Binnenkat naar buiten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
MaritS
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:03

Binnenkat naar buiten?

Bericht door MaritS »

Goedenavond,

Ik woon momenteel op de eerste etage en heb 2 (binnen)katten. Ze zijn nu net 1 jaar oud.
Aan een van de 2 merk ik heel sterk dat hij naar buiten wil. Zo nu en dan ga ik met ze naar buiten, ongeveer 20 minuutjes, de een vindt het leuker dan de ander. We wonen in een heel rustige buurt, de kans op een aanrijding is minimaal.

Het probleem is dat de een nu de lente er aan komt vaak voor het raam zit en aan geeft dat hij naar buiten wil. Echter, als ik ze buiten zet en zelf naar binnen gaan, raken ze in paniek en mauwen ze de hele buurt bij elkaar, zielig dus. :???:

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel 2 riempjes gekocht zodat ik ze misschien uit kan laten/beter kan laten wennen buiten.. Maar dit vinden ze eigenlijk helemaal niks..

Alvast bedankt!
MaritS
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door Chiquita98 »

Een kat went niet zomaar aan een riempje. Dat gaat je tijd en gewenning kosten. Maar dan kan je ze wel lekker buiten laten. Vrij rond laten lopen daar kies ik zelf niet voor met mijn katten. Ook al woon jij in een rustige buurt. Katten gaan je buurt wel uit hoor.
Waaraan merk je dat hij graag naar buiten wil? Want veel katten vinden het gewoon erg leuk om naar buiten te kijken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
MaritS
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:03

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door MaritS »

Hij mauwt en krabbelt aan de voordeur. Gelukkig werkt wat afleiding met speeltjes wel wat.
Nu laat ik ze soms los en komen ze niet verder dan het plein waar wij aan wonen.
Hoe laat je katten wennen aan een riempje? Als ik ze om doe worden ze helemaal wild..

Bedankt in ieder geval.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door nellebel »

onze guusje probeert altijd te ontsnappen, en als ze eenmaal buiten is is het grote paniek. ik heb beide geleerd aan een riempje naar buiten. mijn tuin is wel afgezet, maar beide zijn echte springers, dus zo gevlogen. ook door de paniek van guusje zullen ze hier nooit los buiten komen. aan het riempje buiten, en dan zelf laten bepalen wanneer ze naar binnen willen. meestal binnen 5 minuten is de lol er af en willen ze naar binnen. ik denk dat het bij beide meer nieuwsgierigheid is naar wat er achter de deur zit als dat ze echt naar buiten willen. want zo staan ze ook voor de kelderdeur als ik de kelder in ga.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door BloemTetsu »

Het naar buiten staren betekend niet dat ze naar buiten willen. Ook de loc

Als je een hele dwaze kater hebt, kan je hem los meenemen, mits het rustig is, de kater komt en je tools hebt om hem te vinden of extra te laten komen (Loc8tor en daarnaast chip en adreskoker). Maar dit is een uitzondering.

Riempje: eerst tuigje even omdoen en verder helemaal niks en belonen als ze rustig worden. De tijd van het omdoen verlengen. Dan het riempje eraan en verder los laten hangen, dit allemaal binnenshuis en later het riempje vasthouden en gewoon meelopen.
Dan naar buiten. Adriana heeft een hele lang riem met elastiek ertussen zodat de sprints worden opgevangen zonder dat de katten klappen krijgt, sprinten kunnen ze goed.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door Adriana »

naast alle nuttige tips die je al gekregen hebt.. riem - halsband - tuig
katzels altijd in tuig en nooit een halsbandje. en paardestaartelastiek tussen tuig en lijn/riem vangt de schokken op. met een lange lijn aan het tuig kunnen ze rondstruinen, zelf naar alle spannende luchtjes en zijn ze toch onder controle.
katzels van 1 jaar zijn - vind ik - eigenlijk nog te wild om zo naar buiten te gaan. die schrikken vrij snel en kunnen in paniek alle kanten opvliegen.
zorg dat ze gechipt zijn.. en een lange periode nemen om binnen aan het dragen van een tuig te wennen en de ene kat went daar veel sneller aan en de andere kat kan het helemaal niks vinden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door nellebel »

oh ja, wat adriana ook schrijft. tuigje ipv riempje. ik heb ook een tuigje voor beide, geen riempje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door Dinky »

Mijn poes Dinky krabbelt met het mooie weer regelmatig bij het raam dat ik wel eens open zet. Ze wil hiermee niet zeggen dat ze naar buiten wil, dat is te eng. Wel vind ze het heerlijk om met haar kopje vanuit de vensterbank naar buiten te kijken maar ik woon dan ook op de begane grond.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door BloemTetsu »

Met riempje bedoelde ik deel tussen tuig en je hand ;) De bouw van de kat is ongeschikt voor halsband met riem.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door snorrebaard »

Na de dood van Miekes zusje (overreden na enkele maanden) heb ik Mieke steeds een tuigje laten dragen buiten. Vanaf haar 7 maanden, en dit 5 jaar lang. Sindsdien loopt ze weer vrij rond buiten. Maar alleen als ik thuis ben en niet 's nachts. Door het zo lang te dragen is ze veel voorzichtiger geworden. Ze was er heel gemakkelijk in; ze is in alles gemakkelijk.
De Grote Kat heeft toen wel heel veel werk gehad om knopen te ontwarren want het was een heel lange draad en mijn tuin is op zich al 1600m2 en ze kan veel verder dan dat... Wat typisch altijd voorkwam was het omwinden van struiken: eens ze daar vast rond zat, draaide ze de hele draad er verder rond. Ook kwam vaak voor dat ik de draad van onder een struik wegtrok, en er hing nog slechts een leeg tuigje aan! Poes opgelost, Houdini ontsnapt! Het is ongelofelijk hoe lenig een kat wel is.
Een rek is wel een goed idee; dat had ik beter ook gedaan.

Ik heb het tuigje sindsdien nog zelden omgedaan. Ze laat het nog wel toe, maar is het meteen beu en wil naar binnen nu ze van de vrijheid heeft geproefd. Ik heb wel spijt dat ik haar dit zo lang heb aangedaan, maar anderzijds was het misschien een goede opvoeding. Tenslotte heeft ze toch al meer dan de helft van haar leven vrij kunnen rondlopen... :eeh: Als oudere poes van 14 komt ze ook veel minder buiten nu, vooral in de winter.
Ze zit ook vaak voor het raam, vooral bij valavond is er vanalles te zien. Gisteren hebben we samen nog lang in het donker met twee naar buiten zitten te kijken; zalig was dat. Dan is ze helemaal kat.
In de winter hang ik ook mezenbolletjes aan de rolluiken zodat er veel te beleven is voor het raam.

Bij haar zoontje echter die toen nog een jonge knaap was, was er geen sprake van tuigje omdoen; hij werd helemaal wild. Het zal afhangen van karakter tot karakter.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
MaritS
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:03

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door MaritS »

Bedankt voor alle tips!

Tuigje lijkt helaas een verloren zaak bij mijn 2 puberende jeweetwelkaters. Zo nu en dan neem ik ze een half uurtje mee naar buiten, ze gaat nooit verder dan 3 meter bij me vandaan en willen vanzelf weer naar binnen. Omdat het plein erg rustig is en ik er bij blijf vertrouw ik het zo nu en dan wel los.

Heb ook zo'n mandje voor aan de verwarming gekocht die ik uit het raam hang, Harry is er dol gelukkig mee! 1 uurtje per dag in de zon liggen vindt ie helemaal leuk (alleen als ik er bij ben in de kamer natuurlijk), en het gezeur is zo goed als gestopt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door Adriana »

MaritS schreef:Heb ook zo'n mandje voor aan de verwarming gekocht die ik uit het raam hang, Harry is er dol gelukkig mee! 1 uurtje per dag in de zon liggen vindt ie helemaal leuk (alleen als ik er bij ben in de kamer natuurlijk), en het gezeur is zo goed als gestopt!
jeetje wat creatief, mogen we daar een foto van?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MaritS
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:03

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door MaritS »

Beetje laat maar heb er een van mijn telefoon af!

Harry (de rode) ligt meestal in het mandje, Bender vindt de wasbak fijner (niemand weet waarom)..

Afbeelding
Afbeelding

Grts
MaritS
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door alyda »

Kunnen ze dan niet vallen naar beneden?
Heb je een balkon, dun kun je die mischien van een ren voorzien?
MaritS
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:03

Re: Binnenkat naar buiten?

Bericht door MaritS »

Nee heb geen balkon.
Het is niet zo hoog hoor. Harry is een keer gevallen/gesprongen toen het mandje er nog niet hing, kwam netjes op 4 pootjes op het gazon van de onderburen terecht. Nu kijkt hij wel uit haha!
Plaats reactie