Kat aan tuigje
Kat aan tuigje
Hoi,
Mijn vriendin en ik zouden graag onze twee dames (2 jaar bijna) buiten aan een lijntje in de tuin laten rond lopen. We hebben er bewust voor gekozen om ze niet los buiten te laten, mede ook omdat het hier geen katvriendelijke buurt is.
Vindt een kat het leuk om aan een lijntje te wandelen door de tuin, of zou ze gewoon liever binnen zijn?
Mijn vriendin en ik zouden graag onze twee dames (2 jaar bijna) buiten aan een lijntje in de tuin laten rond lopen. We hebben er bewust voor gekozen om ze niet los buiten te laten, mede ook omdat het hier geen katvriendelijke buurt is.
Vindt een kat het leuk om aan een lijntje te wandelen door de tuin, of zou ze gewoon liever binnen zijn?
Re: Kat aan tuigje
Hangt af van de kat 
Begin eerst eens met het aantrekken van een tuigje binnen om te kijken hoe ze daar op reageren.

Begin eerst eens met het aantrekken van een tuigje binnen om te kijken hoe ze daar op reageren.
- Kattebeest
- Tijger
Ik ga dit topic goed volgen.
Zit met een 14 jarige (ex)heer die ik het ook wil leren. Vier jaar geleden een tuigje aangeschaft nadat hij een aantal dagen weggebleven was. Dat nooit meer dacht ik toen.
Tuigje omdoen was geen enkel probleem. Maar na vier passen te hebben gelopen: plop! Op zijn zijtje, mij verwonderd en met grote ogen aankijkend. Geen stress, taalde niet naar het tuigje maar er was werkelijk geen beweging meer in te krijgen.
Nancy
Zit met een 14 jarige (ex)heer die ik het ook wil leren. Vier jaar geleden een tuigje aangeschaft nadat hij een aantal dagen weggebleven was. Dat nooit meer dacht ik toen.
Tuigje omdoen was geen enkel probleem. Maar na vier passen te hebben gelopen: plop! Op zijn zijtje, mij verwonderd en met grote ogen aankijkend. Geen stress, taalde niet naar het tuigje maar er was werkelijk geen beweging meer in te krijgen.
Nancy
Nancy
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Hoi Nancy, wat je beschrijft kan ook een uiting van stress zijn. Wat volgens mij goed werkt is het tuigje omdoen (en laten) als de kat iets anders aan het doen is (bijvoorbeeld eten).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
- Kattebeest
- Tijger
Maaike, bedankt voor je tip. Tuigje net weer te voorschijn gehaald en ga het in alle rust van de week nog eens proberen. Terugdenkend: ja, zou goed een uiting van stress kunnen zijn. Geen verzet meer maar er gewoon helemaal mee ophouden.
Nancy
Nancy
Nancy
als je zoekt op 'tuig' dan vind je een heleboel berichten waarin over het wennen aan een tuig, tips+trucs wordtgeschreven. al onze katzels lopen in tuig en in mijn fotoalbum vind je ook de nodige info (grijstijgers), maar houd in je achterhoofd dat sommige katzels het helemaal niks vinden en die doe je daar dan geen plezier mee.
en verder is het belangrijkste woord: g e d u l d
en verder is het belangrijkste woord: g e d u l d
bij ons iei ook paniek zelfs met tuigje aandoen. echter blijven oefenen. steeds eventjes aan doen als ze naar buiten wilden. nu staan beiden rechtop tegen de krabton te wachten tot tuigje aan is en ze lekker naar buiten kunnen. tevens ben ik begonnen met een korte lijn. (ongeveer 1 meter) en ben ik meegewandeld, vooral omdat onze gijs erg bang was van het bewegende touwtje achter zich aan. binnen 10x naar buiten is hij zo veranderd dat hij nu met staartje omhoog als een echte stoere dappere vent lekker buiten rondcrossed met de lange lijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
- BillyJean
- Jaguar
- Contacteer:
Ik ben eerst in huis begonnen, kat op schoot, tuigje om, snoepje, en na 10 sec weer af, iedere dag 2x en steeds langer. De eerste keer gaan ze liggen, ga dan even spelen, en binnen no-time weten ze niet meer dat ze het om hebben, Taffy was er snel aan gewend, Fayline en Bowie ook. nu lopen ze heerlijk buiten, genieten van al het moois
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *
Hier vind je ons fotoalbum
* BillyJean * * Bowie *
- Kattebeest
- Tijger
Leor, hoe gaat met jullie en de twee dames? Al geprobeerd het tuigje om te doen?
Adriana, het hebt gelijk en goed dat je het zei. Geduld. Gecombineerd met de tips van Elly zijn we al iets verder.
Eerste poging na vier jaar: snel onder een stoel met tuigje en al. Toen rollen, zwiepende staart, knorren (spinnen) en met lijn spelen. We hebben een paar passen in huis gelopen. Tweede poging: tuigje zonder lijn omgedaan. Niet meer liggen, niet rollen, geen zwiepende staart. Zag alleen wel dat hij zich de tweede keer van het tuigje bewust was, even afwachten wat dat verder gaat betekenen
Paar minuten zo gelaten, beloond met complimenten en een snoepje. Voorgenomen iedere dag even het tuigje om te doen. Tenzij ik zelf gestrest ben, dan maar even niet.
Adriana, het hebt gelijk en goed dat je het zei. Geduld. Gecombineerd met de tips van Elly zijn we al iets verder.
Eerste poging na vier jaar: snel onder een stoel met tuigje en al. Toen rollen, zwiepende staart, knorren (spinnen) en met lijn spelen. We hebben een paar passen in huis gelopen. Tweede poging: tuigje zonder lijn omgedaan. Niet meer liggen, niet rollen, geen zwiepende staart. Zag alleen wel dat hij zich de tweede keer van het tuigje bewust was, even afwachten wat dat verder gaat betekenen

Nancy
Ik heb ze hier ook aan een tuigje en dat was in het begin absoluut géén succes! Zeker niet toen we overgingen op een ander soort tuigje. Flex vond Dexter er raar uit zien en begon te grommen, blazen en rare geluiden te maken die je ook hoort als katten ruzie hebben! Met geduld is dat goed gekomen. Heb ze eerst in de huiskamer een tijdje laten wennen totdat ze een beetje normaal gingen lopen. Ook gaf ik ze telkens wat brokjes als ze de tuigjes om hadden. Toen ik zag dat ze aan het tuigje gewend waren, ben ik met ze naar buiten gegaan en dat gaat nu prima! Dus heb inderdaad geduld!
Groetjes,
Anita
-Flex en Dexter-
Anita
-Flex en Dexter-
- Kattebeest
- Tijger
Korte update van mijn 14 jarige ventje:
We doen het om de andere dag. In alle rust. Ik ben zelf ook inmiddels aan de bandjes en klemmetjes gewend en dat scheelt een hoop gerommel. Vandaag liep hij meteen gewoon rond en sprong zelfs op een stoel! En na de nodige zware complimenten kreeg ik ook nog eens een begroetings-miauwtje.
Een week geleden met Telizen begonnen voor de tocht naar Lienden. Maar dat werkt pas na weken of na een maand. Kan het niet zijn lijkt me. Toch wel trots op het ventje
gezien zijn leeftijd.
Vraag me af of dit ook zo gegaan was in zijn jonge jaren. Het valt me op dat de band kat-personeel sterker wordt met de jaren.
We doen het om de andere dag. In alle rust. Ik ben zelf ook inmiddels aan de bandjes en klemmetjes gewend en dat scheelt een hoop gerommel. Vandaag liep hij meteen gewoon rond en sprong zelfs op een stoel! En na de nodige zware complimenten kreeg ik ook nog eens een begroetings-miauwtje.
Een week geleden met Telizen begonnen voor de tocht naar Lienden. Maar dat werkt pas na weken of na een maand. Kan het niet zijn lijkt me. Toch wel trots op het ventje

Vraag me af of dit ook zo gegaan was in zijn jonge jaren. Het valt me op dat de band kat-personeel sterker wordt met de jaren.
Nancy
Sorry voor de late reactie.
We zijn aan het oefenen. Geduld is het toverwoord hihi. Tuigje om gaay nu redekijk goef
We zijn aan het oefenen. Geduld is het toverwoord hihi. Tuigje om gaay nu redekijk goef
- BillyJean
- Jaguar
- Contacteer:
echt oefenen, Taffy weet al: tuigje om is pret, dus zitten en daarna mag ik in de tuin
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *
* BillyJean * * Bowie *