Luca's eetgedrag

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

Sommigen van jullie zullen mijn verhaal wel kennen uit het voorsteltopic over Bella en Luca, maar ik zal mijn verhaal nog eens uit de doeken doen.
Afgelopen zaterdag deze kater en poes opgehaald uit het asiel. Ik heb het idee dat ze het fijn vinden en ik zie geen stress o.i.d. bij ze.
Bella eet hier prima, brokjes, natvoer en kattensnoepjes. Luca echter is iets anders. Hij wil hier geen brokken eten. Nu kan dat liggen aan het weer, toch iets van stress of hij lust het niet? Nat voer eet hij wel, vanaf een bordje. Ze krijgen hetzelfde merk voer(RC) als bij het asiel alleen een ander soort. Hij ruikt aan het bakje, maar eet er niks uit. Nu heb ik vandaag bij de dierenspeciaalzaak een nieuw soort RC gekocht, voor kieskeurige katten. Ik net uitproberen uit een roestvrijstaal bakje(waar de brokken in zitten) maar hij wil niet. Wil hij niet uit dit soort bakje eten? Leg ik een brokje neer, wil hij wel. Leg ik een ander brokje neer van de originele RC, die eet hij ook op. Toen ik het bakje bij hem neerzette liep hij weg. Ik heb de brokjes op een schoteltje gelegd(waar ze ook het natvoer op krijgen) maar dat wil hij ook niet. Ik gooide ook een brokje naar hem toe op de grond, en wat hij dan doet is ruiken eraan en met zijn pootje hark bewegingen maken. Dit deed hij gister ook met het kattensnoepje. Dit zou iets moeten betekenen, maar wat? Wil hij zijn eten 'begraven' en zo beschermen? Vandaag het nat voer gegeven en dat eet hij meteen op. Het is wel compleet nat voer, maar ik heb toch ook liever dat hij aan de brokjes gaat.
Wat kan ik nou nog meer doen? Het asiel gaf aan dat ze dachten dat hij vanzelf wel ging eten. Kan ik bijvoorbeeld nat voer met droog voer mengen? Ik heb de brokjes ook al geweekt, geen resultaat.
Ik maak me nu toch wel weer een beetje zorgen. Moet ik het nat voer nu 2 x per dag aan blijven bieden, is dat uberhaupt genoeg voor een kat?
Misschien een beetje een warrig verhaal, maar hopelijk is de strekking duidelijk.
Kunnen jullie me helpen?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

niemand? bij het asiel zeggen ze even een week geen natvoer geven. en dat sommige katten een hele dag echt wachten op hun natvoer. maar een week vind ik wel lang...en waarom eet hij vanaf de bank wel wat brokjes, maar vanuit de vloer dan niet. heb rondom hun bakje met feliway gespoten. misschien helpt het...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Sifra »

Je verhaal is duidelijk. Ik heb geen pasklare oplossing voor je, maar wel een advies: deze warme week zeker natvoer blijven geven, zelfs met wat extra water erdoor. Het is nu belangrijker dat hij vocht binnen krijgt dan dat hij brokjes eet.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Ikey »

Ik zou nu niet stoppen met het natvoer, dat is nu echt belangrijk vanwege het warme weer. Maak je geen zorgen, je doet het hartstikke goed :) Hij gaat vanzelf meer brokjes eten :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

Bedankt voor jullie reacties.
Bij het asiel vertelden ze dat ze daar nooit natvoer kregen, alleen als ze ziek waren.
Ik vind het echt lastig wat ik nu moet doen. De één zegt wel natvoer, en de ander niet.
Ik heb overigens brokjes door het natvoer gedaan, en dat heeft hij grotendeels opgegeten. Ik denk dat ik steeds minder natvoer ga geven en steeds meer brokjes erin ga doen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Ikey »

Als hij genoeg blijft drinken kan dat prima :) succes!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Cerna »

Ik lees twee dingen: wanneer je een brokje los op de grond legt, dan eet hij het op. Gooi je het echter naar hem toe, dan gaat hij harkbewegingen maken. De graafbeweging betekent dat het nu even niet hoeft. Mijn Milka doet dat ook wanneer ik een handvol brokjes bij haar slaapplek neerleg. Ze eet er een paar op en wil de rest ondergraven. Dit doet ze echter alleen wanneer ik de brokjes bij haar neerleg, niet wanneer ze uit zichzelf brokjes gaat eten. Dan loopt ze gewoon weg wanneer ze genoeg heeft. Ze vergeet echter soms om wat te eten en dus "dwing" ik haar op deze manier.

Milka eet ook niet van een bordje: brokjes liggen los op de grond, hart eet ze los op de klimpaal. Ik zou dus denken dat Luca ook liever van de grond eet, al snap ik dan niet waarom hij gaat graven wanneer je een brokje naar hem toegooit. Tenzij hij net gegeten had.
Echter, op dit moment eten mijn katten ook erg slecht. Het is gewoon te warm en wanneer ze maar iets eten, dan geeft een weekje een beetje eten niet (ik hoop tenminste dat de hitte niet langer aanhoudt). Helemaal stoppen met zacht voer geven is het stomste advies wat ik ooit heb gehoord. Weten ze bij het asiel niet dat een kat moet eten en dat na 2,3 dagen leverfalen op de loer ligt?
Maar alleen zacht voer is geen ramp wanneer het volledig voer is. Mijn oudste kat at in het begin ook geen brokjes.

Dus: leg de brokjes die hij ook in het asiel at (weten ze zeker dat hij brokjes at?) los op de grond en wil hij ze ook nu niet, dan is alleen zacht voer ook prima en misschien gaat hij wel eten wanneer hij zich wat meer thuis voelt of wanneer het weer zich weer wat beter gaat gedragen.
Zolang hij maar wat eet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Dinky »

Je idee van brokjes door het nat voer is zeker het proberen waard ;-)
Zou zeker met dit weer niet stoppen met nat voer wat mijn voorgangsters ook al aangeven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

Ja, dat vond ik ook nogal raar dat advies van geen eten geven. Dat doe ik dus maar niet.
Luca eet alleen een paar(echt een paar) brokjes als deze op zijn kleed op de bank liggen. Op de grond doet hij ook niet. Hij maakt die hark/graafbewegingen als hij nog niet gegeten heeft. Ik snapte er zelf ook niks van.
In het asiel at hij gewoon RC brokjes uit een bakje.
Ik geef het natvoer ook van RC. Bij de dierenspeciaalzaak vertelden ze dat dit compleet voer is.
Ik blijf dan denk ik gewoon het natvoer geven met brokjes erdoor. Hopelijk kan ik het dan afbouwen en 'pikt' hij het dat er op een gegeven moment meer brokjes dan natvoer liggen. ;-)
Bedankt voor jullie reacties!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

Het asiel geeft aan dat katten natvoer helemaal niet nodig hebben, en dat het alleen maar lekker is. En dat ze tandproblemen kunnen krijgen en ook meer gaan stinken op de bak. Ze blijven volhouden minstens een week geen natvoer geven.
Nu heb ik vanochtend weer meer brokken door zijn natvoer gedaan en dat at hij op een paar brokjes na helemaal op. Ook vanmiddag weer wat brokjes (nu een stuk of 10) op zijn kleed op de bank gelegd en dat at ie op. Maar op een gegeven moment liep hij ervan weg. Ik blijf dit maar zo volhouden met brokjes door natvoer en dat proberen steeds minder natvoer erdoor te doen. Die brokjes op de bank zijn ook mooi meegenomen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Sifra »

Mijn dierenarts raadt ook aan uitsluitend brokken te voeren voor een schoon gebit. Een slecht gebit kan leiden tot andere gezondheidsproblemen, zoals nierproblemen. Mijn poes Sifra krijgt normaal maar zelden natvoer, maar nu het zo warm is, geef ik haar mousse, aangelengd met water.
Ik weet dat een aantal forumleden het hier niet mee eens is, maar waarschijnlijk eten hun katten daarnaast ook stukjes kip, kippenvleugeltjes met bot of eendagskuikens, maar dat lust Sifra niet.
Stinkende ontlasting krijgen katten vooral van sommige supermarktmerken, zoals Whiskas.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Ms Maaike »

Mijn katten krijgen allemaal elke dag natvoer (en brokken) en hebben een schoon gebit. Het hangt ervan af wat de samenstelling is van het natvoer. Zitten er veel suikers in dan is het slecht voor het gebit. Hetzelfde geldt ook voor brokken. Mijn dierenarts zegt juist dat niet alle brokken goed zijn alleen omdat ze hard zijn, hij vindt dat achterhaald omdat suikers een veel belangrijkere rol spelen daarin.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door nellebel »

hier krijgen ze de hele dag door hun brokjes en 2x per dag natvoer. enkele malen per week een stukje rauwe kip.
gijs eet het liefste van de grond. haalt alles uit het bakje en gooit het op de grond, zelfs natvoer. guusje niet. die speelt met brokjes die ik gooi, maar eet ze niet op. die eet alles netjes uit het bakje. is dan ook een echte dame (hahaha)
ga op je gevoel af. nu is het ook superwarm, is vooral vocht belangrijk want dat heb je zelf ws ook. ik heb nu vele minder honger en hang continue aan de kraan.
ik denk dat je prima bezig bent met brokjes onder het natvoer.
heb je al geprobeerd brokjes in lauw water te doen. vonden ze hier heeeeeerlijk. en dan steeds iets minder water erbij.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Dinky »

Jantina schreef:Het asiel geeft aan dat katten natvoer helemaal niet nodig hebben, en dat het alleen maar lekker is. En dat ze tandproblemen kunnen krijgen en ook meer gaan stinken op de bak. Ze blijven volhouden minstens een week geen natvoer geven.
Nu heb ik vanochtend weer meer brokken door zijn natvoer gedaan en dat at hij op een paar brokjes na helemaal op. Ook vanmiddag weer wat brokjes (nu een stuk of 10) op zijn kleed op de bank gelegd en dat at ie op. Maar op een gegeven moment liep hij ervan weg. Ik blijf dit maar zo volhouden met brokjes door natvoer en dat proberen steeds minder natvoer erdoor te doen. Die brokjes op de bank zijn ook mooi meegenomen.
Stinkende ontlastig heeft meer te maken met de samenstelling van het voer dan met het feit dat het natvoer is.
En het gaat nu al steeds een beetje beter met de brokjes zo door het natvoer dus zou ik niet ineens stoppen met natvoer (zeker niet met de hitte waarbij katten extra vocht nodig hebben en slechte drinkers zijn).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Luca's eetgedrag

Bericht door Jantina »

Brokjes in lauw water heb ik geprobeerd inderdaad, maar dat wilde hij niet. Het is hier nog steeds hetzelfde, al zag ik woensdag ineens(!) dat meneer een paar brokjes at uit het bakje! Ik helemaal blij, maar daarna heeft hij het niet meer gedaan...
Het natvoer wat ik geef is van RC en is compleet voer volgens de medewerker van de dierenspeciaalzaak. Morgen krijg ik 'zijn' brokjes binnen die hij in het asiel at. Het voer sluit alleen niet aan bij zijn leefsituatie nu (binnenkat) maar eens kijken of hij dat wel wil en dan langzaam het voer maar mengen...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie