wie kan me wat op weg helpen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
meintje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:16

wie kan me wat op weg helpen?

Bericht door meintje »

Hallo allemaal,

Allereerst moet ik mijn compimenten maken voor dit forum, ik ben er al flink wijzer van geworden maar loop nu toch tegen wat dingen aan.

Allereerst onze situatie.
Mijn man is opgegroeid met katten, ik met honden.
Zelf hebben we nu twee kleine kinderen (1.5 en 3.5 jaar) binnen en twee paarden buiten, maar ik mis echt iets binnen. Daarnaast wil ik ook graag dat de kinderen opgroeien met dieren, dat hebben mijn man en ik ook gehad en vonden we plezierig.
Ik wilde graag een hond, maar mijn man ziet daar meer nadelen van dan voordelen en aangezien ik van alles wel kan houden willen we nu toch voor twee katten gaan.
Bewust twee, zodat ze elkaar hebben, niet zozeer omdat we de hele dag weg zouden zijn.

Nu vind ik het zelf gezien de leeftijd van mijn jongste nog wat te vroeg en wil ik met de daadwerkelijke aanschaf nog even wachten. Daarnaast geeft me dat dan ook de tijd om me er goed in te verdiepen en juiste keuzes te maken. Hij is nu 1.5 jaar, wat is een geschikte leeftijd om 2 kittens aan ons gezin toe te voegen?

We willen graag twee kittens uit 1 nest, binnenkatten (ragdolls). Over het algemeen een rustige en stabiele, aanhankelijke kat. Ik was er eigenlijk uit dat twee katers het beste zou zijn, maar krijg nu om me heen te horen dat twee poezen beter is en dat je ze dan zelfs niet hoeft te steriliseren. Maar ik dacht dat krolsheid ook zo zijn narigheden mee kan brengen voor zowel poes als eigenaar. Dus 2 broers of 2 zussen? Welke combinatie hebben jullie en hoe is dat uitgepakt?

Als je een binnenkat hebt, klopt het dan dat ontvlooien/anti-teken/inenten/ontwormen niet nodig zijn?

Is het mogelijk om met een cattery contact te hebben zodat je ook al bijvoorbeeld de eerste weken van de kitten daar enigzins bij betrokken kunt zijn of wordt dat over het algemeen niet gedaan? En hoe weet je nu zeker dat het een goede cattery is waar alles volgens de regels gaat?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen, als we het gaan doen wil ik het ook goed doen en weten waar ik precies aan begin. Ik heb al veel gelezen maar raak daar ook door in de war....wat is nu waar? Waar doe je nu echt het beste aan?
Renatevanderveer

Re: wie kan me wat op weg helpen?

Bericht door Renatevanderveer »

Allereerst; welkom hier!

Ik wil je toch even op het hart drukken je dieren altijd te laten castreren/steriliseren.
Het klopt namelijk wat je zegt, het heeft een flinke invloed op een poes of kater.
Zeker bij poezen is het krols zijn écht geen pretje. Advies van de dierenarts is met 6 maanden laten helpen.

Wij hebben destijds gekozen voor een kater en hebben daar later een poes bij gezet.
Ze schelen twee maanden ongeveer, dus dat kan prima.

Twee poezen zijn over het algemeen wat gemener naar elkaar.
Twee katers kan prima, er zijn ook mensen die, net als ik, voor een kater en een poes kiezen.
Het is niet gezegd dat twee poezen samen niet kan werken, dat hangt echt van de dieren zelf af.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wie kan me wat op weg helpen?

Bericht door Dinky »

Qua leeftijd van het kind vind ik het erg moeilijk in te schatten omdat dit ook erg afhankelijk is van het kind. Zo zag ik laatst een kind van 1,5 dat enorm rustig was in restaurant en keurig rustig in zijn stoeltje bleef zitten terwijl een ander kind van die leeftijd absoluut niet gediend was van het stoeltje en alleen maar rond bleef lopen om maar een voorbeeld te noemen. Zou dus zeggen kijk vooral naar je kind en hoe die nu met andere dieren omgaat.

Krolsheid vergelijk ik zelf altijd met ongesteld zijn bij de mens. Ik heb dan duidelijk minder energie, ben humeuriger en emotioneler waaruit ik afleid dat het wel degenlijk een aanslag is op mijn lichaam. Daarnaast kan een krolse poes het hele huis bij elkaar krijsen. Dit nog los van het feit dat ze tijdens krols zijn meer gericht zijn op ontsnappen op zoek naar een kater (met kinderen loop je daarin extra risico) dus zou ze wel castreren (bij een poes heet het medisch gezien ook castreren ipv steriliseren), ook als ze in principe alleen binnen blijven ;)

ontvlooien is alleen nodig bij katten die allergisch zijn voor vlooien of vlooien hebben. Ontwormen bij binnenkatten adviseert mijn DA 2 keer per jaar (ipv 4 keer per jaar voor buitenkatten).

Je kan bij een cattery volgens mij wel een optie vragen voor kittens die nog geboren moeten worden. Denk dat het per cattery verschilt hoeveel je er bij betrokken wordt. Wanneer je wilt kijken zou je dus een cattery van je keuze moeten bellen om een keer langs te komen om te zien hoe de katten erbij lopen. Zou kijken of de cattery is aangesloten bij een erkende rasvereniging, dan heb je de grootste kans dat het volgens de regels gaat en kan de vereniging bemiddelen bij problemen.

Hoop dat ik je enigszins op weg heb kunnen helpen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wie kan me wat op weg helpen?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb hier 2 poezen en 1 kater, de jongste poes ligt kwa leeftijd heel dicht bij de kater, mijn andere poes is wat jaartjes ouder. Poezen kunnen soms een beetje bitchie zijn, terwijl katers vaak wat gemoedelijker zijn, de dominantjes niet mee gerekend natuurlijk.

Mijn katten komen buiten maar beperkt, alleen de tuin. Ook binnenkatten moeten worden ontwormt en ontvlooit maar minder vaak. Je neemt altijd wel wat mee van buiten, wat aan de pootjes komt te kleven en dan word opgelikt, dat is niet tegen te gaan.

Bij een goede cattery zijn de kittens al wat ouder en dus ook wat beter "kindproof", dan de hele kleintjes van 8 of 9 weken oud. Ik zou kijken naar je kind, hoe gaat hij om met dieren, wil hij alles vasthouden of interesseert het hem niet zo. Kittens hebben scherpe tandjes en nageltjes en in hun spel kunnen ze die wel is goed gebruiken, hoe kijk je er tegenover als je kind een wondje oploopt en hoe gaat je kind er mee om, zijn wel zaken die je goed moet bekijken. Mijn zoon is min of meer opgegroeit in de opvang en ja er werd wel is een puppie verkeerd vastgehouden, of door mijn nieuwe vriend zijn zoontje van toendertijd 4 jaar een kitten op zijn kop gehouden. Dieren en kinderen moet je gewoon nooit alleen laten, zo houd je ongelukken zo veel mogelijk op afstand. En dat is ook weer een keuze die je moet maken, wil ik continu opletten? Ook kinderen van 3, 4 en zelfs ouder kunnen soms een beetje vreemd omgaan met dieren, dit omdat ze het niet hebben geleerd maar ook omdat ze op die leeftijden nog niet zo goed doorhebben dat dieren geen speelgoed zijn. Onze zonen zijn nu 6, 8 en 11 jaar oud, die van 11 snapt het heel goed en is zachtaardig voor de dieren en kittens uit de opvang. Die van 6 jaar soms een beetje te wild maar begint het langzaam aan te snappen. De 8 jarige heeft een milde vorm van autisme en doet ook wel is een beetje apart, ik ben dus (ondanks dat ze al wat ouder zijn) nog steeds continu aan het opletten dat ze lief zijn voor de dieren, en ze niet perongeluk pijn doen.

Met cattery's heb ik geen ervaring maar ik vang wel kittens op, en vind het erg prettig als mensen regelmatig contact opnemen of langskomen voor de kitten oud genoeg is om te verhuizen. Denk dat een beetje goede cattery dat ook wel fijn zou vinden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: wie kan me wat op weg helpen?

Bericht door Jade »

Hallo en welkom :)

2 ragdoll dames hier, zusjes van 4 maanden oud.
Bij mijn cattery werd na het tonen van serieuze interesse en wat mailverkeer iedere week een aantal foto's gestuurd. Op de cattery's website stonden er dan meestal nog een paar extra. Dit kun je vooraf gewoon vragen :) Lekker een boel websites afstruinen (misschien via de site van een Ragdoll vereniging? Die hebben vaak een lijst met aangesloten catteries) en gewoon mailen of bellen. Het is zo veel waard als je een cattery vindt waarbij je een goed gevoel hebt!

Ik heb voor aanschaf ook flink gegooglet op 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en een vrouwtje (ze worden overigens hoe dan ook gecastreerd, om hierboven genoemde redenen) en nu is het zo gelopen dat de cattery waar we ons goed bij voelden een nestje van 5 vrouwtjes had, dus zijn het 2 vrouwtjes geworden. Ik zou je niet te veel hechten aan het geslacht. Misschien kun je over een gemiddelde spreken van gedrag mannetjes en vrouwtjes, maar net zoals bij mensen is er binnen een geslacht zo veel verschil! Ik heb 1 knuffelkontje en 1 zelfstandigere dame, die stiekem op specifieke momenten ook heel graag wil knuffelen. Ik moet zeggen dat ik niet eerder katten gehad heb, dus ik kan niet vergelijken met mannetjes.

Even langsgaan vind ik ook een goede tip, dat hebben wij ook gedaan. Wel pas met 6 weken. De keuze was in ons geval erg moeilijk (allemaal heel lief en gezond). Ook het idee om 2 zusjes te kiezen die goed met elkaar op kunnen schieten bleek niet te helpen, want iedereen speelde met iedereen... :lol:
Plaats reactie