Advies gevraagd: aanschaf nieuwe kat t

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Femster
Kitten

Advies gevraagd: aanschaf nieuwe kat t

Bericht door Femster »

Ik heb een geholpen kater van ca. 14 jaar oud die sinds kort weer de enige kat is in huis. Ik merk dat hij sinds mijn andere je-weet-wel kater is overleden een stuk aanhankelijker is geworden en liever niet alleen is 's nachts. Hij mauwt dan net zo lang (soms wel uren achter elkaar) totdat we de deur van de slaapkamer opendoen en komt dan bij ons op bed liggen.
Ik vind het voor hem en ook voor mij wel erg leuk om een nieuwe kat te nemen. Nu willen we graag een Siberische kat omdat mijn vriend licht allergisch is, en hebben we twee lieve knappe Siberen ontmoet waar we een keuze uit willen maken. Ze zijn allebei gebruikt voor de fok: een 3 jarige dekkater en een 6 jarige fokpoes. Allebei lief, aanhankelijk, de dekkater is een sul die zich ook door andere katers laat pakken en nog niet echt macho is. De poes is een kleine diva die als ze binnenkomt, de hele kamer doet opkijken met haar verschijning. Ze is niet kattig maar wel erg zelfverzekerd. Mijn eigen kat is altijd de underdog geweest maar bleef mijn andere kat (de grote baas) wel altijd uitdagen met pesterijtjes, en is nu alleenheerser en dus de baas, dat bevalt hem wel geloof ik.
De keuze is dus tussen de kater en de poes, ze worden uiteraard geholpen voordat ze bij mij geplaatst worden, de kater heeft veel in de ren gezeten met andere katers dus van hem is het een beetje een vraagteken hoe hij zich zal ontwikkelen als huiskat, maar ik vermoed dat hij alleen maar liever en sulliger zal worden na zijn castratie. Ik betwijfel echter of een kat van 3 wel bij een kat van 14 past qua energie. En of hij niet gaat sproeien.
De dame wordt ook geholpen en van haar betwijfel ik of ze niet te dominant wordt na haar castratie... Ze is nu erg lief maar ook een persoonlijkheidje op zich.
Mijn eigen kat heeft daarnaast altijd met katers samengeleefd, maar of dat nou de beste match was weet ik ook niet.
Het zijn dus twee herplaatsers vanuit een cattery die nu 4/5 nestjes met ze hebben gemaakt en dus is het tijd voor de kater en poes om met pensioen te gaan en een huiskat te worden. De dame van de cattery is ontzettend aardig en professioneel en gaf aan dat ik het wel een kans moet geven maar als het niet lukt mag ik de kat altijd terug komen brengen.
Heeft iemand advies voor mij om mijn keuze makkelijker te maken?
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: Advies gevraagd: aanschaf nieuwe kat t

Bericht door eveline1982 »

Als jouw kater onderdanig is, zou ik voor een kat gaan met hetzelfde energieniveau. Op basis van wat je hebt verteld denk ik dat de kater het beste zou gaan matchen. Dames zijn soms nogal bitchies, en je geeft al aan dat zij nogal zelfverzekerd is. Denk dat ze je oudje behoorlijk onder de duim zal gaan houden. De kater heeft ook al een leeftijd, waarop het drukke van de kitten er wel min of meer uit is. En het is natuurlijk helemaal super dat de kat terug kan naar de oude eigenaresse als het niet klikt. Kwa sproeien zou ik me niet te druk maken, een open poes kan overigens net als een kater ook onzindelijk gedrag gaan vertonen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Femster
Kitten

Re: Advies gevraagd: aanschaf nieuwe kat t

Bericht door Femster »

Bedankt Eveline!
Plaats reactie