Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

Hallo,

7 weekjes geleden is onze poes bevallen van 4 prachtige kittens. Nu is ze voor het eerst weer krols en als haar kittens in haar buurt komen (of zei in de buurt van haar kittens) blaast ze naar ze en slaat ze. De kittens piepen dan gelukkig niet, dus ik neem aan dat ze het wel 'zachtjes' doet, maar toch is het een heel naar gezicht. Is dit normaal gedrag en zal ze wel stoppen als het kitten wel gaat piepen? Verder was ze tot nu toe wel gewoon heel lief voor haar kittens.

Ook duikt onze 4 maanden geleden gecastreerde kater steeds op haar. Is dat ook niet een beetje raar, hij is immers geholpen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door Ms Maaike »

Poes castreren?

Heb er geen ervaring mee, maar ik weet van een poes hier op het forum dat ze haar nestje ook vrij vroeg afstootte. Weet je zeker dat ze weer krols is, in plaats van dat ze haar kittens 'gewoon' niet meer moet? En weet je zeker dat kater niet 'gewoon' dominant is? Misschien heeft het gedrag geen seksuele oorzaak.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door artemis »

De poes asap laten steriliseren is het enige zinvolle wat je kan doen. Je hoeft daarbij niet te wachten tot de kittens geplaatst zijn.

Poezen kunnen al enkele weken na de bevalling terug krols worden.
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

Maar zolang ze krols is kan ze toch niet geholpen worden? En ja ze is echt krols, ze trappelt de hele tijd met haar achterpootjes en 'rijdt' tegen alles wat ze tegen komt aan. Ook toonde onze geholpen kater interesse.

En ze is nog niet geholpen, want de kittens drinken/dronken nog wel eens bij haar.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door Ms Maaike »

De kittens kunnen nu gespeend worden, dus castreren is niet erg. Ik had ook altijd begrepen dat ze liever geen krolse poes helpen, maar de enige reden daarvoor is dat ze eventueel meer bloed kan verliezen. Haar baarmoeder is nu ook gezwollen en ik heb mij laten vertellen dat de eierstokken dan lastiger zijn te vinden. Maar castreren kan nu wel, dan gebruikt de arts gewoon wat klemmetjes extra. Minoes (een kat van Eveline hier op het forum) is ook geholpen terwijl ze krols was. Het kan dus wel.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

Oke, maar blijven ze dan als ze geholpen zijn niet in dat krolse irritante gedrag hangen?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door Brittenbolletje »

Castreren kan ook als de kitten net geboren zijn hoor. Dat heeft geen invloed op de melkgift dat gaat gewoon door :). Laten helpen zou ik pas doen wanneer ze niet meer krols is.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door artemis »

De melkproductie gaat na de sterilisatie gewoon door.
Ik heb ooit een poes 5 weken na de bevalling laten steriliseren, en voor precies dezelfde reden. Toen ze 's avonds thuis kwam kwamen de kittens al meteen terug drinken bij haar en ze liet dat toe.
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

Maar ze heeft dan toch een litteken op haar buik?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door artemis »

Dat gaf geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door Ms Maaike »

Oeps, ik dacht dat het laten schieten van de melk dan lastiger ging. Weer wat geleerd. :) Het litteken gaat niet door een melkklier, maar doorgaans zit het in het midden van de onderbuik. Er zijn ook dierenartsen die via de flank opereren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

Woensdag wordt ze geholpen. Ze is nu weer rustiger, miss denkt ze dat ze gedekt is? Nu drinkt er ook weer een kitten bij haar, terwijl ze een paar uur geleden nog super lelijk deed.

Maar woensdag wordt ze dus geholpen, vanaf morgenavond mag ze niks eten. Moet ik haar dan scheiden van haar kittens? Want kan toch moeilijk de kittens en onze andere kater 24 uur geen eten geven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door eveline1982 »

De kittens zijn op een leeftijd dat ze niet meer melk nodig hebben. Gewoon vaker voeren met kittenzachtvoer en brokjes. Ik zou mamma even op een andere kamer zetten vanaf het moment dat ze niet meer mag eten want de kittens hebben nog veel te hard hun voedsel nodig :) . Hou haar na de castratie ook een paar dagen van haar kittens weg, wnat de kittens zullen willen drinken en dat doet haar hartstikke pijn. Succes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door marjon1989 »

De dierenarts zegt juist dat ik haar mag halen zodra ze na de operatie goed wakker is, want dat is het beste voor haar kittens.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes na bevalling krols --> agressief naar kittens

Bericht door nellebel »

ik denk dat de poes dan zelf ook wel aangeeft of de kittens daarna mogen drinken of niet. zal misschien ook aan de operatie liggen. mijn poezen hebben er gelukkig nooit last van gehad van hun wond
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie