Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help ons)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Roverbeek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2013 16:52

Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help ons)

Bericht door Roverbeek »

Hallo,

Wij hebben sinds een kleine 7 maanden een katertje met de naam Djuke (+-9 maanden oud Britse korthaar). Hij heeft nu sinds 3 maanden erge last van jeuk rond om de nek hij krabt zichzelf helemaal stuk en kaal ook likt hij aan zijn poten en is zijn buikje inmiddels kaal gelikt.

Wij zijn nu meerder malen naar de dierarts geweest met Djuke en hebben verschillende dingen geprobeerd:

* Hypo allergeen voer (Z/D van het merk Hils) zijn we inmiddels na 9 weken weer mee gestopt
* Nieuw maatje er bij tegen verveling etc. (nu +- 4 weken)
* Spuit voor op de plekken zou de jeuk tegen moeten gaan
* Atopica (protopic) is een tegen hanger van Prednison (gebruiken we nu 3 weken)
* Sinds vandaag gaan we ook een korte kuur geven van Prednison
* Na deze korte kuur Prednison zetten we de katten over op Carnibest voer of Barf (hebben dit al enige tijd gegeven maar op aanraden van de dierarts zijn wij hiermee gestopt).

Eigenlijk zijn wij radeloos tot nu toe werkt helemaal niets!! Kan iemand ons helpen om onze arme Djuke weer gezond te krijgen? Zijn er TIPS of remedies laat het ons weten!

Alvast bedankt,
Roy & Shauni
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door mittenslief »

vers voeren is in dit geval toch meestal het best...anders moet je een kijken op de site van huisdierendokter.nl bij de allergieen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door Ms Maaike »

He wat vervelend. Je verhaal doet me meteen denken aan een soortgelijke ervaring van een vriend die een antivlooien- en tekenband (van Seresto dacht ik) bij z'n katten om had gedaan; die verloren hun vacht bij de nek en hals en krabden meer dan normaal. Waar ik nog meer aan moet denken: is Djuke vlovrij? Heeft hij geen last van parasieten zoals wormen en/of oormijt? Ook geen schimmels gevonden?

Ik zou in eerste instantie ook aan stress in combinatie met voedselallergie te denken, maar het is heel lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Blijft toch een kwestie van proberen. Protopic heb ik zelf ook moeten gebruiken, maar dat spul komt er bij mij nooit meer in. Wat een rommel. Mijn huid ging compleet kapot. Wees er op bedacht dat je kat suikerziekte kan krijgen wanneer je prednison gebruikt. Cortisol/cortison (tenminste, ik neem aan dat dat in de spuiten zit) kan tijdelijk verlichting geven, maar dat is echt een rothormoon (heb het zelf moeten smeren). Huid wordt er heel dun door.

Ik hoop echt dat je een oorzaak en een oplossing vindt. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door Dinky »

Is het ook begonnen toen jullie zijn overgestapt van carnibest/barf?
Waarom heeft jullie dierenarts dit voer afgeraden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Roverbeek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2013 16:52

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door Roverbeek »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Wij hebben vandaag Prednison voor Djuke gekregen in pil vorm (heb net zijn eerste pilletje gegeven), hierbij blijven wij hem behandelen met Protopic (is een vloeibaar en mengen we door zijn eten) volgens de dierarts zijn er bij Protopic geen negatieve bijwerkingen etc...

Betreft het voer, naar aanleiding van zijn jeuk / allergie zijn wij overgegaan op ZD van het merk Hills (hypo allergeen voer) toen hier naar 8 weken nog geen verbetering op was gekomen heb ik beide katten overgezet op Carnibest (tijdens een bezoek had ik dit aan de dierenart verteld) deze raden dit af omdat zij van mening is dat het voer van Carnibest / Barf nog niet goed bekend is en dat er nog geen onderzoeken zijn geweest wat het voer voor de kat op langer termijn doet (met bijvoorbeeld de nieren etc). des al niet te min wil ik na de Prednison kuur beide katten overzetten op ik geloof "ZaansBarf" dit raden onze dierspeciaal zaak aan.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Roy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door castratenkoor »

Als je geholpen wilt worden kun je het beste de gestelde vragen beantwoorden. Zonder info is het lastig meedenken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roverbeek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2013 16:52

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door Roverbeek »

Hallo,

ik ben inderdaad vergeten te antwoorden op bovenstaande vraag. Djuke is vlooi vrij (vanmorgen nog een pipetje gegeven stronghold blauw) en ik neem aan dat mijn dierenarts (na 6 bezoeken) heeft gekeken of het geen schimmels zijn hoe testen ze dit? Het is volgens mij trouwens ongeveer begonen na de castratie kan dit invloed hebben?

Alvast bedankt!
paasnini

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door paasnini »

Het klinkt als een voedingsallergie en helaas heeft jouw dierenarts een mening die veel dierenartsen hebben over vers en dat is spijtig. Veel katten zijn allergisch voor granen en die zijn ook verwerkt in de hypo-allergene brokken, lekker terug naar Carnibest, is niets mis mee. Kies dan wel de variant zonder rijst, beste is hem een tijd op de eend te zetten. En opletten hij mag er ook geen commerciele snoepjes bij. Wat je wel kunt geven zijn gedroogde eendsnoepjes van 100% eend.
Het zou een mijt kunnen zijn, schimmel en mijt controleert de dierenarts door een afschraapsel van de huid te onderzoeken.
Jammer dat je hem nu net al een pipet hebt gegeven. De volgende keer zou je Adcocate kunnen gebruiken die werkt ook tegen mijten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat krab zich stuk (bloed) en likt zijn buik kaal (Help

Bericht door nellebel »

atopica kreeg mijn FELV katje en ze heeft het er wonderbaarlijk lang op gedaan ok zonder bijwerkingen.
Mijn eerste kat was ook helemaal kaal op haar buikje en poten. maar die krabte en likte niet tot bloedens toe. bij haar was het gedeeltelijk stress maar ook vlooienmiddel wat ze kreeg. toen ik stopte met alle medicatie (prednison had ze toen ook gekregen) en geen vlooienmiddel meer gaf (ik dacht toen nog dat ze ontvlooid moest worden, nu doe ik het pas als het nodig is en er vlooien zijn). toen werd het stukken minder

schimmel testen ze door wat huidschilvers af te schrapen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie