Kat eet (bijna) niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door eveline1982 »

Ik zou op zoek gaan naar een nieuwe dierenarts, de gegevens van de oude kunnen gewoon doorgestuurd worden. Waar ze de schimmel heeft opgelopen, kan je niet achterhalen wat jammer is, maar niks aan te doen. Als het een schimmel is, moet het wel snel behandeld worden. Dus ik zou toch een second opion bij een andere praktijk vragen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door nellebel »

en ik zou niet ontvlooien en ontwormen tegelijk, vooral niet omdat ze nog zwak is. ik zou er zeker dagen tussen laten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

(ja Evelien, een andere DA denk ik al lang aan, maar het is de enige hier in de omgeving...
en omdat het een buitenkat is, is het moeilijk haar te vangen en naar de DA mee te nemen.
Het is alleen gelukt haar te pakken toen ze zo zwak was.
Als ze mijn vriend, die haar steeds in de kattenmand deed, alleen maar ziet, rent ze al weg,
en ik wil niet dat ze ook voor mij bang wordt,
want dan kunnen we helemaal niets meer voor haar doen.)


Hoe lang na het vlooienmiddel moeten de vlooien weg zijn? na een dag?
Ik heb het vanochtend opgedaan, maar ze bijt en krabt nog steeds.
Misschien heb ik te weinig opgedaan. Omdat ze maar net 3 kilo is heb ik een half pipetje gegeven voor kitten onder de 4 kilo.

Dankje, Nellebel, goede tip om het wormenmiddel pas na een paar dagen te geven.
Is het wel goed om de 2e pil na 10 dagen te geven, zoals de DA zei?

PS
Als het een schimmel is (misschien is het vlooienallergie of een voedselallergie?), is dat alleen aan de buitenkant niet leuk, of wordt een kat er ook inwendig zwak van?
Ik zie liever een kale gezonde kat dan één die zwak wordt door de medicijnen tegen de schimmel.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

Hoewel ik best twijfels over deze d.a. heb (waarom heeft hij niet gewoon een vlooienmiddel dat qua dosis gewoon past bij een kat, die bestaan echt wel...) lijkt het me toch niet handig om zijn advies over een medicijn (zonder reden) in de wind te slaan. (dus ook over het tijdstip van de 2e pil, dat is juist essentieel ivm de ontwikkeling van de wormenlarven, en zeker niet de opgegeven dosis zomaar verhogen...)Als hij zegt dat je de volgende dag moet ontwormen, zou ik dat wel doen. als ze te zwak was (ze eet toch al een tijd goed en blijft op gewicht?) zou hij dit niet hebben willen geven. het ontvlooien is niet zo'n belasting; van het ontwormen kunnen ze wel gaan braken en aan de diarree, wees daarop voorbereid.
dat ze zich nog krabt, kan komen omdat ze wondjes heeft van de vlooienbeten, die nog jeuken maar kan ook door de wormen, die in haar darmpjes en bij de anus last geven. en natuurlijk eventueel door de schimmel.
Ik had het eerder over 'afgebroken haren', dwz de of de uitgevallen haren gewoon 'heel' zijn, dus op normale lengte of korter. maakt niet zoveel uit nu hoor, de d.a. denkt dus ook aan schimmel. heb je nog gevraagd of het een optie is dat je haren aanlevert voor onderzoek?
Een schimmelinfectie bij katten is op zich niet erg ziekmakend, maar het is natuurlijk niet zo goed als je langdurig een infectie hebt, want dat is altijd een aanslag op je weerstand. en helaas gaat schimmel bij katten meestal (soms wel, maar tijdelijk!) niet vanzelf over en breidt het zich steeds meer uit, waardoor ze steeds kaler worden. en een half kale kat is natuurlijk ook niet gezond ivm de temperatuurregeling en huidbescherming...
Behandelen zal in jouw situatie moeilijk zijn vrees ik. Ik bespaar je de details nu (ik heb er ervaring mee....), omdat het nog niet zeker is.... Zorgen dat de weerstand goed op peil is door goed eten, goede bestrijding van vlo en worm en bakken vol liefde, zou ik zeggen voor nu. en hou die plekken goed in de gaten of en hoe ze veranderen. Maar ja, eigenlijk zou je haar beter niet meer kunnen aanraken, want als het schimmel is, dan besmet je niet alleen jezelf maar ook haar elke keer opnieuw....wegwerphandschoentjes of elke keer je handen desinfecteren misschien...
Hou je taai
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dankje Tut

1. Vlooien
Ik hoop dat ik genoeg vlooienspul heb gegeven (ik vraag me af of ik vandaag voor de zekerheid nog een half pipetje mag geven??)

2. Wormen
Ik zal vandaag, of morgen (als ik misschien nog een half pipetje geef), de wormenpil geven en over 10 dagen nog een.
Ze is niet echt zwak meer, ze eet al 3 weken goed en trippelt door het gras.
Als ze die kale plekken er niet bij had gekregen, had ik gedacht dat alles wel goed was nu.

3.
Over de kale plekken.
Ik weet niet wat het is, hoor. Ik was zo blij dat ze eindelijk weer goed at...
Vlooienallergie, schimmel, voedselallergie (van nieuw merk blikjes?)
Op haar hoofd en op haar zij/heupen heeft ze dus sinds vrijdag een kale ronde plek van 1 cm met een wondje/korstje van bijna 1 cm erin. De plekken worden gelukkig niet groter.
Achter haar oren heeft ze er nog een plekje bijgekregen, dus 2 kleine kale plekjes, met een rood puntje erin.
En in haar nek zie ik vandaag een rode kras, dat lijkt wel van het krabben.
Er zijn denk ik geen halve haren.
Maar juist waar ze veel krabt en bijt, rond haar staart, zie ik geen kale plekken...
Ik raak haar wel aan, en was mijn handen gelijk erna.

Van de temperatuurregeling is een goed punt van je. Nu in de zomer hier is het aardig warm. Nu vallen de plekjes wel mee, maar ik hoop niet dat het veel erger wordt dan, om die reden.
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

PS
De plekken lijken een beetje zoals de foto's in een ander topic - Kale plekken met wondjes bij kater
Zie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 55&t=27644
(ik weet niet hoe ik zelf foto's moet opladen)

Bij mijn poes zien 2 plekjes eruit zoals op foto 2 en 4, dus met een klein rood puntje in het midden,
maar zeker niet zoals foto 1 en 3. De 2 grotere ronde plekken van 1 cm hebben meer een soert sneetje, streepje met een korstje.

Lijkt dat op schimmel?
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

ik ben ook geen expert met foto's opladen; kan iemand van het forum misschien een duidelijke handleiding geven/naar verwijzen? we zijn toch sowieso best benieuwd naar hoe dit veelbesproken katje eruitziet!
Over dosis vlooienmiddel herhaal ik: volg instructie d.a. en er zit toch ook wel gebruiksaanwijzing in het doosje? overdoseren is niet slim. En ook over jeuk mogelijk door wormen: dat is niet 1-2-3 weg.
je moet ook maar denken; schimmel is nog niet bewezen, dat kan alleen door laboratoriumonderzoek van de haren of door UV-lamp bij d.a. En de meeste d.a.'s zien schimmel niet zo vaak dus zullen ze niet snel op het oog beoordelen. een d.a. van een asiel herkent het meestal goed omdat het daar vaak voorkomt, zo weet ik uit ervaring. maar daar heb jij weer niks aan...
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Leuk idee van de DA om een antiwormenpil te geven...
Tut had al gewaarschuwd dat ze misselijk kon worden.... maar dat het belangrijk is om te ontwormen en ontvlooien.

Gisteren heb ik er poeder van gemaakt en door het eten gedaan. Ze at minder dan de helft terwijl ze de laatste tijd smult van het eten.
Ze heeft minder dan de helft van de pil binnen denk ik, maar misschien is dat wel genoeg als ze maar 3 kilo is.

En vanochtend wil ze helemaal niet meer eten... en zit ze weer in een hoekje..
Zijn we straks weer terug bij af, terwijl ze net weer lekker aan het eten was :(

Maar voor het krabben en bijten/likken rond haar staart was het misschien wel nodig.
Maar voor de kale plekken ga ik haar voorlopig geen medicijnen geven, als ze al door deze dagen heenkomt.... :(

Ik hoop dat de misselijkheid weggaat vandaag... en ze vanavond weer eet,
maar ze zal de 2e helft van het eten met het poeder van de pil waarschijnlijk niet willen opeten
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Ms Maaike »

Waarom geef je de pil niet gewoon in haar bek? Ik ken heel weinig katten die poeder over hun eten willen eten. Op de gebruiksaanwijzing van die wormenpil staat exact welke dosering je toe moet passen, dus de vraag of de helft van de pil voldoende is lijkt me niet, want waarom geef je anders een hele pil? Even lezen dus. Eet ze niet meer dan zul je haar moeten dwangvoeren en wellicht ook een antimisselijkheidspil moeten geven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

hi Maaike, het is een buitenkat, een pil in haar bek geven lukt echt niet en dwangvoeren is ook goed mislukt vorige maand.
Als ze het zelf wil is ze poeslief en komt zelfs op schoot zitten, maar als er maar iets is dat ze niet leuk vindt, kan ze goed wild worden.

Ik heb geen gebruiksaanwijzing van de wormenpil; de DA heeft 2 losse pillen voor me afgeknipt.
Hij had haar ook vlooienmiddel meegegeven voor katten >4kg terwijl ze maar net 3 kg is, dus zo exact gaat het hier allemaal niet.
De buren vinden het sowieso een beetje overdreven dat ik vorige maand een buitenkat bij de DA heb gezet een paar nachten, maar als ik het niet had gedaan was ze er niet meer.
Ik doe wat ik kan...

Als ze morgen nog niet wil eten, weet je of je een antimisselijkheidspil kan verpoederen? Misschien lukt het in wat yoghurt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Ms Maaike »

Heb geen ervaring met een dergelijke pil, dus ik weet het niet... Sommige katten vinden het lekker met een heel klein beetje honing (medicijnen kunnen bitter zijn). Was de achtergrond van je kat even vergeten, ik snap nu waarom je het wil verpoederen. Wat betreft de antiwormenpil: weet je welk merk het is? Misschien kun je de gebruiksaanwijzing vinden op internet. Slordige DA. Wat betreft vlooienpipetten en wormenpillen: je kunt beter iets te veel geven (ook al is het toch gif; het gif grijpt aan op de vlooien en wormen) dan te weinig. Met te weinig medicatie kom je niet van de parasieten af helaas... Hoop heel erg dat het je lukt. Laat de buren maar kletsen, het gaat om de kat en om hoe jij je daarbij voelt. Die buren doen er niet toe. :) Een andere DA in de buurt was er niet toch? Heb je echt niet de mogelijkheid om iets verder te reizen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Ook al is het een buitenkat, ze zit de hele dag in ons tuintje en het is echt een liefje
dus ik voel me wel verantwoordelijk voor haar.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

Inderdaad; laat kletsen die buren; elk dier heeft recht op verzorging! ik herhaal met klem dat het niet verstandig is om van de aanbevolen de dosering van medicatie (door d.a. of gebruiksaanwijzing) af te wijken of om anderen te adviseren dit te doen. Antivlo of - worm is GIF, niks meer en niks minder. er zijn in het verleden al katten doodziek geworden van de normale dosering van een bepaald middel, dus ik zou zeker nooit die dosering overschrijden. Je moest de helft van het pipetje doen, in de nek van de kat? lijkt me best moeilijk om te bepalen wat de helft is.... Dit middel bestaat ook voor katten <4 kg, begrijp niet waarom een d.a. dat niet in huis heeft, antivlomiddelen zijn toch heel vaak nodig, zeker in de zomer? heb je ook de gebruiksaanwijzing gelezen, over de hygiene...
Dat ze nu niet zo lekker is, kan zeker komen door die wormpil, om die wormpjes dood te krijgen moet er wel even stevig geborreld worden in die darmen! vergeet alleen niet dat vlomiddel; ook daar kunnen ze ff last van hebben, sommige katten zijn overgevoelig voor bepaalde gifstoffen. Ik neem aan/hoop dat je niet teveel gedoseerd hebt...?
Ja dat poeder door t eten hebben ze snel door hoor, katten ruiken veel beter dan wij! Best mogelijk dat die 2e helft nu niet gaat lukken. Ik zou je dan aanraden om er niet over te stressen maar gewoon weer even lekker eten geven en een plan bedenken hoe je over 10 dagen die 2e pil erin krijgt. zoals; bedenk (en test) wat ze het aller-allerlekkerst voer vindt, weleens kattenmelk geprobeerd, sheba, kippensoep, rosbief? en als je dat weet, dan over 10 dagen de helft van dat poeder heelheelheel goed erdoor mixen en niet te ingespannen ernaast blijven zitten hoor, dat voelen ze aan! eet ze niet, geef dan even nix anders, want dan heeft ze geen reden meer om het alsnog op te eten. gewoon toch opnieuw aanbieden evt. met ietsjepietse vers lekkers erover.
ff volhouden, ik weet uit ervaring hoe lastig dit kan zijn, je bent echt niet de enige!
Tja en tot slot datgene wat je niet wilt horen; als alles mislukt en de kale plekken erger worden...het allerbeste is dat de kat een tijd in een bench wordt opgesloten, dan kun je heel veel checken en behandelen: bekje, vlooienmiddel, tegen wormen is er ook een pasta, als je handig bent kun je die in 1 keer in de zijkant van de bek erin spuiten, haren afnemen voor schimmelonderzoek en zo nodig kat mee naar d.a. Maar ik weet hoeveel weerstand baasjes tegen die bench hebben en ja het ziet er zielig uit en als mens vind je die opsluiting vreselijk. het is een afweging; als het voor de gezondheid van de kat moet, dan moet er even 'geleden' worden. Ik weet waarover ik praat, heb heel veel katten in benches/hokjes gezien, geknuffeld en verzorgd, soms wel 2 maanden lang. zij en ik hebben het overleefd en er beter door geworden (als t niet anders kan)
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

nu nog die handleiding voor het foto's plaatsen please...?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Dinky »

Hoe je foto's plaatst staat gewoon onder het kopje kattenfoto's: klik

Misschien is het een idee om de ontwormingspil de volgende keer in een stukje vlees te stoppen? Sneetje erin maken, pil erin, beetje dichtvouwen en opeten maar. Ook wel gelezen dat het wil helpen het in een bolletje gehakt te stoppen (maak wel een paar extra zodat je erna ook een bolletje zonder pil kan geven).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie