waar moet je bij voer kopen op letten: alles op een rijtje

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
suzanne 89
Kitten

waar moet je bij voer kopen op letten: alles op een rijtje

Bericht door suzanne 89 »

Ik heb geloof ik bijna alle topics wel gelezen en overal staat wat en sommige topics zijn al wat ouder dus misschien zijn er dingen ondertussen veranderd
Misschien even handig om op een rijtje te zetten waar je op moet letten als je voer koopt.
Uitgaande van een normale kat zonder speciaal voer en dieten:

brokjes:
- zoveel mogelijk vlees, en dan geen vleesmeel
- granen niet op de eerste plaats van de ingredientenlijst, ook liever niet op de tweede en derde plek
- rijst is beter dan mais/granen/tarwe
- liever niet meer dan 30% eiwit
- niet teveel koolhydraten (weet niet hoeveel teveel is)

natvoer:
- moet eigenlijk zogoed als alleen uit vlees bestaan
- geen toevoeginen als granen, kleurstoffen

weet niet of het lijstje hetzelfde is voor kittenvoer?

merken die veel mensen goed vinden:
Hills, Royal Canin, Sanabelle, Almo en Porta

misschien kunnen jullie het verder aanvullen?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: waar moet je bij voer kopen op letten: alles op een rijt

Bericht door castratenkoor »

Dat kun je zo in zijn algemeenheid helemaal niet zeggen. De ene kat is de andere niet. Sanabelle is b.v. niet goed voor blaasgruisgevoelige katten. De behoeftes van een kat van 16 zijn heel anders dan de behoeftes van een kat van 1 jaar.

Kort gezegd geldt jouw lijst alleen voor gezonde katten, zonder kwalen, aandoeningen, gevoeligheden - van onder de 8 jaar.
Verder heb je het alleen over fabruiksvoer. persoonlijk zou ik altijd adviseren en rauw vlees bij te geven. B.v. Carnibest, stukje kipfilet, lamsvlees, eendagskuikens.
Goed voor gebit en kaken en goed voor darmflora.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en 'bijna alle topics over voer/voeding wel gelezen..'....?? hihi... :lol:

'normale' kat daar zul je om te beginnen de leeftijd bij moeten zetten (en vind ik, ook wel iets van richting ras) ..

en verder zijn de discussies eindeloos en de meningen ook.. dus daar kom je nooit uit
ook al niet omdat de stofwisseling per kat verschilt, smaak ook trouwens en je dus nooit 'hèt' ideale voer zult vinden voor het betr dier.. kwestie van uitproberen en in de loop van de jaren bijstellen..

brokjes
wat is het verschil tussen vlees in een droge brok en vleesmeel?
en als graan niet op de eerste/tweede/derde plek staat, wat staat daar dan wel?
je vergeet een aantal zetmeelleveranciers zoals aardappels, gerst, haver (al dan niet gefermenteerd), erwten/peulvruchten/soja e.d.;
bvk gevogelte-eiwit en over het percentage zijn de meningen erg verdeeld, hangt ook samen met leeftijd en sommige rassen vergen meer/minder ;
over percentages zetmeel/koolhydraten kun je ook eindeloos discussiëren, probleem is dat de kh's in vrijwel geen enkele analyse apart worden vermeld en voor brokjes is ongeveer 15% het minimum, anders kun je geen brokjes maken,

nat
als het alleen uit vlees bestaat dan mag het geen compleetvoer heten;
bvk gevogelte-vlees en zo min mogelijk pens en pens-inhoud;
je hebt iets nodig om smurrie te binden;
en vezels bij nat/droog is ook een aandachtspunt enk ik..

wat Dinie/castratenkoor terecht opmerkt: handig is te mee te nemen dat dieren ook rauw (= onbewerkte vits/mins en enziempjes) moeten eten, tevens goed voor hun gebit!

als je op 'waltham' zoekt dat krijg je ergens een bericht waarin bianca de tekst van een onderzoek heeft geplaatst over voorkeuren katzels voor voeders met versch samenstellingen, missch wel interessant voor je om daar kennis van te nemen .. ;-)
suzanne 89
Kitten

Bericht door suzanne 89 »

bedankt voor de reacties en aanvullingen!

wat vleesmeel is weet ik ook niet precies maar het klinkt een beetje als een goedkoop vleesvervangend middel. Zag het bij sommige merken staan bij de samenstelling waar bij andere gewoon vlees stond.
ik vind dat vlees in ieder geval op de eerste plek moet staan

het voeren van rauw vlees is weer een aparte discussie dus vandaar dat ik dat even niet had meegenomen

en het lijstje was inderdaad bedoeld voor simpele huis tuin en keukenkatten zonder kwalen
en tuurlijk moet je voor elke kat individueel kijken waar hij goed op reageert en wat hij lust
Plaats reactie