Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Miauw89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2012 17:52

Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Miauw89 »

Goedeavond allemaal!

Even een account aangemaakt, omdat ik met een vraag zit. Ik woon sinds 2,5 jaar op mezelf, en heb bij mijn ouders mijn hele leven katten gehad, altijd 3-4 stuks. Nu ik eenmaal op mezelf woon, mis je dat wel.

Nu wil ik dus eigenlijk weer een kat aanschaffen. (Kater) Enige issue is: de locatie. Ik zit op 5 hoog, met een balkon. Wel een groot appartement (120m2), maar de vraag luidt dus: is het verantwoord? Of is de kans groot dat meneer van het balkon afspringt? Ik vond het vroeger al raar / eng dat onze katten op de vensterbank zaten van het huis op de tweede verdieping... Een kat komt altijd op zijn pootjes terecht, maar ik denk dat daar na een val van 5 hoog weinig meer van overblijft...?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door eveline1982 »

Je kan kijken of je je balkon goed kan afschermen met netten etc op zooplus en andere sites kan je genoeg spullen vinden om je balkon katproof te maken :) ik zou (zeker de eerste tijd) wel goed opletten dat het ook echt goed is bevestigd en de kat niet alsnog kan ontsnappen want zoals je zelf al zegt, er blijft niet heel veel over van 5 hoog! Daarbij zou ik dan voor een (wat) oudere kat gaan die al gewend is niet naar buiten te gaan en die gewend is solo te zijn. Op een flat zou ik niet maar 1 kitten nemen. Wil je toch voor 2 kittens gaan haal dan geen kittens op die buiten geboren zijn, dan hebben ze in ieder geval niet al de buitenlucht in de neus :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door flower1980 »

Zelf woon ik 16 hoog in een flat va 85m2 en ik hou Kate binnen. Dit gaat prima, Kate heeft geen behoefte om naar buiten te gaan, en vermaakt zich prima met de beschikbare ruimte en speeltjes.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Anne87

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Anne87 »

Wij wonen met twee katten in een appartement van 64m2 op 2 hoog. We houden de katten nu nog binnen. Flo is van de zomer wel op het balkon gegaan aan een lijntje, als wij erbij waren. Maar goed, dan probeerde ze onder de glazen scheidingswand naar de buren door te glippen en dat is niet handig. Voordat het voorjaar is gaan we het balkon afzetten met een kattennet, en dat soort openingetjes met gewoon gaas. Noodle is nog nooit buiten geweest, dus die mist het denk ik ook niet. Flo wil wel graag, maar mag alleen soms mee, en dan wel aan de lijn. Maar Flo is dan ook een buitenkat geweest totdat ze bij ons kwam wonen, en ik vind dat ze zich enorm goed aanpast aan het binnenleven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Adriana »

Afbeelding
je bedoelt zoiets? ik ken inderdaad geen katzels met een vliegbrevet en een val van 5-hoog is doorgaans fataal of geeft zeer zware verwondingen..
hier wonen 3 katers op 5-hoog met een volledig afgeschermd
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... net/101223 (sterkste zooplus-net) balkon.
missch erover nadenken om twee maatjes te nemen, die in het asiel (bv) al goed met elkaar overweg konden, dat is zo heel veel leuker voor jou en voor de katzels..
bedenk wel dat je wat meer kattenbakken/dweilemmers/hobbykratten nodig hebt maar die hoeven niet zo groot te zijn..
en een huis met tijgers is zo heel veel gezelliger!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door mauriceb »

120 m2 is best groot, en mijn inziens groot zat voor 1 of 2 katten. Ben je veel weg dan zou ik er 2 nemen of 1 die goed alleen kan zijn. Wij hadden vroeger bij me ouders thuis een lapjes kat die 3 keer van 4 hoog naar beneden is gesprongen en ja alle 3 keer overleeft zonder een schrammetje. Het beestje was een half verwilderde dus bekant niet te houden binnen.

Maar op een appartement kan wel degelijk, mits je wat aanpassingen doet zoals het net of iets dergelijks op balkon.

