Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal, dit is mijn eerste 'echte' berichtje hier, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik merk dat ik me er altijd erg druk om maak of ik wel genoeg bij mijn kat ben. Als ik ergens naartoe ga / ergens ben ben ik altijd bezig met de vraag: moet ik niet eigenlijk bij mijn kat, Pieter (bijna 3 jaar, uit het asiel), zijn?? Dat vind ik een beetje vervelend. Nu heb ik dus uitgerekend dat ik per week ongeveer 40 uur weg ben, voor stage, werk, boodschappen, school, etc. Is wel erg verdeeld (maandag veel, woensdag bijna niet, etc.) maar klopt wel ongeveer. Daarnaast ben ik af en toe in het weekend een (mid)dagje weg, maar dat is niet vaak.

Als ik thuis ben krijgt Pieter bijna non-stop aandacht: spelen, knuffelen, kletsen... Zelfs als ik iets anders aan het doen ben ben ik altijd tegelijk met hem bezig, haha. Ook 's nachts is hij bij me en voor het slapen en voor het opstaan knuffelen we heel wat af. Ook slaapt hij bijna altijd tegen me aan / bovenop me, haha, heeel gezellig :grin:

Als ik niet thuis ben, kan Pieter naar buiten als hij wil, gewoon door het luikje. Doet hij niet veel, maar de mogelijkheid is er. Ook zijn er twee binnenkonijntjes waar hij veel 'interactie' mee heeft. Ik maak vaak voedselverrijkingen voor hem, die hij echt geweeeeldig vindt, zodat hij zich niet verveelt. En hij heeft natuurlijk zijn voer en water! Pieter is wel echt een luie donder, die het gelukkigst is als hij een groot deel van de dag kan slapen (zie ik namelijk ook als ik er wel ben).

Nou is dus mijn vraag: vinden jullie, onder deze omstandigheden, ongeveer 40 uur alleen teveel??

PS: Een andere kat erbij is geen optie. Wil ik zelf liever niet, maar zou Pieter ook doodongelukkig van worden, die heeft hélemaal niks met andere katten, ook niet als hij eraan gewend is.
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Freya13 »

ik denk dat dat geen enkel probleem is
meestal merk je trouwens wel als je kat niet tevreden / gelukkig is, dan beginnen ze vaak vervelend gedrag te vertonen
als jij denkt dat je kat happy en tevreden is, zou ik mij echt niet druk maken
dingen als voedselverrijking en leuke speeltjes zijn super, op die manier komt de kat jouw afwezigheid echt wel door ... maar ik zie hier toch dat ze vaak vooral liggen slapen als ik weg ben ... lui? nee, echt niet ;-)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Dankjewel voor je reactie!! :grin: Vind het heel fijn om te horen dat jij denkt dat het kan. Heb inderdaad het idee dat mijn kat zielsgelukkig is haha, zo komt ie in ieder geval op me over, en ook lichamelijk gezien is hij helemaal gezond (afgelopen donderdag nog health check gehad) dus echt stress ofzo heeft hij niet.

Ben benieuwd of anderen hetzelfde vinden? :grin:
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij dat Pieter het prima voor elkaar heeft. Ik denk niet dat je je zorgen om hem hoeft te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Dinky »

Inderdaad lekker uit blijven dagen met voedsel verrijking ;-)
Onze poes dinky is ook wel eens alleen en vermaakt zich dan volgens ons prima ( ook niet geschikt om poes/kater bij te zetten). Als jij het idee hebt dat hij gelukkig is en hem veel aandacht geeft als je wel thuis bent zit dat wel goed ;-)
Mocht hij niet gelukkig zijn dan gaat hij waarschijnlijk wel slopen en/of wildplassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Wat fijn dat jullie allemaal vinden dat het gewoon goed is zo!! :D Vind het zo belangrijk dat hij het fijnste poezenleventje heeft wat ie zich in kan denken, maar kan natuurlijk niet stoppen met school en werk enzo. Dus ik blijf lekker doorgaan zoals ik het nu doe, heeeel lekker om te weten dat ik het, als onervaren kattenbaasje, toch best lekker doe :eangel: Bedankt voor jullie reacties!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door castratenkoor »

Kijk een kat is beter af bij iemand die redelijk veel weg is maar de tijd dat ze thuis is hem aandacht en liefde geeft en kijkt naar wat zijn behoeftes zijn. Daar heeft hij stukken meer aan dan iemand die 100% van de tijd thuis is en alleen een kwak voer neerzet en hem verder negeert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door AnneLore »

Ik herken je zorg wel hoor. maar, wat Dinie zegt, het gaat (grotendeels) om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. Je merkt het echt wel aan hem als hij niet gelukkig is, katten zijn daar meestal heel helder in. :)

Ik heb zelfs stiekem wel eens de indruk dat Joost (mijn kat) het af en toe wel lekker vind om even het huis voor zichzelf te hebben. niet te veel natuurlijk, maar hij kan van die dagen hebben dat ik (beledigd ;) denk; oh, jij was mij gewoon even zat. hihi.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Chiquita98 »

Hoe herkenbaar. Joh ik heb 5 katten en ik werk 32 uur en daarnaast nog sport, sociaal leven e.d. Ik spendeer veel tijd met mijn diertjes en ook ik heb soms wat last van dat "schuldgevoel". Vooral toen ik net katten had. Nu gebeurd het toch ook heel vaak dat als ik wel thuis ben....zij met zijn allen gewoon lekker op allerlei plekjes zitten te snurken. Ik zeg dan wel eens: Ja fijn he dat vrouwtje thuis is!!!

Probeer je niet teveel zorgen te maken. Ik zie ook een gelukkig katertje. Volgens mij heeft ie een heel fijn huisje hoor ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Wat fijn, al die lieve antwoorden, nu kan ik m'n zorgen een beetje naast me neerleggen! :grin: Denk dat mijn zorg voor hem inderdaad wel 'van goede kwaliteit' is, hij komt aanrennen als hij me thuis hoort komen en het allereerste wat ik doe is hem knuffelen (nog voordat ik m'n jas uit heb), en hij loopt overal achter me aan, zelfs als ik onder de douche sta, dan ligt hij op het badmatje voor de douche op me te wachten en zetten we onze conversatie gewoon voort door het douchegordijn heen, haha! En hij krijgt natuurlijk goed voer (geen supermarktbrok) en heb hem verzekerd, zodat ik hem alle medische zorg kan bieden. Volgens mij heb ik wel een happy (ex)katertje (nouou... 7 kg...) ja! :grin:
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Renatevanderveer

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zie ook een tevreden ventje, zoals jij het omschrijft! Gewoon lekker laten zoals het is.
Je hebt natuurlijk katers en uiteraard ook poezen die behoefte hebben aan een vriendje,
maar bij jouw kater ziet het daar niet naar uit.
Al moet ik wel heel eerlijk bekennen; daar zag het bij onze kater ook niet naar uit.
Hij was vrolijk, vond het allemaal hartstikke gezellig en leek zich prima te vermaken.
Toch de wilde gok genomen en een vriendinnetje voor hem gevonden.
Meneer is in de wolken met zijn vriendinnetje en voelt zich nóg beter.

Ik zou lekker genieten met zijn tweetjes, het klinkt hartstikke gezellig!
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Fijn om te horen, nog zo'n positieve reactie! Als ik vragen mag, waaraan dacht je te zien dat jouw kater geen vriendje wilde? Want Pieter wordt echt duidelijk paniekerig van andere katten om zich heen, hij wordt er gestresst van. Had jouw kat dat ook? Maw, zou het kunnen dat Pieter ondanks dit gedrag toch een vriendje zou willen? Nu is daar nog absoluut geen sprake van, het is goed zoals het is, maar wie weet over een paar jaar... Ben gewoon benieuwd ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Renatevanderveer

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers oogde heel tevreden.
Hij was altijd blij als er iemand was, maar leek het niet zo heel erg vinden alleen te zijn.
Nu weet ik dat hij dat wel degelijk een ramp vond, maar op dat moment niet.
Hij speelde met ons, deed lekker gek en nogmaals, hij zag er tevreden uit.
Hij miauwde nooit als hij alleen was en gaf nooit aan naar buiten te willen.

Een paar maanden later, toen Snickers gewend was, mocht hij naar buiten.
Een wereld ging voor hem, en ons, open! Hij kon spelen met andere katten, hij vond dat heerlijk!
Wij wonen bij mijn schoonouders op het terrein, zij hebben zo'n tien katten.
En als hij dan weer naar binnen moest, zette hij het op een gillen.
Dan keek hij me aan; 'Vrouwtje, mag ik alsjeblieft naar buiten?'
Niet omdat Snickers ons niet lief vond, maar omdat hij zo graag gek wilde doen.

Inmiddels heeft hij een vriendinnetje, witte poes Bounty. En ik zal je vertellen, Snickers klaagt niet meer.
Hij wil niet meer zo graag naar buiten, is niet meer alleen en ziet er nog meer tevreden uit, dan hij al deed.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wat vinden jullie, heb advies nodig, kat alleen thuis?

Bericht door Sterretje90 »

Wat fijn dat Snickers en Bounty zo gelukkig zijn saampjes!! En wat een leuke namen heb je gekozen hihi :)

Bij Pieter was het tot nu toe steeds zo dat hij andere katten echt NIET mocht. Hij ontweek ze en leek echt een beetje in paniek te raken als ze te dichtbij kwamen, wist niet zo goed wat hij ermee moest. Daaruit leidt ik af dat hij liever geen andere katten om zich heen heeft. MAAR vandaag is hij een uur lang met de kat van de buren aan het spelen geweest!! Zo leuk om te zien!! Dus misschien ooit... Who knows, we zien wel. Voor nu hebben we het gewoon goed samen :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Plaats reactie