Mag een kat ook gewoon sterven?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Brittenbolletje »

Nou mijn kat was ziek en heeft geen spuitje gehad. Die raakte is shock. Ik had het liever willen laten zien. Al die pijn ei dingen van te voren neuhh had ik willen besparen :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Dinky »

Heb wel ervaring met natuurlijke dood bij konijnen waarvan er twee ene dag bleken te stoppen met eten en voordat we dat op konden merken lagen ze dood in de kooi. Andere konijn stopte ook met eten en zat zielig in een hoekje, heeft 3 dagen geduurd en toen hebben we serieus gedacht aan nekslag geven (maar wel in een keer goed) of naar da om in te slapen. Toen is dat konijn toch nog zelf gegaan maar het was vreselijk om te zien :-( als we hadden geweten dat het niet zo snel zou gaan als die anderen twee hadden we haar gelijk bij de da gebracht voor een spuitje. Stonden nu elke keer voor die kooi te zeggen en hopen dat ze dood zou gaan :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door catsini »

Wij staan voor de keuze onze 19 jarige Siepie naar zijn einde te begeleiden. Hij eet en drinkt niet meer en is erg verzwakt. Nu vind ik zelf het moeilijk om hem nu actief te laten inslapen. Klinkt natuurlijk heel mooi als je zegt dat je het dier uit zijn lijden verlost. Maar het stervensproces is toch ook gewoon iets natuurlijks. Door het niet eten en drinken versuft hij en zal langzaam wegzakken wat is daar mis mee? Zijn er mensen die er ook zo over denken. Ik kom alleen maar berichten tegen dat inslapen de enige optie is.
je stelt een vraag, maar je geeft zelf het antwoord, wat wil je horen?
als ik het was..... bespaar hem het lijden, wil je gewoon wachten op zijn einde?
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Cerna

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat de reden is waarom je je kat een natuurlijke dood wilt laten sterven (religieuze?, maar geldt dat ook voor dieren?), maar ik raad het je ook af om bovengenoemde redenen.

Wel heb ik ook niet al mijn katten in laten slapen. Bij één kat waren we nog druk bezig met behandelen en hadden we nog hoop dat ze er weer boven op zou komen, een jaar later een kat met nierfalen. We hoorden de uitslag om 18.00 uur en de dierenarts zou na het spreekuur komen om haar in te laten slapen, maar was helaas te laat. Het was vreselijk om haar te zien sterven en machteloos te staan en 2 maanden geleden een hartstilstand bij onze 18-jarige kater. Dit hadden we ook niet voorzien.

Maar om willens en wetens het dier te laten lijden? Nee!

En even off-topic: Mirjam, een konijn dat stopt met eten onmiddellijk Cisaraldrops geven en gaan dwangvoeren met critical care (evt. gecombineerd met zuigelingenhapje, smaak worteltjes). Konijnen zijn hier meestal vrij gemakkelijk mee (makkelijker dan katten). Ik heb op deze manier al zo vaak een konijn er weer bovenop gekregen. Stoppen met eten is echt geen reden om het dier in te laten slapen!
jeichina
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2013 19:43

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door jeichina »

Ik heb mijn 18,5 jarige poesje (jaren geleden) een natuurlijke dood laten sterven.
Ik was met haar in de dierenkliniek in Utrecht geweest waar ze zeiden dat de nierfunctie 0 was en dat ze niets meer konden doen.
Ze zeiden ook dat ze geen pijn had en dat ze een natuurlijke dood kon sterven als ik haar af en toe water zou geven.
Na 1 week is ze gestorven.
Ik heb er nog steeds een goed gevoel over dat ik experts heb gevraagd om raad en dat ze daardoor thuis bij mij kon zijn tot het einde van haar leventje.

Ik wens je heel veel sterkte, het is een vreselijke beslissing. Maar als je die samen met experts neemt, heb je er later vrede mee.

jeichina
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door DeTut »

final schreef:Dank Adriana, Deze reactie lees ik veel. Ik moet mijn vraag misschien iets beter stellen: Wie heeft er ervaring met een natuurlijke dood van je kat? Is dat echt zo erg als veronderstelt?
Ik heb er ervaring mee. Ik ga (uit respect voor mezelf en voor anderen die dit lezen) niet vertellen hoe dat verliep, maar wel dat ik toen gezworen heb om dit -als het in mijn vermogen ligt- nooit meer te laten gebeuren (overigens had ik het waarschijnlijk in dit geval helaas toch niet kunnen voorkomen).
Het was voor mij erg traumatisch en voor het dier vreselijk. Je vraagt wat er mis mee is als hij langzaam wegzakt. Het probleem is dat je nooit weet of/hoe het zal gaan en als het heel akelig gaat kun je op dat moment niet echt meer wat doen om het lijden te verlichten. Denk even aan deze termen 'doodsangst', 'stikken' , 'naar adem happen'...
Wij kunnen ervoor zorgen dat ons geliefd dier rustig mag 'wegzakken' door de verdoving en hem een doodsstrijd besparen. In de palliatieve zorg wordt de mens toch ook gegund om door verdoving 'weg te zakken'... en niet het lichaam 'de gehele gang te laten gaan (zo heb ik zelf meegemaakt")? Ik wens jou veel sterkte en wijsheid en je kat een levenseinde zonder (nog meer) lijden.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door jennli »

Opmerkelijke naam van de topicstarter, Final. Dat terzijde. Als je de kans hebt het te verzachten en minder angstig te maken dan zeg ik dat je het in deze tijd aan je dier verplicht bent ook het laatste moment draaglijk te maken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
final

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Tot slot nog even een reactie van final. Ik begon dit topic om ervaringen te horen van mensen over katten die een natuurlijke dood zijn gestorven. Ik heb dit tot twee keer toe nogmaals toegelicht. Ik vind het echt heel bijzonder hoe de reacties vervolgens een eigen weg gaan en ik afgeschilderd wordt als iemand die willens en wetens zijn kat laat lijden. De enige informatie die ik daarover gegeven heb is dit citaat "Hij eet en drinkt niet meer en is erg verzwakt". Het is duidelijk dat iedereen het er over eens is dat inslapen de beste oplossing is. Dat weten we dan ook weer. Ik zal de administrator verzoeken mijn account te verwijderen. Ik ben weer een ervaring rijker.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door catsini »

Miets is gestorven aan een hartstilstand, we stonden bij hem met Winny.....
het was vreselijk, je kan niets doen, je kat sterft kompleet onder je handen, we zijn er ziek van geweest, Winny helemaal overstuur,
een schuldgevoel had ik, omdat we niets voor hem konden doen, hadden we hem maar kunnen helpen om hem rustig te laten gaan, dat was minder pijnlijk geweest voor hem.
je kan nog beslissen voor het te laat is.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door DeTut »

final schreef:Tot slot nog even een reactie van final. Ik begon dit topic om ervaringen te horen van mensen over katten die een natuurlijke dood zijn gestorven. Ik heb dit tot twee keer toe nogmaals toegelicht. Ik vind het echt heel bijzonder hoe de reacties vervolgens een eigen weg gaan en ik afgeschilderd wordt als iemand die willens en wetens zijn kat laat lijden. De enige informatie die ik daarover gegeven heb is dit citaat "Hij eet en drinkt niet meer en is erg verzwakt". Het is duidelijk dat iedereen het er over eens is dat inslapen de beste oplossing is. Dat weten we dan ook weer. Ik zal de administrator verzoeken mijn account te verwijderen. Ik ben weer een ervaring rijker.
Je hebt 3 vragen gesteld 'wie heeft er ervaring mee', 'is het echt zo erg' en 'wat is daar mis mee'. Ik heb die alle3 keurig beantwoord en ben dus niet 'een eigen weg gegaan'. ook anderen hebben op je vragen geantwoord en zeker ook op die van 'of dat zo erg is'. Het ware wel zo eerlijk geweest als je dat ook erkend had. de informatie dat hij niet eet en drinkt (bij bewustzijn) betekent inderdaad dat hij lijdt, zo weten kattenkenners. Je zakelijke reactie nu komt op mij wat onaangenaam over, net alsof je hiermee alleen maar een soort onderzoek deed....? misschien realiseer je je niet dat je hiermee diepgaande gevoelens losmaakt bij mensen die het verlies van een dierbare - op welke manier dan ook- hebben moeten meemaken en bovendien zeer betrokken zijn op elk dier wat hier wordt besproken, terwijl ze/we het niet eens kennen. wat mij betreft houden we op het forum niet alleen rekening met dieren maar ook met mensen.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door castratenkoor »

Daar sluit ik me bij aan - bij de laatste post. Meerderen hebben zeer pijnlijke ervaringen en herinneringen beschreven. Dat haalt oude wonden open. Een bedankje zou meer op zijn plaats geweest zijn als afsluiter.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door eveline1982 »

Volgens mij hebben genoeg mensen hun ervaringen hier gemeld, maar goed, typisch gevalletje, ik wil lezen wat ik wil lezen.
Nog 1 ervaring, geen kat maar een cavia.

Arme beestje was anderhalf jaar en erg ziek, de afspraak voor euthanasie stond voor de volgende ochtend. Ik wilde dat ik nooit had gewacht, omdat mijn egoistische ik, zo graag nog uitgebreid afscheid wilde nemen. S' avonds stierf hij in mijn armen, dit ging gepaard met heel veel gekreun, gehijg en uiteindelijk een paar verschrikkelijke gillen. Ik was ondertussen ook helemaal van slag door de strijd die hij moest strijden, en ondanks dat het ruim 15 jaar geleden is, staat die doodsstrijd nog op mijn netvlies. Het kan niet anders, of hij heeft enorm geleden. Nu ga ik met al mijn dieren naar de dierenarts, en laat ze pijnloos wegglijden in een eeuwige slaap. We moeten blij zijn dat dit er is voor onze dieren, want mensen moeten helaas nog vaak strijden tot de slaap hun bereikt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kitten van 12 weken voor mijn ogen zien sterven. Ik zal het nooit meer vergeten. Het was een gezond en druk kitten Bauke. Samen met Guus braken ze de tent af. Toen was het tijd voor de enting, 12 weken waren ze. Hup beide een spuit erin en terug naar huis. De volgende dag was Bauke ziek, lusteloos, niet spelen, niet eten. Dierenarts gebeld, ach ja kon gebeuren - nee daar kon ze verder niks aan doen, ik moest het maar aankijken. Drie-vier-maal daags gebeld en steeds meer op van de zenuwen. Na 4 dagen werd ik wakker om 3.30 uur. Ik wist meteen: Bauke, ik erheen - hij was heel benauwd en snakte naar adem. Het was een vreselijke strijd. Hij is in mijn armen gestorven. Ik heb tegen hem gezegd, het is goed zo, ga maar.

Het was in de jaren 90 en er was maar een dierenarts in mijn dorp. Als ik toen wist wat ik nu weet, dan had dit alles niet zo hoeven gebeuren. En die laatste 4 dagen strijd had ik hem graag bespaard.
heb me vreselijk schuldig gevoeld, had ik maar........had ik maar........enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Brittenbolletje »

final schreef:Tot slot nog even een reactie van final. Ik begon dit topic om ervaringen te horen van mensen over katten die een natuurlijke dood zijn gestorven. Ik heb dit tot twee keer toe nogmaals toegelicht. Ik vind het echt heel bijzonder hoe de reacties vervolgens een eigen weg gaan en ik afgeschilderd wordt als iemand die willens en wetens zijn kat laat lijden. De enige informatie die ik daarover gegeven heb is dit citaat "Hij eet en drinkt niet meer en is erg verzwakt". Het is duidelijk dat iedereen het er over eens is dat inslapen de beste oplossing is. Dat weten we dan ook weer. Ik zal de administrator verzoeken mijn account te verwijderen. Ik ben weer een ervaring rijker.

Vraag me af wat je wel wilt horen. Dat we allemaal iedereen die dit heeft mee gemaakt met toeters en feestmuts enz enz erbij stonden te juichen? Dit is al geen fijn onderwerp en al helemaal niet je geliefde dier zien doodgaan. Verhongeren en uitdrogen zijn gewoon geen fijne uiteindes en mag aannemen dat jij je dier dit ook niet gunt.
Gesloten