Succes met de katten!
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wowwww vette foto Adriana !!! Wat heb je toch stoere kracht patsers !!!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Anne87 »

mauriceb schreef:Wij hadden vroeger bij me ouders thuis een lapjes kat die 3 keer van 4 hoog naar beneden is gesprongen en ja alle 3 keer overleeft zonder een schrammetje. Het beestje was een half verwilderde dus bekant niet te houden binnen.
Wauw, dan heb je veel geluk gehad! Een vriendin van mij had een katje die één keer van vier hoog naar beneden is gevallen en het niet overleefd heeft.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Dinky »

Je hebt eigenlijk twee opties wat katten betreft.
Je gaat voor twee kittens of je gaat voor een volwassen solokat.
Je hebt een groot appartement en niet iedere kat hoeft naar buiten (die van ons wil het niet eens, blijft lekker binnen ook al staat het raam open. Steekt liever alleen de kop naar buiten en blijft veilig binnen zitten). Wanneer je ze toch buitenruimte wilt geven kan je altijd het balkon afzetten waar Adriana je een voorbeeld van heeft gegeven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door BloemTetsu »

Je kan ook voor 2 volwassen binnen-kater(s) uit het asiel nemen die bij elkaar horen.
120m2 is voldoende, mits je het leuk maakt voor ze/hem. Plus afgezet balkon.

Zelf heb ik geen binnenkatten. Wel een ruitjeshuis met grote achtertuin en kat vriendelijke buurt. Een van mijn katten was verwilderd (v), de ander een zwerver (m). Vanwege de kater heb ik tuin afgezet. Maar het vrouwtje ontsnapt nog steeds. Zij is een zelfstandig opererend individu die vrijheid wil, maar altijd komt aanrennen als ik haar roep.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Volucria »

Ik heb mijn balkon ook afgeschermd met een net van Zooplus, ze hebben die dingen in alle maten en een paar kleuren. Hierboven stond een foto van een zwart/groen net, het mijne is transparant. Voorlopig dient het om mijn twee konijnen op het balkon te houden, nu ik een kat in huis haal is het handig dat dat net er al hangt :)

Een kat in een appartement kan zeker. Degene die ik ga adopteren is 2 jaar oud, nooit buiten geweest en dat bevalt hem volgens de huidige eigenaar prima. Het hangt er wel van af hoeveel de kat in kwestie al in aanraking is geweest met de buitenlucht... ik denk dat de buitenkatten van m'n schoonouders door de muren zouden stuiteren als je ze binnen zou opsluiten :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Adriana »

het transparante net van Zooplus is niet bijtsterk (weet ik hier uit eigen ervaring.....)
en ik heb inderdaad het metaal versterkte net waarin Maks op de foto naar de dakrand klimt.
check even of het nog sterk is en niet bros is geworden na tig jaar uv-licht/zon..
maar een net op vijf-hoog is al vele malen beter dan geen net...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Zuri »

Katten op 5 hoog kunnen prima. Ik woon op 6 hoog, 85 m2 met twee katten samen (tot voor kort drie), en dat gaat prima. Ook ik heb mijn balkon afgeschermd (met gaas ipv net) dus ze kunnen veilig van de buitenlucht genieten. Ik ken net als Adriana geen katten met vliegbrevet en heb zelfs met Roos (pre-kattenren) meegemaakt dat ze van twee hoog naar beneden kukelde. Gelukkig 'alleen maar' een gebroken pootje, maar vond ik al erg genoeg. Katten op een onafgeschermd balkon vind ik echt onverantwoord. Er hoeft maar een vliegje voorbij te komen en ze zijn vergeten dat ze niet kunnen vliegen...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Kat in appartementencomplex, 5 hoog

Bericht door Greta »

De kat die wij op een flat (11 hoog) hadden liep buitenom naar de buren en zij kwamen vragen of wij hem van hun bed wilden komen halen. Ze begrepen het wel maar waren evengoed not amused.
Wij vonden het ook een zeer slecht idee.

Les geleerd.

:shock:
Plaats reactie