Kat eet (bijna) niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

Tja, jij hebt er niet veel aan maar ik krijg langzaam aan het gevoel dat je het niet getroffen hebt bij deze d.a.
-waarom heeft hij niet minstens urine-onderzoek gedaan toen ze daar logeerde...(kan naar nieren wijzen)
-zijn informatie is erg summier: wat denkt hij van t vlekje? op grond waarvan zegt hij 'risico dat ze niet bijkomt...'? dat is nogal wat, dat zegt men meestal pas nadat men weet wat een dier mankeert en dat weet hij niet? wat geeft hij jullie nou eigenlijk voor houvast mee..?
-2x laten ontsnappen uit de kooi getuigt niet van vakmanschap
-dat je niet eens (een keertje) per telefoon even kon overleggen is slechte service
Ik begrijp dat een andere d.a. lastig is, maar ik zou liever elders gaan
Fijn dat het op het oog nu beter gaat, maar ik weet uit ervaring dat katten megagoed toneelspelen en intussen flink ziek zijn. het zou zeker kunnen dat de ontsteking in de bek de oorzaak was; dan stop je vanzelf wel met eten... De vraag is of die plek echt genezen is en niet een symptoom van erger.
Hou ze maar goed in de gaten hoor!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door lisaasil12 »

Gelukkig dat het zo goed gaat :) Maar inderdaad, je hebt het niet heel erg getroffen qua D.A Maarja, het gaat goed en dat is heel belangrijk. Veel succes verder!
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Angelocanu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2013 13:34

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Angelocanu »

Je kan wat water proberen geven met de vinger. blikvoer " mouse " kan je ook mengen met wat water en desnoods met een klein spuitje in de mond ( zonder naald !! :D )
Als je zijn vacht op rug vast neemt en wat omhoog trekt ( mag wat harder , voelt ze niet ) en het gaat snel naar beneden dan zou ik toch zo snel mogelijk naar de dierarts gaan. wijst op een serieus vocht gebrek. En dan moet hij water via een infuus krijgen.. 'tbeste nog en laten we hopen dat het niets erg is :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door castratenkoor »

Als de vacht/huid snel naar beneden terug gaat is het juist goed. Als het vel omhoog blijft staan duidt het op uitdroging.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Angelocanu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2013 13:34

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Angelocanu »

inderdaad ! goed opgemerkt... heb het gewoon verkeerd geschreven. Ik zit elders met men gedachten de laatste dagen... groetjes ^_^
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dankjewel, allemaal

De huid in haar nek gaat nu wat sneller terug als je het omhoog trekt
Ik doe ook een beetje extra water door het natvoer
- ik heb nu goed natvoer gevonden van Natural Balance, zonder granen en afvalvlees, en soms geef ik wat kip.)

Ze eet weer goed.
Dus het lijkt goed te gaan.

Maar zoals Tut zegt weten we niet de oorzaak,
misschien was/is het de ontsteking aan het tandvlees die zo'n pijn deed dat ze niet meer wilde eten, of een inwendige ontsteking of iets anders.
Inderdaad jammer dat de DA niet gelijk alles heeft getest zoals bloed etc.
Hij is niet de allerbeste DA misschien, maar hij heeft haar gelukkig wel gered met de antibiotica, waterinfuus en valium.

Maar hopen dat het niet weer terugvalt.

Vorige week begon haar vacht weer wat zachter te worden,
maar de laatste dagen laat ze veel haren los, op haar rug tot haar staart.
Misschien komt het door de zomer, maar misschien is het een teken van iets?
?

Dankje.

Ik heb nooit eerder een kat 'gehad', vandaar mijn vragen.
Ze is bij ons aan komen lopen, heeft ons en ons tuintje uitgekozen en is gebleven... :)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

Hoi
over het haren loslaten: probeer te zien of dit spontaan gebeurt of doordat ze likt/krabt en of de vacht daar echt dunner wordt
Is ze eigenlijk wel ontvlooid en ontwormd...? vlooien en daardoor wormpjes kunnen haarverlies juist op rug-kont-staart veroorzaken. zeker in de zomer en bij een buitenkat is die behandeling wel noodzakelijk. door veel vlooien kunnen ze bloedarmoede krijgen....
t blijven dus maar zorgjes he...!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Hi Tut
je vraagt of ze ontvlooid en ontwormd is.
Nee.
Ze heeft wel vlooien, maar de DA zei dat zo'n ampul tegen vlooien pas na een paar weken mag, als ze is aangesterkt.
Over wormen zei hij dat ze dat waarschijnlijk niet had, omdat ze niet at en met wormen eten ze juist wel graag.

Ze eet nu wel graag, maar is nog niet veel aangekomen. Wel een beetje.
Zou ze ineens ook wormen kunnen hebben gekregen?

Dus die haaruitval kan misschien door het bijten van de vlooien komen, zoals je zegt.
Ik vraag me af of een vlooienampul zin heeft als een kat buiten loopt. Dan heeft ze de dag daarna misschien weer nieuwe vlooien van de andere katten en honden die langslopen.

dankje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Dinky »

Door vlooien kunnen katten ook wormen krijgen.
Daarom moet je ook altijd eerst onvlooien en daarna ontwormen ;)
Als je de kans hebt zou ik zeker wel ontvlooien want zolang die vlooien haar leegzuigen kan zij moeilijk aankomen. Die vlooien verzwakken haar juist.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

bedankt Dinky

ik zal de DA vragen of ze al een vlooienampul mag. Hij vond haar er eerst nog te zwak voor.
Het is nu zo'n 10 dagen na de laatste dag van de antibioticakuur.

Ik dacht eerst dat vlooien alleen irritant waren door de jeuk, maar als ze ook kunnen verzwakken, is het wel belangrijk nu. Logisch eigenlijk, ze zuigen natuurlijk bloed weg.
Maar hoe kunnen vlooien invloed hebben op het aankomen?

Ik hoop ik dat ze nu sterk genoeg is voor zo'n ampul.
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Na het weekend naar de DA om vlooienmiddel te halen.
Ik hoop dat ze er nu sterk genoeg voor is.
Ze is nu 3 weken terug, 10 dagen met antibiotica en 10 dagen na de antibiotica.


Was ik net blij dat ze weer aan het eten is,
nu heeft ze sinds 2 dagen ineens 3 kale plekken met een wondje...
Een rood streepje met een litteken van ongeveer 1 cm en eromheen kaal (2 op haar hoofd en 1 op haar heupen).

Ik weet niet of ze gevochten heeft met een andere kat, of het zelf opengekrabt heeft.

Ik heb haar niet hard zien krabben, wel zichzelf bijten, vooral rond haar staart,
waarschijnlijk op de vlooien (?)
maar op haar hoofd kan ze niet gebeten hebben.
Kan het zijn dat ze zichzelf zo hard heeft gekrabt?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door castratenkoor »

Het hangt af van het soort wormen, met lintworm gaan ze inderdaad meer eten. Maar met veel spoelwormen in het lijf kunnen katten erg slecht gaan eten. Ik vind de opmerking van de dierenarts een beetje vreemd wat dat betreft.
Ik zou haar wel elke maand ontvlooien om haar vlo-vrij te houden. En pas ontwormen na 2 x ontvlooien. Want anders heeft ze zo opnieuw wormen, door het binnenkrijgen van vlooien en vlooieneitjes.

Haar kop kan ze best zelf stukgekrabd hebben door de jeuk van de vlooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

bedankt Dinie

Een buurvrouw heeft de plekken gezien en denkt dat het een bepaalde schimmel is.
Het zijn ronde kale plekjes van circa 1 cm met een wondje erin (een streepje van bijna 1 cm).
Misschien heeft ze dat gekregen door de antibioticakuur?

Is dit iemand bekend?

Ook al zijn deze 3 plekken misschien niet van het krabben, sowieso moet ze denk ik wel iets tegen vlooien, want ze krabt en bijt ook veel, vooral rond haar staart.

Dus dan zou ze iets moeten krijgen tegen de schinnel, tegen vlooien en daarna tegen wormen...
Ik hoop dat ze daar sterk genoeg voor is, voor al die medicijnen.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

het verbaast me nogal dat een d.a. zegt dat ze waarschijnlijk geen wormen heeft omdat ze dan niet zo slecht zou eten... Dat is wat je noemt omgekeerde diagnose stellen. Vlooien- en wormenbestrijding is essentieel bij zo'n buitenkat en met vlooien krijg je onherroepelijk wormen.. Maar we zullen maar hopen dat hij haar goed heeft onderzocht en in ieder geval geen sporen van vlooien zag (wat overigens geen garantie is). Checkmiddelen voor vlooien: kleine zwarte korreltjes die blijven liggen op de plek waar de kat lag. ze worden rood als je ze nat maakt (=onverteerd bloed). er zijn diverse middelen tegen vlooien en wormen, advies: koop alleen bij de d.a., dat is het meest veilig!
het krabben rond haar staart doet me zeker wel aan vlooien én wormen denken...
het nieuwe probleem zou een stuk vervelender kunnen zijn. Je beschrijving doet inderdaad wel denken aan een (huid)schimmelinfectie: ronde, kale plekken die opeens optreden, vooral op kop en poten. daarom vroeg ik je eerder al of de haren spontaan loslaten...
Schimmel bij katten is heel vervelend, omdat het intensief en langdurig behandeld moet worden en dat gaat niet lukken met een loslopende kat... Diagnose is alleen te stellen met het op kweek zetten van haren. Het gebeurt door besmetting van andere katten (of omgeving; hoe hygienisch is het bij d.a.?) en kan optreden na een periode van verminderde weerstand, incubatietijd 1-3 weken......Is zéér besmettelijk, ook voor mensen. Ik raad je het volgende aan: Hou heel goed in de gaten wat er met de plekken gebeurt: worden ze naar buiten toe groter en kaler; komen er meer bij? Kun je zien of de haren gebroken of nog heel zijn? Heb je zelf huidklachten? (kan bij mensen ringworm veroorzaken). Ga zelf op consult bij de d.a. met vragen en info: Probeer duidelijke foto's te maken van de plekken en laat dat de d.a. zien. Vertel goed welk gedrag (krabt waar? hoe zien de plekken eruit?) Overleg over vlo- en wormbestrijding (die uitvoerbaar is!). Bespreek de mogelijkheid van schimmelinfectie (er is toch wel een theoretische kans dat de kat bij de d.a. is besmet en dat is verwijtbaar!). Vraag of het een optie is dat jij een aantal haren van de kat aanlevert voor onderzoek en hoe je dat moet doen (hygiene!).
Een heel verhaal, sorry maar je moet je hierop voorbereiden, ik HOOP VAN HARTE dat het geen schimmel is... sterkte hoor
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Gisteren bij de DA geweest, met foto's van de kale plekjes.

1.
Anti-vlooienmiddel meegekregen, Promeris. Hij heeft pipetten voor katten van > 4 kg meegegeven.
Omdat ze maar 3 kilo is, zal ik haar vandaag een halve pipet geven.
Ik hoop dat de bijwerkingen niet te sterk zijn voor haar.

2.
Anti-wormentabletjes - Dosalid 300 - pyrantel pamoate / epsiprantel
1 morgen en 1 over 10 dagen , verpulveren door het eten.

3.
Van de foto's te zien denkt de DA ook dat het een schimmel is.
Daar wil hij (nog) niets voor geven, omdat het sterk spul is en niet goed voor de lever nu ze nog niet helemaal opgeknapt is. Hij raadt aan er voorlopig azijn op te doen... (gisteravond geprobeerd, maar ze rende gelijk weg)

Tut heft het evt. over aanklagen - als het een schimmel is kan ik niet bewijzen dat ze het bij de DA heeft opgelopen, ook al is dat waarschijnlijk. Ze kan het ook van andere loslopende katten hebben gekregen...

Tut, wat bedoel je met halve haren?
Ik zie 3 ronde kale plekjes van ongeveer 1 cm, een roze cirkel erin en helemaal in het midden een rood litteken - streepje of puntje.
De haren eromheen zijn allemaal even lang, ik zie geen halve haren denk ik.
Ik zal oppassen met aanraken nu, als het misschien een besmettelijke schimmel is.
Plaats reactie