Gebitsoperatie en herstel

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Ik kan niet precies zeggen hoe snel Analgos werkt want ik had Cochi eerst Tolfedine gegeven en toen Analgos binnenkwam ben ik Tolfedine langzaam gaan afbouwen. Hij heeft ruim een week alleen Analgos gehad en gisteren heb ik hem toch weer 1 Tolfedine gegeven (ipv de voorgeschreven 4) en 2x1 Analgos omdat hij weer slechter ging eten.
Het hele relaas kun je lezen wanneer je klikt op "Toon actieve onderwerpen" (links boven forumoverzicht) en dan het topic "Veilige pijnstilling".

Van FORL weet ik niets. Misschien dat Adriana die vraag kan beantwoorden? Ik weet wel dat zij Gingivit geeft (ook van de huisdierendokter).
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Hallo Meiden,
Ik heb vanochtend bij Kn. een afspraak gemaakt. Helaas pas volgende week vrijdag, maar goed een doel om aan vast te houden. Vanwege het hoofdschudden vermoeden hun ook dat wortelrestjes de boosdoener kunnen zijn.
Alleen bleef de assistente aandringen om tot aan die tijd metacam te geven. Maar dat wil ik niet meer?? Ik had ook gevraagd over Tolfedine, maar ze zei dat metacam het beste was. Dus daar schrok ik weer een beetje van. :icon_shifty:
Als Kimba toch blijft eten (want ik denk dat dit het belangrijkste is) dan kan ik het toch gewoonweg met Analgos proberen? toch? Wat vinden jullie?
Het is nog een hele lange week uitzingen, maar ik hoop dat het gaat lukken!
En ik heb nog een vraagje...ik heb ooit in een van jullie forums gelezen iets over destress voor katten? wat is dat?? (ik heb toevallig destress voor mensen thuis). Mag dit voor een operatie of voor zo'n lange afstand rijden. Kimba is natuurlijk ook niks gewend? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

ach gossie, nog een weekje tobben en pijn hebben.
ik snap wel dat ze metacam aanbevelen want dat is ontstekingsremmend. ik denk dat je een andere ontstekingsremmer zou moeten proberen.
tuurlijk kun je het met analgos proberen en je ziet snel genoeg of het werkt en helpt..

huisdierendokter heeft destress en bij sommige katzels werkt dat erg goed om angsten te dempen. da's kennen wel telizen of zylkène maar geen destress maar het heeft de waardes bloedonderzoek bij Mies (telizen) en Enzo (destress) nooit beinvloed.
het is wel zo dat je zowel telizen als destress moet opbouwen, dus zeker wat langer van te voren moet geven..
de destress voor mensen zal zeker niet hetzelfde zijn als destress van huisdierendokter.. dus die kun je denk ik niet zo maar aan huisdieren geven!

wat ongelofelijk fijn dat ze je hebben geaccepteerd en dat je daar terecht kunt! dus over een week doen jullie een dagje Den Haag en komt er vast en zeker een eind aan Kimba's pijn en narigheid..

en FORL zit in de genen en het enige dat helpt, volgens Kn is tandenpoetsen..
maar ik hoop met een paar maanden gingivit (huisddokter) de situatie toch behoorlijk te stabiliseren, duim/duim..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

dankjewel voor je snelle reactie. Ik ben ook blij en ik hoop dat Kn. Kimba kan helpen. Heb jij nog enig idee welk andere onstekingsremmer VEILIG is?? Tolfedine misschien maar ik weet niet hoe gevoelig zijn maag hierop reageert.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

kan ik vanaf hier op afstand ook niet zeggen.. maar je zou het kunnen proberen en missch is er vandaag nog wat te regelen/ophalen..
Kn kan Kimba wat gebit betreft vrijwel zeker weten goed helpen.. de foto's die hij maakt zijn heel erg gedetailleerd en hij kan precies zien wat er in die kaak mogelijk allemaal fout zit.
en beter in Nederland kun je niet terecht....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Ik was net bij mijn DA. Tolfedine hebben ze daar nog niet eens. Ze zeiden dat nemen ze niet meer omdat dit zoveel bijwerkingen heeft. En metacam is veel veiliger en heeft bijna geen bijwerkingen. :-x
Begrijp je toch de wereld niet meer??
Maar eventjes een hele stomme vraag, als ik het metacam heel lag doseer, is het nog erg slecht, toch?? Ben zo in de war omdat de assistente van Kn. het ook weer aanbevolen heeft???? :???:
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

nee ik wacht gewoon op het analgos en ik kijk wat dat doet? Anders ben ik mss weer verder van huis. Zolang Kimba eet is dat denk ik wel positief.
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Balen dat je nog een week moet wachten.
Maar zolang Kimba nog eet, zou ik geen pijnstiller geven behalve dan Analgos. Maar verwacht daar geen wonderen van. Bij Cochi helpt het, maar we moeten nog maar afwachten of het bij Kimba hetzelfde effect heeft.

Heeft de kliniek geen Onsior? Dat is een betrekkelijk nieuw middel en ook redelijk veilig voor de nieren. En anders: er zijn toch meer dierenartsen in Hellevoetsluis (zag ik op internet). Wanneer je het voorlegt (evt. met medisch dossier), kunnen ze toch geen bezwaar hebben (lijkt mij) om een paar pilletjes Tolfedine voor te schrijven?.

Afgelopen week was er ook iemand op de site die beweerde dat Tolfedine slechter is dan Metacam. Vreemd dat we hier dan wel Metacamslachtoffers hebben en geen Tolfedineslachtoffers.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

metacam in een zeer zeer lage dosering schijnt goed te werken bij gewrichtsklachten, maar ik kan niet overzien hoe lang dit goed gaat. voldoende drinken en plassen is in ieder geval een must. bij jou gaat het om de combi pijnstilling+koortsremmend..
andere dierenkliniek lijkt me en even overleggen voor tolfedine oid.

en er wordt heel veel uit de nek gekletst en de reclame voor metacam is heftig en indringend. zegeltjes? snoepreisjes? grote winstmarges?
als je straks met een nierklantje zit dan is het erg lastig om verhaal te halen! en nierschade is onomkeerbaar en sterfte in Nederland aan een nierkwaal staat in de top drie...
we hebben hier zat goed gedocumenteerde niercrisis-slachtoffers om er zeker van te zijn dat het rotspul is. trouwens in VS verboden voor de toepassing bij katten. en tja, waarom dan nog zoveel dierenartsen het gebruiken en aanbevelen... omdat het vaak niet onmiddellijk traceerbaar is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Zo had ik het ook wel in gedachte, dat ik hem even nog niets geef totdat ik die pilletjes heb en dan ga ik gelijk aan de slag. Hoeveel van die pilletjes is verstandig om te geven? Als het maar een beetje helpt vindt ik het al goed, hoor!
Het eten wel een klein beetje aandringen, maar het gaat er wel wat in. Maar meestal gaat hij een kleine portie eten en dan weer slapen of in ieder geval liggen.
Ik heb net inderdaad nog een andere dierenarts gebeld over Tolfedine en ook die hebben dat niet meer omdat je dat alleen maar een paar dagen mag geven en metacam zo zei ze kan langer gegeven worden?? Raar hé?
Gisteren avond was ik wel eventjes erg blij, want Kimba kwam spelen!! :edance:
En inderdaad dat is toch bizar dat het in Amerika verboden is en hier niet....ongelofelijk!
Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

nee hoor, hier zijn ze in Europa bij het toelatingsbeleid gezwicht voor een krachtige medicijnfabrikanten-lobby en dat gebeurt bij veel meer middelen..
je hebt wel iets anders aan je hoofd nu maar we hebben tig metacam-topics met links en info hierover.
en ik heb een aantal boze p.berichten van een forumlid, die voor die club werkt en het me voor de zoveelste keer heeft uitgelegd hoe goed het middel is en hoe dwars ik wel niet ben om ervoor te waarschuwen.
de kattenvariant noemt ze dat maar daar zit dezelfde gepatenteerde stof meloxicam in! dus blijf ik dwars en ik kan niet overzien in welke dosis het schadelijk voor katten-nieren is..

het mag zie bijsluiter absoluut niet worden toegepast bij nierfaalkatten en dat zegt mij genoeg...
vooral in Amerika veel goed gedocumenteerde gevallen, hier zijn ze veel lakser en leggen ze een kat een aantal dagen aan een infuus bij metacam-vergiftiging.. en dat mag het baasje dan ook nog zelf betalen, we hebben hier schrijnende gevallen..

kan me niet voorstellen dat er geen dierenarts in je buurt is die tolfedine wil verstrekken..
ik heb het hier niet anders zou ik het je opsturen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Oooo wat erg, dat meen je allemaal niet. En als je dan van niks weet zoals ik, voordat ik bij het kattenforum terecht kwam, dan geef je dat spul lekker en krijg je later de rekening hiervoor.
Ik hoop alleen maar dat Kimba het red tot aan vrijdag, maar daar ga ik er maar vanuit. Katten kunnen wel (helaas) veel hebben. Ik vind het alleen zo vreselijk zielig, want wie weet hoelang hij al met deze pijn zit. Hij had dit natuurlijk ook al voor dat hij geopereerd werd, alleen wist ik toen nog niet wat er aan de hand was. Weken ging hij alleen maar voor natvoer zeuren totdat ik zag hoe moeilijk hij het natvoer at. Schrok me rot. En pas als je besef hoeveel pijn een dier kan hebben, dan voel je je nog schuldiger.
Ik had dinsdag ook in Wageningen terecht gekund, maar dat vind ik helaas te ver weg voor Kimba. Dat is voor mij een 1,5 uur rijden (zonder file) en ik heb geen idee hoe hij dat vol houdt.
En die tolfedine zeggen ze hier allemaal (heb er 3 gebeld) niet te hebben omdat het zo gevaarlijk is en ook dat ze dat niet mogen geven als je geen klant bent.bababa....

groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Dinky »

@Nova: Zo'n medicijnlobby ontstaat doordat het ontwikkelen van medicijnen een lang en duur proces is (en door het lange testproces hebben ze in de praktijk minder lang octrooi dan andere uitvindingen). Ditzelfde geldt ook voor humane medicijnen ;) Ik ben ook iemand die haar poes metacam heeft gegeven (zelfs 3 maand omdat het gegeven moest worden zolang er nog blaasgruis aanwezig was wat één keer in de maand werd getest) en daarna erg is geschrokken van de gedocumenteerde metacamslachtoffers hier op het forum.

Wordt nu wel erg nieuwsgierig naar wat er zo gevaarlijk zou zijn aan Tolfedine? Wat zijn daarvan bijwerkingen die erger zijn dat het nierfalen ten gevolge van metacam?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Ja precies. Ik liep ook echt lachend de deur bij de DA uit. Ze zeiden alleen maar dat er onwijs veel bijwerkingen waren bij Tolfedine en dat Metacam absoluut veilig was. :shock:
En zo iets zeiden ze ook bij de andere twee DA die ik dan nog gebeld had. Ik snap het ook niet....
Volgens mij weten ze het zelf niet...
Groetjes Nova
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Dinky »

Tja het enkele feit dat er meer bijwerkingen zijn zegt mij niet zoveel ;) Het gaat mij meer om de ernst van de bijwerkingen.
Stel dat er bij Tolfedine als bijwerkingen misselijkheid, diarree en sloomheid bekend zijn en bij metacam alleen nierfalen. Dan zijn er bij Tolfedine wel meer bijwerkingen maar deze zijn wel minder ernstig dan die bij metacam. Daarom zou ik in dat geval toch kiezen voor de Tolfedine wegens de ernst van de bijwerkingen ;)
Ben daarom ook wel nieuwsgierig wat die bijwerkingen van tolfedine zijn en wat de argumenten zijn om metacam te geven in plaats van tolfedine. Heb namelijk een paar dagen terug alleen een kreet zien staan dat tolfedine slechter zou zijn dan metacam maar op de vraag waarom dat dan zo zou zijn kwam geen reactie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie