Moederpoes gerust stellen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
zara
Huiskat
Huiskat

Moederpoes gerust stellen

Bericht door zara »

Ik heb sinds vandaag mijn 2e nestje opvangkittens. Nu is er ook de moeder bij (mijn vorige nestje niet) en er is gezegd dat ze niet wild is maar wel heel bang.

Ze zit nog in het transportmandje, zonder deurtje, en dat mandje staat in een konijnenkooi. Over de kooi heb ik een deken gelegd. Ze heeft al wat nat voer gegeten dat buiten het mandje stond.
Ik loop af en toe de kamer in en praat rustig tegen haar.

Zijn er nog dingen die ik kan doen, zodat de moederpoes zich op haar gemak voelt?
Adriana

Re: Moederpoes gerust stellen

Bericht door Adriana »

klein beetje valeriaan (etos kruidvat) op een wattenschijfje door de lucht wapperen en eerst heel voorzichtig proberen want er zijn ook katzels, die er juist heel actief door worden;
feliway verdamper in de ruimte hangen
en zachtjes praten en deken over de kooi zijn ook al heel goeie acties..
beetje geduld en tijd..

en geweldig dat je kittens opvangt, we hebben meer forumleden die dan doen (bv eveline en mittenslief) en die hebben vast ook nog wel goeie suggesties.. ;-)

en welkom op het forum!
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

heb je een bench waar je het hele spul in kan leggen??? hoe oud zijn de kittens??? en hoeveel?
het is heel normaal dat een moederpoes wat onwennig is in het begin, ga lekker bij haar in de kamer zitten, verwen haar met lekkers en praat zachtjes tegen haar, je moet proberen snel haat vertrouwen te winnen, dat is ook belangrijk want je moet immers haar kittens vastpakken en wegen. probeer eerst contact te maken voordat je de kittens pakt, ga op haar hoogte zitten/liggen en knipper rustig met je ogen en laat ze aan je ruiken.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Geen ervaring met moederpoezen. Heb er 1 opgevangen met kittens maar die was totaal niet bang. Mittenslief heeft daar veel meer ervaring mee :) . Wel leuk dat je ook opvangt! Veel plezier van ze, en hoop dat mamma snel loskomt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ik heb geen bench voor ze, het is een grote konijnenkooi.

Het zijn 3 kittens, van ongeveer een weekje oud.

Bedankt voor de tips alvast!
mittenslief
Tijger
Tijger

ohhh 3 kittens is goed te doen, probeer de kittens in een mandje te leggen en het korfje eruit te halen, klein kattebakje, eten en drinken voor mams erbij, deken eroverheen dan moet ze zo ff wennen, denk dat als je haar loslaat ze de kittens gaat verplaatsen
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ik wilde eerst proberen de bovenkant van het reismandje eraf te halen, of is dit geen goed idee?

Eten en drinken voor de moeder staat voor het reismandje en een kattenbakje staat er ook in
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ik kan nu wel op een stoel naast de kooi zitten zonder dat ze blaast, als ik het dekentje die op de kooi ligt aanraak dan blaast ze.
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik zou zachtjes tegen haar blijven praten, ook als je bijv op de bank zit je stem laten horen. Bij de bange kittens ga ik altijd ogen toeknijpen, dit doen katten onder elkaar ook om te laten zien dat je goede bedoelingen hebt. Laat vooral je angst niet zien, als je haar vandaag of morgen zachtjes probeert te kroelen en ze haalt wel uit, laat dan vooral je hand voor haar liggen (hoeveel pijn het ook doet).
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mittenslief
Tijger
Tijger

ik heb moederpoes en kittens altijd zeker 4 weken apart op kamer...vooral voor de rust van moeder is dat goed...heb je zelf ook huisdieren?
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ze zitten inderdaad op een aparte kamer, dus ik kan niet de hele tijd in die kamer zitten.

Ik heb een hond (puppy van 6 maanden) maar die komt niet in die kamer.
mittenslief
Tijger
Tijger

nee je hoeft ook niet de hele tijd erbij te zitten hoor, ze heeft nu ff rust nodig zodat ze even kan wennen,
heb je de kittens al gewogen??? hahaha zie t al voor me straks 3 van die kleintjes achter je pup aan dat wordt lachen
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Ik durf eerlijk gezegd mijn hand nu niet in de reismand te steken om te kittens te pakken? Hiervoor had ik 2 kittens en die vonden het ook geweldig met mijn pup ;)
zara
Huiskat
Huiskat

Bericht door zara »

Heb net mamapoes weer een bakje natvoer gegeven. Eerst wel tijdje ernaast gezeten en heel rustig de deken eraf gehaald enz.
Ik denk dat ze niets zal doen
mittenslief
Tijger
Tijger

in dit soort gevallen moet je niet bang zijn, als ze niet gromt, sist en uithaalt gewoon proberen om langzaam met je hand onder haar kinnetje te aaien, dat vinden ze vaak heerlijk, moederpoezen hebben vaak een grote mond, maar stelt meestal niets voor.....ik heb nu ook een moederpoes zitten met 6 kittens en die is ook een beetje leip de eerste dagen blazen gromen en bovenop de kittens, maar zodra je haar aaide was ze om en nu gaat het prima.
Plaats reactie