aanraders kattenbakvulling, voer etc

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Karin88 »

Aanstaande dinsdag krijg ik mijn eerste kat in huis! Ontzettend leuk en natuurlijk wil ik alle spullen goed voor elkaar hebben. Ik ken zelf geen mensen met katten als huisdier en dit wordt mijn eerste kat. Het is een katertje van ongeveer 1,5 jaar. Nu ben ik erg benieuwd naar aanraders wat betreft benodigdheden. Er zijn zoveel soorten voer, kattenbakvulling e.d. dat ik door de bomen het bos niet meer zie! Ik zou erg geholpen zijn met wat merknamen en waar het te verkrijgen is qua voer en kattenbakvulling, maar ook andere benodigdheden. Is bijvoorbeeld een open kattenbak fijn voor de kat, of juist een dichte? Losse voer en waterbakjes of twee aan elkaar? Een krabplank of paal? Nouja, er is zoveel te kiezen en ik heb geen mensen in mijn omgeving met een kat waar ik het aan kan vragen en volgens mij zitten hier wel echte experts op kattengebied :grin:

Oja, links naar leuke webshops voor kattenbenodigdheden zouden ook fijn zijn!
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Freya13 »

Karin88: ik zal eventjes een lijstje maken van wat ik in huis heb (en misschien kunnen andere mensen dan aanvullen)
- kattenbakken (uiteraard!): voor 1 kat zou ik denken 2 bakken (zeker als de kat altijd binnen is) met goed klontervormend kattengrit (ik gebruik altijd Cat's Best - verkrijgbaar in grote zakken bij Zooplus). Als je 2 bakken zet, kan je bvb een gesloten en een open bak zetten, dan zie je snel waar de voorkeur van jouw kat naar uit gaat ... van de meeste gesloten bakken kan je het deksel ook afhalen als je kat het niet leuk vindt
- etensbakje en drinkbakje. een drinkfonteintje kan ook handig zijn (ik heb drie katten: de ene drinkt enkel uit het fonteintje, de tweede drinkt enkel regenwater, de derde drinkt enkel uit de drinkbak van de hond ... dus dat is echt even zoeken, want drinken is wel heel belangrijk!)
- krabpaal: een kat moet kunnen krabben, anders krabt ze aan je zetels of meubels: een leuke hoge krabpaal met verschillende klim- en verstopmogelijkheden is ideaal.
- speelgoed: muisjes, hengel, eventueel laserlichtje (want ik denk dat een katje van 1,5 jaar echt nog wel graag speelt)
- over voer spreek ik mij niet uit ... ik geef mijn katten een combinatie van droog- en natvoer ... maar ik ben te weinig op de hoogte van de verschillende merken en mogelijkheden om hier echt advies over te geven ... maar ik ben er zeker van dat er nog wel andere reacties komen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Dinky »

Ik zal ook even een lijstje maken:
- kattenbakken: wat Freya al zegt als je de mogelijkheid hebt zet dan een open en een dichte kattenbak neer en kijk waar de voorkeur van de kat ligt (er zijn er ook die gewoon opbergbakken als kattenbak gebruiken wat goedkoper is dan een "echte" kattenbak terwijl het effect hetzelfde is: als er maar een laag kattengrit in kan waar ze in kunnen graven). Ik heb hier een dichte kattenbak staan waarvan ik het klepje omhoog heb staan waardoor hij niet helemaal afgesloten is.
- kattengrit: klontvormend kattengrit maakt erg makkelijk schoon, elke dag even de brokken plas en poep eruit scheppen (gebeurt hier minstens 1 keer per dag). Zelf heb ik van Versele-laga maar je zou ook een klontvormend grit bij zooplus.nl kunnen bestellen, scheelt gesleep ;)
- bakjes: Ik heb hier zelf een los bakje met water en een los bakje voor brokjes en een derde bakje voor natvoer. Zit er zelf nog aan te denken een drinkfonteintje aan te schaffen. Water ververs ik elke dag. Had eerder zo'n dubben bakje met brokjes en water maar dan vond ik nog wel eens een brokje in het water ;)
- krabpaal: Ik heb hier een krabpaal staan met plankjes waar op gezeten kan worden en een lange kale krabpaal waar ze zich helemaal op kan strekken.
- speelgoed: beetje rondkijken wat de kat leuk vind (hier hoef ik niet met knisperspeeltjes aan te komen want die zijn eng terwijl de meeste katten dat juist erg leuk vinden bijvoorbeeld)
- voer: kijk eens rond op zooplus. Wanneer je daar een merk vind en dat rechtsboven in de zoekfunctie intypt krijg je de ervaringen ermee ;) Er is namelijk niet één voer dat het beste is, dat verschilt per kat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Cerna »

Wat betreft voer: ik zou in eerste instantie dat geven wat hij nu ook krijgt. Verandering van omgeving geeft al genoeg stress, vooral voor een iets oudere kat (kittens zijn vaak wat flexibeler) en na een tijdje kun je dan beslissen of je bij dit voer wilt blijven of niet. Het hangt ook af van je portemonnee want de prijzen kunnen behoorlijk verschillen.
Ikzelf geef Royal Canin brokjes en Gourmet mousse zacht voer. Daarnaast een enkele keer runderhart of rauw kipfilet. Zooplus (zie banner bovenaan deze pagina) verkoopt ook Applaws (blikjes) waar mijn katten erg enthousiast over zijn.
In het begin zal het een beetje uitproberen zijn.
Ik heb platte bakjes voor de brokjes, maar strooi ze ook wel gewoon op de grond. Dat vinden mijn katten nog het fijnst.

Grit adviseer ik ook zelfklontend (ik gebruik Classy Cat (bij Zooplus)), dat kost wel iets meer dan grof grit, maar je doet er zoveel langer mee en wanneer je de hoopjes/plasjes eruit hebt geschept, is de bak weer brandschoon. Je hoeft de bak dan ook niet vaak helemaal schoon te maken en wanneer je dat doet, kun je het oude grit gewoon weer gebruiken dit itt grof grit. Gewoon een keer in de week wat grit bij in de bak en dat is het.

Mijn ervaring is dat katten de voorkeur geven aan een open bak. En dan niet zo'n kant en klaar prutsding waar ze hun kont nauwelijks in kunnen keren. Ik gebruik onderkanten (heb 2 bakken voor 4 katten; bij 1 kat vind ik 1 ruime bak voldoende) van konijnenbinnenkooien. Het hangt er ook een beetje vanaf waar de bak komt te staan. Katten hebben, net als mensen, behoefte aan privacy, dus wanneer de bak in het zicht komt te staan waar steeds mensen langs lopen, kun je misschien toch beter een bak met kap kopen. Er zijn speciale Maine Coon kattenbakken. Die zijn lekker ruim.

Wat betreft een klimpaal: een tot aan het plafond die je aan het plafond vast kunt zetten met een paar plankjes om op de uitkijk te kunnen zitten. De afstand tot het eerste plankje moet minstens 80 cm zijn, dan kunnen ze zich goed uitrekken bij het nagels scherpen.
Ik heb een paal van catwalk-kratzbaeume. Je schrikt van de prijs want ze zijn twee keer zo duur als een "normale" paal, maar ze zijn erg degelijk. Ik heb hem nu 2 jaar en er wordt volop gebruik van gemaakt, maar dat is niet te zien. Ook zit er 5 jaar garantie op en mag je de paal zelf ontwerpen. Je kunt hem dus zo duur maken als je zelf wilt.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Anne87 »

Hier ook mijn ervaringen.

Kattenbak
Ik heb voor twee katten twee bakken. Ze worden gewoon gedeeld. Beide bakken hebben een kap, dat scheelt met de hoeveelheid grit die eruit gegooid wordt bij het graven. Ik heb één grote bak en één wat kleinere. Beide bakken worden door beide katten gebruikt.

Kattenbakvulling
Ik gebruik Classy Cat van Zooplus. Dit wordt thuisbezorgd en scheelt mij een hoop sleepwerk. Het is klontvormend en ik schep dus elke dag de poepjes en plasjes eruit. Dan gooi ik er wat nieuw grit bij. Eén keer in de zoveel tijd maak ik de bakken in hun geheel schoon.

Bakjes
Ik heb meerdere voer- en drinkbakjes staan. Eén setje heeft het water- en voerbakje aan elkaar zitten. Dit is Flo's favoriete plekje om te eten en drinken. De andere bakjes zijn los. Alle bakjes worden vaak afgewassen. De bakjes waar vlees in gaat, elke dag als het vlees op is, en de bakjes met brokjes en water om de dag. Het water wordt elke dag ververst.

Krabpaal
Ik heb hier een grote krabpaal staan (1.90m hoog) met verschillende zitplekjes, verstopplekjes ed. Daarnaast ook twee kleine krabpaaltjes en een krabplank tegen de muur. Beide katten hebben voorkeuren en zo kunnen ze altijd ergens krabben.

Speelgoed
Dit verschilt heel erg per kat. Noodle is gek op het laserlampje en Flo vindt het niks. Wel zijn hengeltjes en stuiterdingetjes erg in trek. Je kunt het beste kijken of je een gemengd pakket kan kopen (de Action had die een paar weken geleden. Misschien nu nog?), om uit te proberen wat jouw kat leuk vindt.

Voer
Dit is lastig. Elke kat heeft voorkeuren en elk voer heeft voor- en nadelen. Ik voer Taste of the Wild als droogvoer en ze krijgen bij voorkeur Smilla natvoer erbij. Dit voer heeft geen granen en ze doen het er alletwee erg goed op. Als ze iets hebben, waardoor ze slecht eten, meng ik soms wat Whiskas natvoer erdoor, dat vinden ze veel lekkerder. Dan willen ze nog wel eens wat extra eten.
Ik raad je aan om de ervaringen op zooplus bij de voervarianten te bekijken en hier op het forum je goed in te lezen. Voer is belangrijk maar ook vooral heel lastig.

Overig
Ik raad je ook aan om een spaarpotje te maken voor je kat. Zet elke maand een (klein) bedrag opzij, want als je kat ziek wordt, kunnen de kosten hoog oplopen.
Ook komen er dingen als ontwormen en ontvlooien. Ik ontworm de katten één keer per zes maanden omdat ze niet buiten komen (behalve op het balkon), maar als ze wel buiten lopen wordt één keer per drie maanden aangeraden. Ontvlooien doe ik elke maand. Gebruik hiervoor bij voorkeur spullen die je bij de dierenarts kan kopen, want niet alles is even effectief.

Veel plezier met je nieuwe kat!
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Karin88 »

Bedankt voor alle reacties, heel erg fijn!
Mijn kat zal altijd binnen zijn, omdat ik in een appartement woon, wel heb ik een balkon van 9 meter lang. Deze heeft gedeeltelijk open spijlen waardoor ik bang ben dat de kat zal vallen (ik woon vier hoog). Ik zat wel te denken om de kat misschien met een tuigje en onder toezicht op het balkon te laten, maar ik weet niet of een kat een tuigje wel zal toelaten.

Goede tip van de twee soorten kattenbakken! Het asiel raadde een open bak aan omdat die ook in het asiel wordt gebruikt. Ik zal de bak uit het zicht in een hoekje van de gang neerzetten en ik woon alleen dus van langslopende mensen zal hij niet veel last hebben.

Die krabpalen van catwalk-kratzbaeume passen écht niet in mijn budget. Ze zien er wel super uit, maar no way! Zelf had ik deze op het oog: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... leaf/47989 en die vond ik ook al vrij prijzig!

Ik ga denk ik ook het genoemde kattengrit bestellen op zooplus, dat het klontvormend is lijkt me ideaal! Hebben jullie een speciale afvalbak voor het kattengrid? Als ik mijn afval moet legen moet ik naar de begane grond maar om het zo in mijn gewone afvalbak te doen lijk me ook niet echt fris?
Ik zal het asiel morgen bellen om te vragen welk voor zij geven, inderdaad een goede tip om hem te geven wat hij nu ook krijgt. Het is al een hele verandering voor hem.

Ik wist niet dat ik de kat ook moest ontwormen/ontvlooien, aangezien de kat niet buiten zal komen, kan hij dan wel vlooien krijgen? En hoe gaat dat ontwormen/ontvlooien precies?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door artemis »

kattenbak: Er zijn katten die echt niet van gesloten bakken houden, dus met een open bak zit je altijd safe.
Ik heb een apart vuilbakje voor de kattenbakvulling (klontervormend).

Bakjes: Best meerdere bakjes voor water om het drinken zo veel mogelijk te stimuleren en uit te zoeken waar de kat het liefst drinkt. Mijn 2 katten hebben wat dat betreft een heel verschillende voorkeur.
Aparte bakjes. Die dubbele bakjes die verkocht worden lijken me heel onhandig. Ook zijn er nogal wat katten die niet drinken naast hun eten en verkiezen dat hun drinken elders staat.
Doe het eten nooit in plastic bakjes (beter porselein of inox) omdat ze daar krentenbaard van kunnen krijgen, dat is een soort acné (zwarte puntjes) op de kin.

Speelgoed: Er zijn ook eenvoudige dingen die niets kosten en die katten erg leuk kunnen vinden zoals een stom propje papier aan een touw. Kartonnen dozen vind ik onmisbaar, ze voelen zich daar erg veilig in en als je er een kleine opening in maakt is het leuk om mee te spelen.

Ontvlooien vind ik in jouw geval zinloos, tenminste als hij nu vlo-vrij is.
Ontwormen kan je best wel af en toe doen.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door flower1980 »

Karin88 schreef:Ik ga denk ik ook het genoemde kattengrit bestellen op zooplus, dat het klontvormend is lijkt me ideaal! Hebben jullie een speciale afvalbak voor het kattengrid? Als ik mijn afval moet legen moet ik naar de begane grond maar om het zo in mijn gewone afvalbak te doen lijk me ook niet echt fris?
Ik zal het asiel morgen bellen om te vragen welk voor zij geven, inderdaad een goede tip om hem te geven wat hij nu ook krijgt. Het is al een hele verandering voor hem.

Ik wist niet dat ik de kat ook moest ontwormen/ontvlooien, aangezien de kat niet buiten zal komen, kan hij dan wel vlooien krijgen? En hoe gaat dat ontwormen/ontvlooien precies?
Ik heb zelf ook klontvormend kattengrit, Classy Cat. Wat ik doe is de plasjes en ontlasting in een pedaalimmerzakje scheppen, het zakje dichtknopen en bij de rest van het afval gooien om stank te voorkomen.

Ontvlooien doe ik bij Kate niet, aangezien ze een binnenkat is. Ze heeft nu twee keer een jaarlijkse controle gehad bij de DA, die trof verder geen vlooien aan. Wel ontworm ik 2 keer per jaar. Dan geef ik een tabletje eenmalig, dat ik bij de DA koop.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: aanraders kattenbakvulling, voer etc

Bericht door Tember »

Kattenbak: Ik heb voor mijn 2 katten 1 extra grote kattenbak. De bak is gesloten, maar staat in een nisje. Ze hebben dus veel privacy. Kattengrit koop ik gewoon bij de AH. Ik gebruik het huismerk, het is klontvormend en stuift niet.

Krabpaal: Ik heb 2 krabpalen. Een staat ergens in de hoek van een woonkamer, dit is een extra grote met veel slaap- en liggelegenheden. Ook heb ik nog een kleinere vlakbij de bank staan, zodat ze niet in de verleiding komen hun nagels in de bank te zetten mochten ze een keer te lui zijn om naar de andere hoek van de woonkamer te lopen. Verder ligt er her en der wat speelgoed met sisal en een speelkleed met sisal. Krabmogelijkheden genoeg!

Speelgoed: Wat hier kermisattractie nummer 1 is, is het laserlampje. Vooral als je je kat nog maar net hebt en hij niet zo goed dichtbij durft te komen kun je hem hiermee goed vermaken (en uitputten als je wilt dat ie gaat slapen ;) ). Verder is het inderdaad kijken wat hij leuk vind.

Voer: Ik heb mijn 2 katten lange tijd het voer uit de supermarkten gegeven, totdat ik laatst naar de dierenarts ging. Hun gebitjes zijn heel slecht geworden in hun 4 levensjaren en ik vermoed dat dit door het voer komt. Ik koop nu mijn natvoer bij zooplus en heb tandreinigende brokken van Royal Canin die ik meng met een iets goedkoper merk. Kijk goed wat je kat lekker vind en let goed op de ingredienten!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie