halsbandje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
boncuk1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 sep 2010 22:24

halsbandje

Bericht door boncuk1 »

Hier zijn we weer :-)

nu was er zaterdag een erg zwaar onweer en zondagmorgend zat er een super lieve kater in de tuin. Dankzij de gegevens op zijn halsbandje hebben we de eigenaar kunnen contacteren en kon hij in de namiddag terug naar zijn familie. :grin:
Dat heeft me aan het denken gezet :?: en heb zelf ook een halsbandje aangeschaft met een kokertje en daar onze adresgegevens in geschreven.
Nu doet ze sinds dat ze dat aan heeft erg raar en is ze precies erg rustig geworden. Beeld ik mij dat nu in? Ze schudt nog regelmatig met haar hoofdje en krabt aan het halsbandje. Denk dat ze er gewoon aan moet wennen maar is dat normaal?
Dank jullie op voorhand voor je goede raad.

Bonçuk en eigenaar
xxx
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: halsbandje

Bericht door Dinky »

Denk dat Boncuk dan inderdaad aan het bandje moet wennen. Ken het namelijk wel van tuigjes dat ze daar helemaal verstijfd van kunnen raken.
Er zitten ook nadelen aan halsbandjes zoals ergens aan vast blijven hangen (met pech zichzelf ophangen) en als ze makkelijk losschieten om dat te voorkomen kunnen ze hem dus ook verliezen ;)
Het is in elk geval verstandig om te chippen dan kan een dierenarts of de dierenambulance deze scannen en contact opnemen met de eigenaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
boncuk1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 sep 2010 22:24

Re: halsbandje

Bericht door boncuk1 »

dat was de volgende stap die ik wou nemen, maar als ze eens in een tuin terecht komt dan kunnen die mensen ons dan ook contacteren. ik ben inderdaad ook een beetje bang voor heel dat verhang gedoe....maar hoop dat dit niet zal gebeuren...
ze is zo rustig, ben dat van haar echt niet gewoon... misschien heb je gelijk over dat verstijven.
Mar ik was zo blij dat we dankzij dat halsbandje de eigenaar van die kater hadden gevonden en die was ook zo blij dat ik van mening was dat het niet slecht was om dat zelf ook te doen...
xxx
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: halsbandje

Bericht door Dinky »

Anders moet je het bandje weer even af doen om te kijken of het inderdaad door het bandje komt ;) Anders is er misschien iets anders aan de hand waardoor ze zo rustig wordt.

Ik begrijp heel goed dat je daar blij mee was ;) Heb zelf de ervaring dat de dierenambulance mij belde omdat ze onze poes hadden gevonden en deze was aangereden. Ze waren er al mee naar een dierenarts en belden mij toen dus op omdat de gegevens op de chip stonden. Dat maakt dat ik goede ervaring heb met de chip (ze was toen namelijk nog niet vermist want ze was pas 10 minuten buiten en normaal kwam ze na 5 uurtjes weer thuis).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: halsbandje

Bericht door Sifra »

Dit type halsbandje is volledig elastisch en de grijze strookjes reflecteren licht.
Afbeelding
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: halsbandje

Bericht door castratenkoor »

Als een kat gechipt is hoeft hij/zij geen bandje om. Onnodige risico's - alles wat je om de nek doet - naar mijn smaak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: halsbandje

Bericht door nellebel »

onze guusje mag af en toe in de tuin met ee ntuigje om. zij ging iei bijna in sluipgang lopen. kwam door het tuigje. iets vreemds om haar lichaam. deed je het af dan liep ze weer normaal.
heb ook wel eens gelezen hier dat er van die bandjes zijn met zo'n plastic clipsluiting (hebben mijn tuigje ook). als er flink kracht op komt springt hij vanzelf los. maar ik doe ook geen halsbandjes om. vind het ook wat link met het oog op ergens achter blijven hangen. alleen tuigje onder toezicht in de tuin.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: halsbandje

Bericht door eveline1982 »

Ik ben ook niet zo voor bandjes. Banjer had er 1 als jong katje en kwam een keer piepend naar binnen met 1 pootje erin vast. Sindsdien worden alle katten direct gechipt!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: halsbandje

Bericht door Anne87 »

Ik ben geen fan van bandjes. Odie* had er één, maar dan heb ik het over de jaren '90 en begin jaren '00. Die had er ook een belletje aan hangen, omdat ze op vogels joeg en die dan niet vermoordde, maar wel heel erg verwondde. Dat vonden we te sneu, dus vandaar.
De mannen hier zijn gechipt en krijgen enkel een tuigje om als ze aan de lijn naar buiten gaan. Oh, en natuurlijk af en toe in huis, om aan het tuigje te wennen. Maar verder lopen ze zonder band/tuig rond.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: halsbandje

Bericht door Ms Maaike »

Hier ook geen halsbandjes. Ik heb eens een dode kat in de boom gezien, die had zichzelf opgehangen. Dat dus nooit voor mijn katten. Bovendien was het nodig dat Mickeys halsbandje chirurgisch verwijderd moest worden toen hij in het asiel kwam, dus voor hem ook geen bandjes meer. Vind het niet eens mooi staan, halsbandjes. Onnatuurlijk of zo. Kwestie van smaak, haha.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: halsbandje

Bericht door castratenkoor »

Onze buren hun pup had zich verhangen door halsbandje, aan een deurknop die onhoog was gezet zodat hij hem niet kon openen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
boncuk1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 sep 2010 22:24

Re: halsbandje

Bericht door boncuk1 »

oei als ik het hier lees is het niet erg positief...
Ze is er nu wel aan gewend na een paar daagjes,
begrijpelijk dat jullie er niet voor zijn, maar momenteel is het financieel niet veel soeps en moeten we een beetje oppassen met onze centen. ik ga haar wel laten chippen maar dat zal pas over twee maanden kunnen gebeuren.
ik weet niet echt hoeveel dat kost maar had al gehoord dat het toch boven de 100 euro oploopt...
en was eigenlijk van plan om het chippen en steriliseren in 1 keer te laten doen...
dus dat zal voor binnen 2 maanden zijn, voorlopig wil ik wel dat ze haar halsbandje omhoudt want zou haar echt niet kwijt willen raken :-(
xxx
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: halsbandje

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn ook halsbandjes met veiligheidsmechanisme te koop; als er spanning op zo'n bandje komt te staan dan schiet het los. Ik weet niet hoe duur ze zijn, maar als je wel een bandje wil zou ik persoonlijk zo iets kopen. Chippen kost bij 'mijn' dierenarts 40 euro, castratie kater 70 euro en castratie poes 90 euro (als ik het goed heb onthouden).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: halsbandje

Bericht door eveline1982 »

Hier kost de chip maar 20 euro, wij hebben het ook tijdens de castratie laten doen. Zal wel consult bijkomen als je alleen chipt, maar dat kan je na vragen. Hoe oud is ze nu? Want als ze al de 6 maanden voorbij is, zou ik haar zowiezo niet naar buiten laten ivm zwangerschap of weglopen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
thian

Re: halsbandje

Bericht door thian »

en hoe zit dat dan met zo,n harnasje

http://www.dehuisdiersuper.nl/kattentui ... -rood.html

is dat veiliger als een tuigje of een halsbandje?
Plaats reactie