Kale plekken met wondjes bij kater

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Mina23
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2013 00:23

Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Mina23 »

Hoi allemaal,

Ik heb een kater (1 jaar oud) die 1 week geleden opeens een kale plek kreeg met een wondje. Ik dacht eerst dat hij had gevochten, maar nu hij meerdere van deze plekken heeft, denk ik dat er een andere oorzaak is.
Ik denk dat het kan komen door vlooien, ik heb ook vlooiendruppels op z'n huid aangebracht.
Maar ik wil zeker weten wat het is, dus ik dacht ik zet het hier neer, en anders ga ik naar de dierenarts.

Hieronder een paar links van foto's van m'n kat zijn huid

http://img18.imageshack.us/img18/8397/uh0y.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/7230/5e34.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/2099/g9xz.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/8306/q3t0.jpg

Alvast bedankt

Groetjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door mittenslief »

zal hier toch maar ff mee naar de dierenarts gaan...lijkt op vlooienallergie...maar kan ook net zo goed schimmel zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door eveline1982 »

Vind het er ook niet echt appetijtelijk uitzien! Zou inderdaad even naar de dierenarts gaan ermee.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Annabe »

Hoi Mina,
ben je al naar de dierenarts gegaan?

Mijn poes heeft sinds een paar dagen ook kale plekken met een wondje erin en het ziet er ongeveer hetzelfde uit (alleen bij mijn poes zijn de rode korstjes in de vorm van een streepje of puntje).

Ik dacht ook aan gekrab door vlooien of vlooienallergie, maar nu hoor ik dat het ook een schimmel kan zijn.
of misschien een voedselallergie

Weet je al iets meer?
Dankje

Sterkte met je kater.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door eveline1982 »

Ik zou daarmee naar de dierenarts gaan, zou ringworm of een schimmelsoort kunnen zijn. Als het ringworm is, is dat ook besmettelijk voor mensen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Annabe »

Ik had gisteren foto's laten zien aan de DA en hij dacht in eerste instantie dat het een schimmel was, maar wil er voorlopig niets voor geven omdat ze nog zwak is van de afgelopen weken.
(zie topic - "kat eet niet meer")

Zelf dacht ik eerst dat het door krabben van vlooien kwam...
Vandaag heb ik haar een half pipetje tegen vlooien gegeven (en morgen anti-wormen-pil),
dan is ieder geval één probleem opgelost.
Maar als de kale plekken door een schimmel is, hebben we er weer een probleem bij :(
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Ms Maaike »

Zwak of niet, die schimmel put haar ook uit en hoe langer je wacht met behandelen hoe moeilijker het is om er vanaf te komen. Kun je niet een andere DA zoeken? Dit is het zoveelste rare dat hij zegt (vind ik).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Annabe »

dankje maaike
Bij mijn poes zien 2 plekjes eruit zoals op foto 2 en 4, dus met een klein rood puntje in het midden,
maar zeker niet zoals foto 1 en 3. De 2 grotere ronde plekken van 1 cm hebben meer een soert sneetje, streepje met een korstje.

Denk jij dat het een schimmel is, of kan het ook vlooienallergie of voedselallergie zijn?
dankje weer

Zijn die anti-schimmelmedicijnen met hele sterke bijwerkingen? Zo zwak is ze trouwens ook niet meer. Ze eet weer goed.
Het leek erop dat alles weer goed was, tot die kale plekken vrijdag...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Ms Maaike »

Het kan door vlooien zijn veroorzaakt. Je kan een huidafkrabsel laten onderzoeken op schimmel, dat geeft waarschijnlijk een stuk meer zekerheid. Ben geen schimmelexpert. :) Weet alleen dat het vreselijk hardnekkig kan zijn, daarom zou ik het zelf laten onderzoeken (en als het kan bij een andere dierenarts). Voedselallergie uit zich vaak in kale (krab)plekken achter de oren, vlooienallergie zie je vaak op de rug en bij de staartbasis. Vaak hebben antischimmelmedicijnen wel sterke bijwerkingen; er is op het forum wel over geschreven. Succes in ieder geval. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kale plekken met wondjes bij kater

Bericht door Annabe »

bedankt
misschien heft ze wel verschillende dingen doorelkaar, door een slechte weerstand van de antibiotic etc.

voedselallergie achter de oren, van vlooien of schimmel op haar heup... ?

ze krabte zich altijd wel, ook voordat ze niet meer ging eten, maar ze had nooit van die kale plekken..
Plaats reactie