"moeilijke" kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
KimmoKim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:02

"moeilijke" kat

Bericht door KimmoKim »

wij hebben een kat van 13 maand, Fiyero..... tot de castratie was het een heel gezellige, speelse, vrolijke kat. (gecastreerd in februari)

nu is het een futloze kat, hij spint niet meer,hi speelt niet meer, hij is niet vrolijk, hij komt niet meer knuffelen, eten doet ie gelukkig wel.
Ook is hij heel bang, als hier visite komt kruipt hij weg, als mensen langs hem heen lopen haalt hij uit en/of blaast 'ie.

door zijn mensen angst was naar buiten gaan ook geen succes, hij is agressief geworden een paar huizen verder, ik denk dat 'ie de weg kwijt was en daarom in paniek was?? die mensen hadden de dierenambulance gebeld en uiteindelijk hebben we naar veel rondbellen hem uit de opvang weten terug te halen de volgende dag (hij was al 24 uur weg en dat was niks voor die bangerd) een mensenwereld is niks voor een bange kat. (dit laatste is overigens eergisteren pas gebeurt)

3 maand geleden hebben wij een kitten erbij genomen uit het asiel, want misschien voelde hij zich eenzaam, hij accepteert hem wel, maar om ze maatjes te noemen? nee dat niet.

eigenlijk ligt hij er de hele dag zo bij, dat is niet normaal voor een kat van net 1 jaar, hij hoort bij wijze van spreken hier de woonkamer af te breken, maar dat is niet bepaald het geval.

Afbeelding

hij is in april nog onderzocht door de DA en lichamelijk hadden wij een gezonde kat (voor zover hij dat kon zien)

kortom: ik ben radeloos, het is zo vervelend om ons moppie ongelukkig en bang te zien, want ik heb echt het gevoel dat hij dat is :-(
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: "moeilijke" kat

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

hmm lastig, denk dat andere wel meer advies kunnen geven,
Maar ja,hier ligt degene van 1 jaar en 4 maand ook meerendeel er zo bij hoor.
kern gezond, 2 x per dag ontzettend gekke buien,
Maar heeft ie dat nooit meer dan?
hm ja, ik weet niet, miss dat t toch met de castratie te maken heeft?
Mooi beestje trouwens :)!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: "moeilijke" kat

Bericht door DeTut »

KimmoKim schreef:wij hebben een kat van 13 maand, Fiyero..... tot de castratie was het een heel gezellige, speelse, vrolijke kat. (gecastreerd in februari)

nu is het een futloze kat, hij spint niet meer,hi speelt niet meer, hij is niet vrolijk, hij komt niet meer knuffelen, eten doet ie gelukkig wel.
Ook is hij heel bang, als hier visite komt kruipt hij weg, als mensen langs hem heen lopen haalt hij uit en/of blaast 'ie.

door zijn mensen angst was naar buiten gaan ook geen succes, hij is agressief geworden een paar huizen verder, ik denk dat 'ie de weg kwijt was en daarom in paniek was?? die mensen hadden de dierenambulance gebeld en uiteindelijk hebben we naar veel rondbellen hem uit de opvang weten terug te halen de volgende dag (hij was al 24 uur weg en dat was niks voor die bangerd) een mensenwereld is niks voor een bange kat. (dit laatste is overigens eergisteren pas gebeurt)

3 maand geleden hebben wij een kitten erbij genomen uit het asiel, want misschien voelde hij zich eenzaam, hij accepteert hem wel, maar om ze maatjes te noemen? nee dat niet.

eigenlijk ligt hij er de hele dag zo bij, dat is niet normaal voor een kat van net 1 jaar, hij hoort bij wijze van spreken hier de woonkamer af te breken, maar dat is niet bepaald het geval.

Afbeelding

hij is in april nog onderzocht door de DA en lichamelijk hadden wij een gezonde kat (voor zover hij dat kon zien)

kortom: ik ben radeloos, het is zo vervelend om ons moppie ongelukkig en bang te zien, want ik heb echt het gevoel dat hij dat is :-(
ach wat sneu is dat! is het gedrag vlak na de castratie begonnen dus; de nieuwe kat kan er dus niks mee te maken hebben? dan zou ik wel in de 1e plaats de gezondheid goed laten checken. 'een gezonde kat voor zover te zien' is echt niet genoeg. Bloedonderzoek, goed overal laten voelen, hartje luisteren, functioneert het plassen wel goed; blijft hij wel goed op gewicht; is ontlasting oke? hoe lang had je hem vóór de castratie en hoe was-ie toen? ik vind wel typisch dat-ie daarna opeens mensenbang zou zijn geworden...? zou kunnen dat hij een erg traumatische ervaring heeft gehad (binnen of buiten? is er in huis iets veranderd qua mensen, herrie, inrichting?)...; psychisch wondje...; voor nu zou ik hem bewust heel veel aandacht gaan geven; 3x per dag lekker spelen met touwtjes, balletjes. ga het voeren gebruiken om de band te versterken; brokjes weggooien, uit je hand laten eten. haal m uit de dip, maar sluit wel medische oorzaak uit; een kat kan heel wat mankeren voordat we daar echt de symptomen van zien!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
KimmoKim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:02

Re: "moeilijke" kat

Bericht door KimmoKim »

vanochtend met hem naar de dierenarts geweest en het gaat niet goed met hem, hij is te klein, te licht, iets te koud (38,2 graden) en heeft uitdrogingsverschijnselen..... word nu lichamelijk onderzocht en bloedonderzoek.... word vervolgd dus
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: "moeilijke" kat

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

He bah
sterke ermee! Goed dat je bent gegaan!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: "moeilijke" kat

Bericht door nellebel »

he wat een nieuws. enerzijds goed dat je nu weet dat het mogelijk toch lichamelijk is, dan weet je tenminste iets, maar niet fijn dat hij ziek is.
hoop niets ernstigs. wil je niet bang maken, maar bij sjefke kwam er na castratie uit dat hij FELV had. dit komt vaak pas tot uiting na iets ingrijpends als castratie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: "moeilijke" kat

Bericht door BloemTetsu »

Geen nieuws wat je wilt horen. Succes ermee!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
KimmoKim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:02

Re: "moeilijke" kat

Bericht door KimmoKim »

het is voor 90% zeker FIP

"Feliene infectueuze peritonitis, (besmettelijke buikvliesontsteking bij de kat) of kortweg FIP is een fatale, ongeneeslijke ziekte bij katten. Men vermoedt dat ze veroorzaakt wordt door het Feline Infectious Peritonitis Virus (FIPV), dat een mutatie is van het Feline Enteric Coronavirus (FECV/FeCoV). Hoewel er een verband tussen FIP en het feliene coronavirus lijkt te bestaan, is er nog geen duidelijk verband tussen oorzaak en effect bewezen. Het gemuteerde virus kan in bepaalde witte bloedcellen indringen en groeien, met name in macrofagen. De reactie van het immuunsysteem is meestal een ontsteking in de betreffende weefsels. FIP is altijd dodelijk."


ik kan wel janken..... :cry:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: "moeilijke" kat

Bericht door Dinky »

Bah wat een vreselijk nieuws dat het zeer waarschijnlijk FIP is :(
Wens je enorm veel sterkte toe
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: "moeilijke" kat

Bericht door Kattebeest »

Hoogstwaarschijnlijk slecht nieuws dus, vreselijk.
Leef met je mee.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: "moeilijke" kat

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oh wat erg zeg! Leef met je mee:(
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: "moeilijke" kat

Bericht door BloemTetsu »

:( Arme schat. Vreselijk nieuws.
Ik wens je heel veel sterkte!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: "moeilijke" kat

Bericht door castratenkoor »

Sterkte, rotziekte, helaas ook meerdere katten aan verloren.

Veel sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: "moeilijke" kat

Bericht door lidewij020 »

Wat naar! Mijn ouders hadden een katje met chronisch FIP (had ze al toen ze als kitten bij ons kwam) Zij is uiteindelijk toch nog 12 jaar geworden, toen ging het niet meer en heeft de dierenarts haar in laten slapen. Ze heeft haar hele leven antibiotica moeten slikken. Ze kunnen dus nog best oud worden ermee. Als je kat de acute vorm heeft kan het helaas wel erg snel gaan.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: "moeilijke" kat

Bericht door DeTut »

heel heel erg triest, mijn medeleven. laat je wel goed informeren. Is het de droge of de natte vorm (ik meen dat de natte vorm acuut is); ik meende eigenlijk dat FIP alleen door biopt voor 100% zeker is vast te stellen, maar daar zullen andere forumleden hier (en het betreffende topic) wel meer van weten....? Hoop dat je in dit verdriet ook kans ziet om te denken aan risico's andere katten; ik neem aan dat de d.a. gezegd heeft hoe met kitten te handelen? en waar je lieve katje ooit vandaan kwam; uit een nestje, uit asiel? Kan nodig zijn om daar mensen te gaan informeren; maar wel eerst zelf 100% zekerheid hebben.
Heel veel sterkte en ga hem dubbel koesteren
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie