Vraagje over voer. (Jordanie)

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Hanna Abdullah »

Ik lees hier dat een kat natvoer nodig heeft. Paniek! Mijn katten hebben brokjes. Ik heb wel blikjes Whiskas gezien, maar las dat dat heel slecht is.
Mijn katten krijgen wel gekookte kip,vis, kippenhart, schapen- en geitenvlees. Niks rauw. Ze drinken heel veel water uit een teiltje dat steeds ververst wordt. En helaas struinen ze ook nog eens het afval af. Garfield is gek op kippenbotten. Ik heb hem buiten een keer betrapt en hij keek heel schuldig.
Ze krijgen genoeg te eten verder. Ze zijn heel actief, dus dat vraagt wat voer.
Vraag: Nu ik niet aan natvoer kan komen, is het geven van vers vlees en vis ook goed? Kan ik verder nog iets doen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Dinky »

Als ik dat zo lees is paniek niet nodig ;)

Ik zelf geef KVV. Dat is gemalen rauw vlees ;) Het geven van vers vlees en vis is dus ook goed :)
Natvoer is vooral om te zorgen dat de kat voldoende vocht binnen krijgt maar ook in rauw vlees zit meer vocht dan in brokjes. Het voeren van rauw vlees wordt wel barf genoemd en hier en hier vind je een schat aan informatie daarover :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door BloemTetsu »

Zolang de kat goed drinkt. Is natvoer niet nodig. Ik geef mijn katten ook alleen brokken en 1 keer per week eendagskuikens. Ze drinken allemaal naar het eten.
Vers vlees is ook goed. Kipfilet en rund. Wel eerst invriezen tegen de ziektekiemen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Hanna Abdullah »

Dank jullie wel. Paniek was dus overbodig. :???:
Ik ben niet handig met zoeken en kom er niet uit. Bedank voor de linkjes, je bent een engel.
Ik weet ook niet zo veel van katten en als ik dan wat lees, denk ik dat ik het helemaal verkeerd doe. De katten zijn inmiddels mijn kinderen en vullen mijn leven. (o.a. met bezorgdheid. Pfff.)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Hanna Abdullah »

@Bloemtetsu: Is koken niet voldoende tegen ziektekiemen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Dinky »

Als je kookt kan dat ook lijkt mij ;-)
Invriezen is vooral wanneer je het rauw geeft (dus onbewerkt)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Jade »

Minimaal 3 dagen invriezen op -20 is het devies wat betreft ziektekiemen als je het rauw wilt geven. Volgens mij is de enige uitzondering supervers (voor menselijke consumptie) van de slager (hoeft niet ingevroren, tenzij het natuurlijk te veel is) en zoetwatervis, dan is het 3 weken. Ik weet niet precies hoe de richtlijnen in Jordanië zijn wat betreft vlees. Er zijn enkele parasieten waarvoor het vlees beter langer ingevroren kan worden, maar Nederland (en Zweden) komen er daarvan een aantal al een paar decennia niet voor. Dit is bijv Trichinose (wild, varken, 4 weken minimaal -18) en koccidos (3 dagen -20, hier zijn kittens gevoeliger voor).

Kippenbotjes mogen ook, maar die mogen niet gekookt zijn vanwege splintergevaar. Goed opletten dus als Garfield in het afval van de buren duikt. Als het je eigen afval is, kun je misschien op creatieve wijze de botjes onbereikbaar maken :)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Hanna Abdullah »

Dank je, Dinky and Jade.
Garfield doet helaas een moord voor kippenbotjes. Van de grote botten eet hij het kraakbeen. De rest eet hij helemaal op. Hier wordt alles door en door gekookt en de botten zijn helemaal zacht. Ik heb me altijd afgevraagd of het verorberen van de botten normaal is, of dat ik een abnormale kat heb.
Snowy eet het lieft zijn brokjes. Het lijkt wel of hij geen zin heeft in werk. Knagen en zo. Een stukje vis lust hij graag, maar dan ook weer het liefst in kleine stukjes gesneden, zodat hij alleen maar hoeft te eten zonder rompslomp.
Wild en varken wordt hier niet gegeten. (moslimland, ik woon tussen de Bedoeinen) Ik hou me denk ik bij allles koken.
Bedankt voor alle informatie.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Dinky »

Wanneer botten gekookt zijn kunnen ze gaan splinteren maar botten zijn op zich niet verkeerd ;) Zijn juist een natuurlijke calciumbron. Sommige katten krijgen alleen maar rauw vlees en "moeten" op botten kluiven. Kijk hier maar eens :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Jade »

Ja, zo bedoelde ik het inderdaad ook :) Een dingetje wat je al eens zou kunnen proberen: een van Snowy's brokjes verkruimelen en dit over het hapje strooien. Voor één van mijn katten heb ik op kieskeurige dagen dan al genoeg aan één verkruimeld brokje.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door Hanna Abdullah »

Dus als ik het goed begrijp, hoef ik kippenhartjes die al ingevroren zijn geweest niet nog eens te koken? Dat zou wel makkelijker zijn en ze hoeven dan ook niet zo lang te wachten tot het afgekoeld is. Garfield weet al dat als ik op iets sta te blazen, dat het voor hem is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagje over voer. (Jordanie)

Bericht door castratenkoor »

Nee kip wat ingevroren is geweest hoef je niet te koken. Rauw is veel beter.

Kippenbotten rauw zijn goed, als ze gekookt zijn, zijn ze levensgevaarlijk omdat ze splinteren. Denk aan darmperforatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie