking, omdat ze ook leek te manken.
Maar deze morgen wil Miep niet meer eten, heeft ze nauwelijks nog energie.
Dus terug naar de dierenarts (mijn eigen dierenarts nu, heb ik toch altijd wat meervertrouwen in): hoge koorts >> waarschijnlijk een infectieziekte ... inspuiting met een antibiotica dat 14 dagen werkt, en met een koortsremmer ...
De dierenarts weet eigenlijk niet echt wat er aan de hand is: kan een rest zijn van de niesziekte (viraal deel, dat niet door de antibiotica overwonnen is en dat ze door een verzwakte weerstand zelf niet zo makkelijk kan overwinnen), maar kan volgens hem ook kattenziekte zijn (zijn dat niet vooral maag-darm symtomen? dacht ik ... diarree, overgeven ... )

Dus ik weet het niet meer ... en blijkbbaar weet mijn dierenarts het ook niet ...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door eveline1982 »

Heb gelukkig nog nooit de kattenziekte mee gemaakt, dus kan daar niet zoveel zinnigs over zeggen. Het zou kunnen zijn dat ze een hersenvliesontsteking heeft opgelopen, helaas slaat de niesziekte ook daar wel is op. Welke ab heb je gegeven? Ik zou zowiezo om een onstekingremmer gaan vragen en voor de rest kan je haar wat druivensuikerwater geven, 1 thee lepel druivensuiker op 3 eetlepels water.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Dinky »

hier staat wel informatie over de kattenziekte.

Wil je wel veel sterkte wensen om dit kleintje weer gezond te krijgen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door mittenslief »

nou dit is denk ik gewoon niesziekte maar wat slaat op de gewrichten, vorig jaar kreeg ik ook kittens binnen met lichte nies een ander kreeg toen dezelfde symptomen als Miep, dit is niesziekte maar dan de calici variant......is hele hoge koorts en gewrichtsontstekingen....AB heeft ze dus al gekregen, nu moet je zorgen dat er eten naar binnenkomt en dit doe ik met convelesance van RC en spuit ik in het bekje (als ze het tenminste zo niet opeet) veel suc6 ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Anne87 »

Noodle heeft door zijn niesziekte ook gewrichtsklachten gekregen. Op een gegeven moment gebruikte hij zijn ene achterpoot helemaal niet meer, en als hij bewoog was hij altijd heel sneu aan het piepen.
Het is belangrijk dat ze antibiotica krijgt en aan het eten blijft. Ik zou inderdaad RC Convalescence halen bij je dierenarts en dat - indien ze niet automatisch eet - in haar bekje spuiten (voorzichtig en niet teveel tegelijk). Dat vinden ze over het algemeen heel erg lekker en is heel voedzaam.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Freya13 »

voorlopig heel voorzichtig positief: bij thuiskomst heeft ze gegeten (redelijk goed eigenlijk) van de Royal Canin Kitten die ik nog staan had, en ze wandelt hier al de hele namiddag rond; rustig, dat wel, maar er zit toch een stuk meer leven in dan deze morgen. Ze heeft nu natuurlijk die spuit van de da gehad, dus hopelijk blijft deze verbetering duren.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door eveline1982 »

Ze knappen vaak razend snel op van de ab! Maar houd het in de gaten, heb hier nu ook een zieke kitten (al is ze gelukkig wel hongerig en speels). Die mag ook 14 dagen ab en een ontstekingremmer!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Freya13 »

ik hou het sowieso in de gaten ... mijn eerste opvangertje, mag er niet aan denken dat dit verkeerd zou aflopen
ravenblanket
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2013 18:26
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door ravenblanket »

Anne87 schreef:Noodle heeft door zijn niesziekte ook gewrichtsklachten gekregen. Op een gegeven moment gebruikte hij zijn ene achterpoot helemaal niet meer, en als hij bewoog was hij altijd heel sneu aan het piepen.
Het is belangrijk dat ze antibiotica krijgt en aan het eten blijft. Ik zou inderdaad RC Convalescence halen bij je dierenarts en dat - indien ze niet automatisch eet - in haar bekje spuiten (voorzichtig en niet teveel tegelijk). Dat vinden ze over het algemeen heel erg lekker en is heel voedzaam.
Anti biotica zou ik niet gebruiken betekent niet voor niet "tegen het leven" en er zit al genoeg anti biotica is het voer van tegenwoordig!!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Anne87 »

Je snapt er echt he-le-maal niks van jij he. Ga alsjeblieft weg.
Weet je hoe een kitten eruit ziet die geen antibiotica krijgt tegen niesziekte? Nee? Dan moet je even bij ons komen kijken thuis. Daar zit namelijk een kater van net 1 jaar, die onbehandeld is geweest tegen niesziekte bij de fokker. Dat houdt in dat hij non stop uitbraken heeft ervan. Hij niest chronisch, snottert, heeft kans op ontstekingen van alle bindvliezen. Zijn longen zijn dusdanig erg verpest door die onbehandelde ziekte dat er een kuur van 3 weken antibiotica nodig was om te zorgen dat hij niet voor zijn derde dood neervalt. Hij heeft chronische gewrichtspijn, met opspelende ontstekingen. Hij is net een jaar oud en zal hier de rest van zijn leven last van blijven houden. De rest van zijn leven moeten we hem dagelijks weerstandsverhogers geven, zijn leven stressvrij houden, hij kan nooit naar een pension of opvang, hij moet altijd in de gaten gehouden worden. Als we een paar dagen weggaan moet er non stop iemand in huis om te zien of het goed met hem gaat. Hij is enorm zwak medisch en is overal gevoelig voor hierdoor. Hij heeft het zo enorm benauwd dat hij hijgt met zijn tong uit zijn bek als hij - net als elke kat van zijn leeftijd - even een rondje rent door het huis. Met de hitte van de afgelopen weken was dat nog veel erger en lag hij tot diep in de nacht zo erg te hijgen dat we de dierenarts belden om te vragen of we hem niet op moesten laten nemen.
Hij heeft overal last van, voor de REST VAN ZIJN LEVEN, omdat iemand net zo dom was als jij en weigerde een doodzieke kitten antibiotica te geven tegen niesziekte.
Dus ga weg. Heel snel.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door xdenise »

Hoi Freya, mijn Mowgli was als kitten ook erg ziek. Ik herken de symptomen enigszinds.. Mijn DA kon de oorzaak ook niet vinden, ze heeft verschillende onderzoeken gehad om van alles en nog wat uit te sluiten.

Ze heeft een bij de DA moeten overnachten, waar ze een beetje opknapte. Uiteindelijk is ze met een ab kuur (en nog iets wat ik me zo snel even niet herinner, excuus) weer de oude geworden. Ik kan het wel even terug zoeken, mocht je daar interesse in hebben :)

Succes met Miep!
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door xdenise »

Hmm. Ik snap denk ik wel een klein beetje wat Ravenblanket bedoelt.

Vind het lastig om te verwoorden, maar ik waag bij deze een poging :)
AB is enorm sterk spul, maakt niet alleen de slechte bacterieën/cellen kapot, maar ook de goede. Tegenwoordig grijpt men snel naar de AB zonder te beseffen dat het dus ook een inslag is op het immuunsysteem/goede cellen en bacterïen. -Bij sommige DA wordt je gemakkelijk met een kuurtje afgescheept waar een lichter middel (of zelfs niets) ook zou werken. In zo'n geval doe je meer kwaad dan goed en kan je beter je dier zichzelf laten helen.

In dit geval kan je natuurlijk niet verwachten dat een kitten's immuunsysteem de ziekte kan weren.. Wellicht heeft ze het verkeerd gelezen/begrepen.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door nellebel »

mijn haren vlogen ook even overeind maar ik zag dat anne ook al op de kast zat. het klopt dat sommige dokters snel AB geven. als ze het ven niet weten...doe maar AB. maar je moet wel onderscheid kunnen maken. maar bij dit katje is heeeeel uidelijk dat ze doodziek is en AB nodig heeft. dan moeten er niet zulkedomme opmerkingen worden gemaakt. mijn flippie kwam uit het asiel, was voordat ze 1 jaar was al geopereerd aan haar ogen (3e ooglid verwijderd) ivm ernstige onstekingen door onbehandelde niesziekte. hierdoor continue vieze ogen (en echt vieze troep uit de ogen) en dat op een witte kat. niemand wilde haar, meer als een jaar in het asiel gezeten. totdat wij kwamen en we op slag verliefd werden. ze kreeg haar leven juist terug. als ze wel AB had gehad was er vee lleed voorkomen geweest.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Anne87 »

Het is duidelijk dat het katje in dit topic antibiotica nodig heeft. Kijk naar Noodle bij ons, kijk naar Flippie bij Wendy. Dat zijn de dagelijkse gevolgen van onbehandelde niesziekte bij katten. Die wil je niet meemaken, echt niet.
Natuurlijk moet je niet voor elk wissewasje antibiotica geven, zoals Denise ook zegt, soms is een lichter middel of helemaal niks geven veel beter. Maar in dit geval is het duidelijk dat de kitten antibiotica nodig heeft, en is de opmerking van Ravenblanket gewoon belachelijk. Hierbij adviseert ze gewoon om die kitten nog meer te laten lijden, waarna ze er of aan overlijdt, of de rest van haar leven klachten blijft houden. Fijne kattenliefhebber, zoals je jezelf in andere posts neerzette.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Denken jullie even mee? Ik weet het niet meer ...

Bericht door Adriana »

het wordt gezellig boven op die kast, want ik ben er ook op geklommen!

bovendien heb ik de website van ravenblanket (ja, die van het aanprijzen van zijn eigen voer, waarvan de berichten intussen zijn weggehaald bij het schildkliertopic) doorgelezen en hellup.
noemt zich herborist, onhandige vertaling uit het Duits en kan geen ingrediëntenlijsten noch analyses vinden van het (katten??)voer dat zo werd aangeprezen. en dat mag volgens mij volgens de Nederlandse wetgeving helemaal niet!

helemaal eens met bovenstaande reacties en verstandig gebruik van specifieke antibiotica kan, zeker weten, vaak veel onheil voorkomen..

en dan weer van dit soort opmerkingen/adviezen..
;-) @hakkie: stel je eerst eens fatsoenlijk voor en lees dan een tijdje mee, voordat.. ..... .....
(zodat een aantal van ons, hihi niet iedere keer weer op een kast moeten klimmen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie