Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door veetee »

Hallo,

Sinds een maand vindt Hummy (bijna 1 jaar) de kattenbak niet meer zo interessant. In onze huiskamer staat een oude loungestoel (waar niemand ooit op zit) en sinds een tijdje poept ze daar af en toe op.

Het komt bijna dagelijks voor dat ze op de stoel springt en dan rondjes gaat lopen draaien. Dan weet ik dus al dat het tijd is om op de kattenbak te gaan. Als ik vervolgens naar de kattenbak ga en even met het klepje beweeg of de deksel eraf haal, dán poept ze wel gewoon op de kattenbak. Maar als ik dus niet oplet dan kan het zomaar gebeuren dat ze op de stoel poept. Hoe zou dit kunnen komen?
Hummy heeft slechts één kattenbak (dus voor urine en poep). Ik weet dat veel katten behoefte hebben aan twee kattenbakken. Maar ik vraag me af of dat bij Hummy ook het geval is, want ze heeft dit nooit gekend.

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door lidewij020 »

Is Hummy medisch gezien helemaal in orde? Gedragsverandering en onzindelijkheid kunnen erop duiden dat de kat zich om de een of andere rede niet lekker voelt. Misschien kun je voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door Adriana »

maar wat houd je dan tegen om het deksel permanent van de kattenbak af te halen?
en wat houd je tegen om twee kattenbakken/hobbykratten in huis te zetten?

katzels zijn schone dieren en hebben een hekel aan een vieze bak,
jij wilt toch ook graag dat je voorgangers het toilet doortrekken na gebruik?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook een tweede bak nemen en dan zonder deksel, b.v. een grote opruimbak van Blokker/Hema/Action. Ik heb hier meerdere officiële kattenbakken en 3 van die grote hoge opbergkratten. Bijna alles wordt gedaan in de hoge open bakken. Ik kijk de echte kattenbakken eens per week na, zit zelden wat in.

Vraagje: hoe vaak maak je de kattenbak schoon?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Re: Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door veetee »

De kattenbak schep ik twee keer per dag schoon en echt schoonmaken doe ik eens in de week á twee weken. De reden dat ik de kattenbak liever niet zonder deksel in de woonkamer wil hebben staan is toch wel de stank. Door dat de bak in de woonkamer staat vind ik dat niet zo fris. En de bak in de gang zetten is ook geen optie gezien het feit dat de deur naar de gang toe automatisch dichtvalt.

Ik heb vorige week haar oude vertrouwde kattenbakvulling gebruikt, en ze heeft niet meer in de stoel gepoept. Wel heb ik haar één keer betrapt op rondjes draaien in deze stoel. Toen ze zag dat ik haar zag, rende ze naar de kattenbak en deed ze daar haar behoefte..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept opeens niet meer in kattenbak

Bericht door Dinky »

Dan lag de oorzaak dus in andere kattenbakvulling ;-) fijn dat het is opgelost :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie