Kattenmand vastmaken

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Kattenmand vastmaken

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal!

Nadat Flo en Noodle hun best hebben gedaan om onze vervoersmand zorgvuldig en vakkundig te slopen, zijn ze daar vanochtend in geslaagd. Beter gezegd: Flo had geen zin in haar dierenartsbezoek en heeft zich dusdanig vaak tegen het deurtje aangeworpen dat het slot eraf gesloopt is. Niet meer veilig dus.

We waren al op zoek naar een nieuwe, omdat deze al 27 jaar oud is (nog van de kat van mijn ouders geweest), en Noodle er eigenlijk te groot voor gaat worden. Het paste nu nog allemaal, maar niet lang meer.

Nou ja, ik heb dus net snel een nieuwe mand gekocht, want ik moet Flo natuurlijk vanmiddag weer ophalen bij de DA. Meteen maar op de groei gekocht vanwege Noodle. Hij is dus 58x37x32 cm. Een flinke kooi dus!

Nou weegt Noodle inmiddels 5.5 kilo en Flo ongeveer 3.8. Onze dierenarts is een half uurtje lopen van ons huis. Om schouders en armen te sparen, gaan we vaak met de fiets. De kat gaat in de kooi op de bagagedrager en dan loop ik naast de fiets.

De vorige kooi kon keurig vastgemaakt worden met de snelbinders over de hoekjes, maar deze kooi is hoger en dieper (breder). Dat halen mijn snelbinders dus niet. Ik ben al even langs de fietsenzaak geweest om een spin te proberen, maar ook dit haalt het niet. De kooi is daarvoor gewoon te groot.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit toch veilig vast kan maken, zodat je niet en de kooi en de fiets vast hoeft te houden als je ernaast loopt, maar alleen de fiets?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door BloemTetsu »

Ja, dit heb ik met Ducky* destijds ook gedaan.
Ik gebruikt een heel lang stevig dik touw, bouwmarkt. vastbind punten waren. links en recht bagage drager, ijzerbalkje bij veer van zadel en de achterkant. Dat meermaals dwars en kruislinks gebonden en ook door de tralies van het mandje.
Ging prima.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door Anne87 »

Ah ja, dat is natuurlijk een idee! Bedankt, ik ga het vanmiddag proberen. :) Maar is dat ook weer 'makkelijk' los te maken als je bij de DA bent aangekomen? Want een kwartier prutsen op de knopen is natuurlijk ook niet ideaal. Ik zit zelf te denken aan eventueel een spanband? Zo heet dat toch? Zo'n ding.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door BloemTetsu »

Na een paar proef rondes met lege mand lukte me het in 3-5 minuten.
Tussendoor legde ik nog wel een paar knopen. (mast en dubbel)
Spanband is een idee. Daar begon ik mijn zoektocht destijds ook mee. Spanband was te dik om ook door de mand te gaan.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door Kattebeest »

Ik doe het met een spin, die zijn in verschillende maten te krijgen. Maar niet echt gelukkig met de oplossing omdat je toch naast je fiets moet blijven lopen om te voorkomen dat de mand niet naar één kant wegzakt.

Overweeg nu een voordrager. Die zijn los te koop in verschillende maten, gemakkelijk te monteren (niet op fietsen met voorvering) en vooral veel breder dan een bagagedrager achter. Dat geeft al meer stabiliteit. Nu alleen nog uitproberen......

Neem jullie goeie tips wat betreft touw en spanbanden zeker mee!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door nellebel »

zo'n dunne spanband werkt goed denk ik. in 1 klik ook los te maken in geval van nood, of als je bent gearriveerd natuurlijk. touw is moeilijker lijkt me om goed vast te maken en ook weer los te krijgen.
spanband is ook even oefenen (manlief werkt op de vrachtwagen en gebruikt ze dus vaak maar dan die grote).
zo'n karretje voor achter de fiets kan ook op de kooi in te zetten. ook handig voor boodschappen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kattenmand vastmaken

Bericht door Sifra »

Is een karretje misschien een idee? Zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 0&start=15
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie