Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Hello lieve forumleden!

Ik heb een kitten, Pippa en nu lees ik overal hier over dat solokitten gebeuren en ik kijk nu iedere keer hartverscheurend in haar blauwe oogjes en denk dat ze een maatje nodig heeft. Ook omdat het een aziaat is (Thai Siamees x Blauwe Rus) en gezelschap nodig heeft in de vorm van een harig beest met klauwtjes ipv zo'n rare naakte tweevoeter. Nu is haar zusje uit hetzelfde nest nog beschikbaar en nu zit ik er dus over te denken om haar er ook bij te nemen. Nu sprak ik alleen een oud-collega en die zei: oh nee niet doen! 2 katten uit hetzelfde nest gaat vaak na verloop van tijd mis! Maar de mevrouw van wie de dames vandaan komen zegt weer anders, die zegt ik heb al 33 jaar katten en bijna altijd is het familie van elkaar; nooit gedonder gehad. Ik heb hier 2 verhalen die totaal tegenstrijdig zijn en deze beslissing is nou bepaald geen kattepis ( :edance: )

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Gaan 2 nestgenootjes goed samen of wordt dit later een zussengevecht? Het zijn geen flessenkittens btw, gewoon gezoogd door mamsie en de 2 dames hebben ook 3 broertjes erbij. Het lijkt mij namelijk juist heel logisch om 2 uit hetzelfde nest te doen! Die kennen elkaar, ruiken vertrouwd, zijn met elkaar op gegroeid, etc.

Groetjes, Marthe (& ook namens Pippa natuurlijk, maar die is nu even druk bezig haar playcircuit een lesje te leren..)
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door Adriana »

kijk even in mijn fotoalbum naar de belevenissen van BoMaks, die zijn uit hetzelfde nest en broertjes.
meestal trekken bepaalde dieren/kittens in een nest wat meer op met het ene of andere broertje of zusje. ze kunnen echt hun favo's hebben.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... s&start=30
dat was bij Bolle en Maks niet het geval maar bij Mies en Enzo (broer en zus uit hetzelfde nest) wèl zo. Mies heeft Enzo de hele kittentijd bemoederd en de fokker wilde ze alleen samen plaatsen.
ik zou zeggen: geweldig en altijd doen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door ayla »

Doen!
Hier ook 2 broertjes, echt gaat super.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Adriana, wat een heerlijke mooie grijze muizenbende heb je zeg! :D Geweldige foto's, echt gelachen om die dikke staarten van die 2 hihi. Pfff, beetje stoer doen tegen elkaar, stelletje pseudo macho's! Wie weet gaan deze dames ook wel de hele dag met elkaar voor de spiegel zitten! Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste poezel in dit pand? Ik vrees dat ik dan op nummer 3 kom..Hoe kan ik nou winnen van een Blauwe Rus dame en een Blue Point dame!

Maakt het in geslacht nog uit denken jullie? Jullie hebben kater-kater en kater-poes combi, maar dit gaat om 2 poezen? Of maakt dat niet zo veel uit?

En wat ik me ook afvroeg: Pippa is nu anderhalf week bij mij, als haar zusje komt, wordt Pippa dan niet jaloers? Omdat ze mij 1.5 week voor haarzelf heeft gehad.. misschien een hele stomme vraag en ook totaal niet waar, maar het speelt toch door m'n hoofd.. al kan ik me heeeel goed voorstellen dat ìk zo de gene ben die aan de kant wordt gezet hahaha :P
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door Adriana »

Mies is onze lat-poes, ze ziet haar broer redelijk regelmatig maar waren al snel uit elkaar.
dat kwam doordat ze hier bij aankomst wel eens even orde op zaken zou stellen. dat kon MoMo niet zo waarderen en die heeft haar binnen een dag de logeerkamer in gekieperd.
ik was al niet zo van de poezen en het was niet de bedoeling dat de poes van het stel (Mies en Enzo) mee zou komen, maar de situatie bij herplaatsing was zo erbarmelijk dat we ze beide hebben meegenomen. zij woont nu bij mijn lat en ze hebben elkaar helemaal gevonden!
hoe het met twee gecastreerde dames zal gaan is niet te voorspellen, we hebben op het forum prima poezen-stellen maar er zijn er ook die huis en baas voor zichzelf willen hebben en dat levert 'schurende' relaties met andere huistijgers op.
en dat is niet te voorspellen. poezen kunnen wat pittiger zijn dan katers.

en of je voor haar zusje moet gaan of voor een lieve, goedmoedige, niet aziatische asieltijger is puur een gok denk ik en de uitkomst is niet te voorspellen. maar als het goed gaat dan heb je een heerlijk stel!
Bolle kwam een weekje later en het heeft een paar uur geduurd en toen had ik de indruk dat ze elkaar herkenden. kittens matchen altijd beter/sneller dan volwassen katzels.

jouw Pippa richt zich nu helemaal op jou en eigenlijk is het beter als ze zich op een maatje richt. jij spreekt geen kattentaal en kunt haar een aantal dingen niet leren want dat gaat via voorbeeldgedrag van een maatje. bijvoorbeeld bijten, dat doen ze bij elkaar ook en ze leren elkaar vrij snel af om hard te bijten want knauw is au en piep en ho! en ze hebben voor een goeie ontwikkeling elkaar nodig om te stoeien, rollebollen, spelen, snurken, troosten en verder op te voeden/sociaal kattengedrag te leren..
en de meesten van ons zeggen als je eenmaal een heerlijk stel in huis hebt (gehad), dan pas weet je wat je mist bij een solokatzel.
twee hebben altijd elkaar en is zo heel veel leuker en gezelliger..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het gewoon doen het zusje erbij nemen. Het is een onzinverhaal wat wel vaker de kop op steekt dat 2 kittens uit een nest niet goed zou gaan.
Katten kunnen als volwassenen eventueel onderlinge problemen krijgen, maar de kans is echt niet groter dat dat gebeurt als je twee zusjes hebt.

Vaak is er iets gebeurd, een schrikreactie waardoor het fout kan gaan tussen katten.
Zo kreeg een vriendin van mij per ongeluk de staart van een van de drie katten tussen de deur. Kat gaf een ijselijke gil en vervolgens vlogen de drie katten elkaar opeen aan. terwijl ze altijd goe met elkaar konden opschieten. Het heeft haar weken gekost de katten weer normaal bij elkaar te laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door eveline1982 »

Maakt helemaal niks uit, 2 kittens uit hetzelfde nest of uit verschillende nesten. Poezen kunnen soms wat meer bitchie zijn als katers. Heb hier 2 poezen en 1 kater, de poezen zijn naar elkaar lief maar de kater is soms wel een beetje de L.. ;) . Leuk dat Pippa miss een maatje erbij krijgt, is altijd een genot om naar te kijken hoe 2 kittens/katten met elkaar omgaan :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Dank voor alle berichten! Ik hoop echt dat het werkt met het zusje, want dat voelt op dit moment het meest logisch aan voor mij, omdat Pippa ook samen met haar in de wasmand lag enzo. Alleen er is een stel, met een oude kat van 14 jaar waarvan hun andere 14-jarige kat net paar weken geleden is overleden en zij waren nèt iets eerder geïnteresseerd dan ik, als vervanger voor hun overleden vrind. -die kwamen echt precies toen ik me net aanmeldde voor dit forum en de term solokitten mijn pad kruiste-. Maar die gaan 'het zusje' eerst een week op proef nemen :( omdat zij dus nog een andere kat hebben, of dat wel matcht. Ik wil het liefst echt Mevrouw Mamapoes door elkaar schudden: "IK wil haar!! Die andere mensen twijfelen en willen haar eerst proberen, ik wil haar gewoon! Hier komt ze bij haar zusje en bij die andere mensen komt ze bij een 14-jarige!!". Afwachten en hopen dat die 14-jarige niet zo blij is met een bolletje Blauw :epray:

Dit zijn beide ladies, toen ze 7 weken waren:

Afbeelding
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door AnneLore »

gos, wat een schatjes. leuk dat je haar erbij wil. ik heb sinds een paar weken een tweede erbij, het is zo ontzettend leuk. :)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door castratenkoor »

Oh jammer nu kun je dus alleen afwachten en hopen dat na de week op proef het zusje teruggaat.
Maar als zusje bij die mensen blijft kun je ook in een asiel of kittenopvang een kitten van dezelfde leeftijd gaan halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Precies Dinie. Dus het is even afwachten. Pippa is een Siamees x Blauwe Rus, hoe zit dat met bepaalde rassen bij het ene ras? Juist wel een actief ras erbij, dat lijkt op het temperament van een siamees/rus of juist een rustig soort? Wat denken jullie? Want nu ga ik dus weer zoeken. Of maakt dat niet uit? Ik heb vroeger van kinds af aan altijd Abessijnen gehad en ik ben ook groot fan van die katten, zou dat rastechnisch een match zijn of juist totaal niet? Of in de Siamezenhoek blijven? Of een Rus dus, want ze is samsam. Ben heel benieuwd wat jullie denken!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door eveline1982 »

Jammer dat die vrouw niet voor jou gaat, die al een kitten uit haar huis heeft en daar een maatje van dezelfde leeftijd voor zoekt! En dat ze dan naar mensen gaan die een bejaarde kat hebben (die hier echt niet meer op zit te wachten) en ze ook nog is sterk twijfelen, ik had het wel geweten! Uiteindelijk gaat het om het welzijn van het dier en niet wat mensen graag willen. Ik heb ook genoeg mensen teleurgesteld, tja jammer, welzijn van het dier staat op 1. Hoop dat ze haar snel terug brengen ;) .

In het asiel en opvangcentra's zitten regelmatig kruisingen. Krijg hier ook nog best vaak kittens waar overduidelijk oosters type in zit, maar wat eigenlijk htk katten zijn :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Ja he Eveline, zo denk ik er dus ook over. Maar ergens snap ik ook wel die mevrouw, want die mensen zijn ook een keer langs geweest en hebben ook recht om gewoon er over na te denken en waren in principe eerder met 'reserveren'.. Maar dat maakt het niet makkelijker en leuker voor mij. Naja, rustig afwachten en intussen een beetje rondneuzen overal en nergens!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je met deze kruising in ieder geval zeer mensgerichte katten hebt, praatgraag en aanhankelijk. Maar ook bruisend van energie en lekker ADHD tot zeker 3 jaar. Ik zou als zusje niet doorgaat er b.v. geen pers of Brits Kort of Langhaar bij zetten. Die zijn stukken rustiger. En jonger uitgeraasd zeg maar.
Maar een HTK uit asiel zal prima werken. Garanties heb je uiteraard nooit.
Je weet ook niet of je katje meer genen van de siamees heeft of meer van de rus.

Ook die twee zusjes kunnen heel verschillend zijn qua karakter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Dinie, dat denk ik ook ja ;) Dat was ook precies wat ik wilde! Ik wilde eerst graag een blauwe rus en toen ben ik via die weg op dit nestje gekomen en ik was op slag verliefd op nota bene de níet-blauwe van het stel, haha! Maar goeie om inderdaad in het achterhoofd te houden, om niet voor de 'theemuts' te gaan, ook al zijn die ook heel leuk!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Plaats reactie