10 jarige kater nog castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Mauwmauw

10 jarige kater nog castreren?

Bericht door Mauwmauw »

Hallo,

Ik heb een Perzische kater van 10,5 jaar oud. Het is in het verleden een dekkater geweest maar de laatste 4 jaar sowieso al niet meer. Wat er daar voor gebeurt is weet ik helaas niet. Rico, zo heet hij, sproeit niet, is een binnenkat dus kans op nestjes maken is er niet, is heel vriendelijk. Een voorbeeldkat. Ik heb wel moeite met hem op gewicht houden en soms begint hij de rijden op een dekentje. Net als een hond wel eens doet. Meestal zet ik hem dan op de grond en dan is het over. Nu heeft iemand mij verteld dat ik hem zou moeten laten castreren want dat zou voor zijn gezondheid beter zijn. Ik heb vorig jaar een hele uitgebreide bloedtest laten doen en daar kwam uit dat hij helemaal gezond is.

Moet ik Rico nou op deze leeftijd nog laten castreren? Is dat echt beter voor zijn gezondheid of voor de toekomst?

Groeten!
Gebruikersavatar
niekjuh3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2009 22:19

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door niekjuh3 »

Je kan het altijd aan de dierenarts vragen of het nog nut heeft om hem te laten helpen. Hij is nu 10,5 jaar oud en dus wel wat jaartjes te gaan.
Maar ik denk dat het niet noodzakelijkj is,zolang hij geen andere katten zwanger kan maken.

Groetjes Monique en knuf van Kawa en Caya.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door Dinky »

Weet wel dat het voor poezen een aanslag is op het lichaam wanneer ze krols worden maar ik weet niet hoe dat bij katers zit.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door BillyJean »

zie dat dit in afscheid staat...maar gelukkig is de kat nog alive and kicking
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door Brittenbolletje »

Bij katers kan dit ook een probleem zijn. Die van mij is 1 jaar en heb ik eerst een chip gegeven maar werd erger (zou ook erger worden eerste weken) en heb hem voor zijn gezondheid gecastreerd. Dus kan helaas ook slecht zijn voor je kat. Wel voor de mijne en die heeft niet eens echt kunnen dekken helaas.
Cerna

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door Cerna »

Ik vind het ook zielig zo'n celibatair leven want de drang is er natuurlijk wel, maar geen poezen in de buurt om hem van die drang af te helpen.
En 10 jaar is voor zo'n relatief eenvoudige ingreep echt niet te oud.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem nog wel laten castreren. Ik heb een keer een kater van 13-14 nog laten castreren. Die haalde ik ongecastreerd uit het asiel in Amersfoort.
Toen hij 2 jaar later opeens overleed heb ik autopsie laten doen omdat ik dacht dat hij vergiftigd was. Kreeg als uitslag dat hij minstens 16 jaar moest zijn en dat hij gewoon "op" was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Fly2005
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2013 19:56

Re: 10 jarige kater nog castreren?

Bericht door Fly2005 »

ik zou hem niet meer castreren, als je er toch niet echt last van hebt, en dat hij af en toe nog rijdt ja dat moet je dan maar accepteren. geloof niet dat het na de operatie weg is.
maar je kunt het er eens met de da over hebben, maar zoals je zelf al aan geeft is hij gezond, waarom dan castreren?

succes ermee
Plaats reactie