voeding voor mijn katten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

voeding voor mijn katten

Bericht door Evandoorn »

Hallo
Ik heb en enkel vragen over de voeding van een aantal katten.
Eentje heeft een erg doffe vacht en erg vet. Deze geven we nu tijdelijk gekookte kip. Nnu vroeg ik me af of dit de beste voeding is voor dit probleem.

Daarnaast hebben we bij mijn moeder er nog 3 zitten die allemaal iets anders zijn. We geven ze hetzelfde omdat ze altijd het eten van de ander lekkerder vinden.
1 is een mannetje van 5. Deze eet gewoon goed.
1 is een vrouwtje van 5, zus van de vorige, heeft de ziekte FIP en is zeer kieskeurig in het eten. Ze eet hierdoor vrij weinig.
1 is een vrouwtje van inmiddels 21 jaar oud. Ze eet graag maar drinkt nog meer. Is dik maar nier zwaar. Ze heeft artrose en verhaard ontzettend.

Wat denken jullie dat de beste voeding is voor deze 4 katten.

Alvast bedankt

Groetjes Elke
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door pinguin »

Aller eerst alleen gekookte kip is geen volledige maaltijd. Mag hopen dat je inmiddels wel brok er bij geeft of rauw.

Wat de beste voeding is? Kijk eerst naar wat vinden ze lekker en kijk dan verder.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Shimbalaya

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Shimbalaya »

Je moet ons meer informatie geven.Zijn het binnenkatten of komen ze buiten?
Hoe is hun postuur,zijn ze erg actief ?Zijn ze gecastreerd?

En alleen gekookte kip is inderdaad geen volwaardige voeding zoals Pinguin ook al zei.
Gekookte kip helpt sowieso niet tegen een doffe vacht.

De kat van 21 jaar drinkt erg veel?
Is er ooit bloedonderzoek verricht om de nierfunctie te onderzoeken?

En de kat met FIP heeft een goede aansterkende voeding nodig maar het belangrijkste is dat ze uberhaupt eet.
Welk voer krijgen ze nu allemaal te eten?
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Evandoorn »

Even kijken,

Ze krijgen allemaal hetzelfde eten. Sochtends krijgen ze allemaal brokjes en om de avond brokjes en de andere avonden zachtvoer. We doen tegenwoordig alleen nog maar pate voer omdat blokjes met gelei niet werken. Ze eten alleen de gelei op en laten de rest staan.

We hebben van alles geprobeerd. Meestal gaat het goed voor een dag of 2 a 3 en dan stopt het jongste vrouwtje met eten.

We hebben Wiskas, Gourmet, One, Purina, Iam en nog veel andere bekende merken. We hebben ook een tijd geprobeerd om het met een soort vol te houden, kijken of ze uiteindelijk toe zou geven, maar tot nu toe ook geen succes. Na een aantal uur, als ze echt honger krijgt, gaat ze wel eten maar het is dan alsnog niet veel.

De oudste hebben we getest op vanalles, maar komt helaas niets uit. Alles is verder gewoon goed. Dus we gooien het maar gewoon op ouderdom. Ze heeft verder geen medicijnen. Als ze heel veel last begint te krijgen van haar artrose dan geven we haar pijnstillers. Deze pijn komt en gaat.

Het zijn allemaal binnenkatten die alleen buiten in de tuin lopen. Dit omdat we heel veel katten in de buurt hebben rondlopen en er geregeld katten worden aangereden. Daarom nemen we het risico niet.

Ze hebben allemaal contact met ons konijn. Deze hebben we alleen nog niet extreem lang. Sinds Januari is die bij ons gekomen als een 6 weken oud konijntje.

Mannetje is gecasteerd en beide vrouwtjes zijn gesterriliseerd. De oudste is erg sloom en slaapt veel, de andere twee hebben hun rust momenten en hun gestoorde gekke momenten.

De overige twee met slechte vacht is opgelost. We hebben met een speciale shampoo de klitten kunnen verwijderen.

Hopelijk hebben jullie nu voldoende informatie.

Groetjes
Shimbalaya

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Shimbalaya »

Eerst effe een andere belangrijke vraag: Welke pijnstillers krijgt de kat tegen de artrose??
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door mittenslief »

ik heb hier verschillende brokken staan die ze heel de tijd tot hun beschikking hebben, sommige katten eten liever meerdere malen per dag, kleine beetjes en ook niet altijg hetzelfde
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Evandoorn »

Ik weet dat mijn katten het liefst alles door elkaar eten, maar helaas, als student zijnde, is het voor mij niet mogelijk om constant de duurste merken te kopen. Ze krijgen sochtends altijd een redelijke hoeveelheid waarmee ze de rest van de dag mee kunnen doen, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze eten. Savonds gooien er er om de avond brokjes bij, en anders zetten we een extra bakje erbij met zachtvoer.
Shimbalaya

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Shimbalaya »

De meeste duurdere merken zijn wel zuiniger in gebruik dan de goedkope supermarktmerken.
De merken die jij opnoemt zijn niet bepaald de beste merken, zeker niet wat het natvoer betreft.
In Whiskas en Gourmet zitten ontzettend veel granen wat de kans op blaasproblemen kan vergroten zeker bij katers.

Je oudste kat van 21 jaar zou ik sowieso niet op ander voer overzetten,op die leeftijd heeft dat nauwelijks nog zin.
Laat haar maar gewoon eten wat ze lekker vindt.

Voor je kater van 5 jaar zou ik wel ander voer adviseren,bijvoorbeeld brokken wat speciaal zijn bestemd voor een binnenkat met een aangepast mineralengehalte om de urinewegen gezond te houden. Bijvoorbeeld de Royal Canin Indoor 27.
Is wel ietje duurder maar je verbruikt er weiniger van.

En in plaats van gekookte kip zou je je kat rauwe kipfilet kunnen geven als ze dat lust.
Een paar kleine stukjes,zo'n 2 à 3 x per week.

Voor je kat met FIP geldt hetzelfde als je oudste kat: gewoon laten eten wat ze lekker vindt.
Als ze sowieso al weinig eet moet je niet gaan overschakelen naar ander voer.
Het belangrijkste is dat ze uberhaupt eet.
En krijgt deze kat een immuunversterkend middel?


En het overzetten naar ander voer moet geleidelijk aan gebeuren:
De 1e week meng je 1/4 deel van het nieuwe voer door het oude voer.
De 2e week 1/2 nieuw voer en 1/2 oud voer, de 3e week 3/4 nieuw voer en 1/4 oud voer enz.
Dit geldt voor brokken en voor natvoer.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding voor mijn katten

Bericht door Dinky »

We hebben Wiskas, Gourmet, One, Purina, Iam en nog veel andere bekende merken
Klopt het dat je alleen supermarktmerken hebt gegeven over het algemeen?
Want dan zou je eens in het brede assortiment van zooplus kunnen rondkijken. De merken die jij noemt zijn namelijk niet de beste merken qua voeding ;)
Ik weet dat mijn katten het liefst alles door elkaar eten, maar helaas, als student zijnde, is het voor mij niet mogelijk om constant de duurste merken te kopen.
Wanneer je eens rustig op zooplus rond gaat kijken dan zal je zien dat er duidelijke verschillen zitten in de prijzen. Je kan daar ook rustig prijzen vergelijken omdat tussen haakjes de prijs per kilo vermeld staat. En je kan altijd de merken intypen hier bij de zoekfunctie rechtsboven om de ervaringen met een voer te vinden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie