Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Het zit zo.....ik heb samenwonen plannen. En omdat voor mijn vriend de drukke periode qua werk binnenkort gaat beginnen, willen we het liefst deze maand overhuizen.

Maar..............
ik heb een kat van 16 jaar, welke behoorlijk aan het eind van zijn latijn zit. Om lang verhaal kort te maken. Is hij heel erg aan afvallen, heeft bloedonderzoek ect uitgewezen dat hij een hartkwaal heeft met een bijkomende hoge bloeddruk waarvoor hij pilletjes krijgt. (die hij door slecht te eten ook de laatste tijd erg slecht pakt)
Nu heeft de dierenarts gezegt dat als hij rond de 4.8 kg (het is een grote kater) komt te wegen hij toch echt wel op een minimum gewicht komt te zitten en ik moet gaan nadenken of dit voor hem nog kwaliteit van leven is. Hij zit nu op dit gewicht....eet momenteel erg slecht in 2 dagen 10 gr brokjes, wil geen rauw ei, geen lekkere tonijn, vanille yogurt, vla, rijstepap ect. (zowat alles al geprobeert) Dus eigenlijk begint het toch, ondanks dat hij tevreden oogt, wel het einde in zicht te komen.

Mijn gewetensvraag, moet ik hem over 2 weken nog de stress van een verhuizing aan doen? Moet ik wachten met verhuizen, of zal ik hem misschien iets eerder dan nodig is rustig in laten slapen, daar het al aflopende zaak is en hem de stress besparen.
Ik weet dat jullie voor mij geen keuze kunnen maken, maar ik zou toch graag wat meningen willen horen, omdat ik het gewoon zo lastig vind. Ik wil hem natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden. Die kat en ik zijn maatjes voor het leven. Maar ik wil ook niet egoistisch zijn, op twee vlakken, gaan samenwonen ten koste van hem (veel stress nog zijn laatste daagjes, weken?), of hem eerder laten inslapen vanwege mijn eigen woon wensen.

Maar misschien maak ik me wel druk om niks en pakt hij het verhuizen heel goed op, ook dat is natuurlijk nog een mogelijkheid!

Bedankt voor het lezen alvast....
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door eveline1982 »

Zowiezo zou ik hem nog niet laten inslapen voor zijn tijd. Ik neem aan dat hij jouw vriend al kent? En zijn er andere dieren bij je vriend? Als hij je vriend al kent en er geen dieren zijn waar hij aan moet wennen dan is de kans groot dat hij gewoon zal gaan wennen, je neemt natuurlijk ook je eigen spullen en die van hem mee, waardoor de vertrouwde luchtjes snel in je vriend zijn huis zijn. Ik zou de stress wel beperken en zorgen dat er in je oude huis een lege kamer met zijn spulletjes is zodat jullie eerst alles kunnen verhuizen en pas als laatste hem. Daarnaast zou je de eerste dagen een feliway verstuiver kunnen gebruiken of wat valeriaan druppels op een doekje doen en die bij zijn slaapplekje leggen. Ik wens je heel veel succes en hopelijk duurt het nog even voor je je vriendje moet laten inslapen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Ja misschien heb je ook gelijk en zie ik soms door zijn achteruit gang ook even de positieve kanten niet in. En ben ik me druk aan het maken om dingen die niet eens nodig zijn. Ik wil het beste voor mijn kleine vriend, dat is het vooral.

Mijn vriend kent hij zeker goed, de kat wordt bij binnenkomst eerst geknuffelt en dan ik pas. :)

Geen andere dieren die hij moet leren kennen en had ook zeker al bedacht te zorgen dat ik in ieder geval een paar daagjes thuis ben, zodat hij in mijn buurt kan zijn (zijn favoriete hobby).

Maak me nog wel zorgen om de trap, ik woon in een flat, hij is gewend om bij me slapen, maar hij loopt met zijn achter lijf zo wankel (hij raakt zijn spiertjes langzaam kwijt) dat ik dus denk dat hem dat niet gaat lukken. Maar goed die oplossing is nog relatief simpel, extra kattenbak boven en de kat voor het slapen gaan op de arm mee. :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem ook nog mee verhuizen. Zoveel mogelijk bekende spulletjes van hem om hem heen verzamelen. Ik kan me je tweestrijd heel goed voorstellen overigens. Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Cerna »

Mijn ervaring is dat juist oude(re) katten zich het minst aantrekken van een verhuizing zolang ze maar wat vertrouwde spulletjes om zich heen hebben. Hun wereldje is zo klein geworden en wanneer dat wereldje (mandje, kattenbak, vrouwtje) niet echt verandert, vinden ze het prima.

Wat me wel zorgen baart is de hoeveelheid eten dat hij eet. Op in twee dagen 10 gram brokjes kan zelfs een oude kat niet leven. Zijn zijn nieren ook nagekeken? Slecht eten en extreem afvallen zijn namelijk een symptoom van nierfalen. Hoe ruikt hij uit zijn bek? Hoe ziet zijn vacht er uit?
Onze Cochi (volgende maand 18!) heeft ooit 10 kilo gewogen en is ook een enorm grote kat. HIj weegt nu rond de 5, maar ik vind zijn kwaliteit van leven nog prima.
Maar Cochi eet ook uitstekend. Vooral Beaphar nierdieet (verkrijgbaar bij Zooplus). Misschien dat je dat eens kunt proberen? Beaphar-vis vindt hij niet te versmaden en de andere katten liggen ook op de loer om een hapje mee te pikken.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Greta »

Wat ben ik blij dat je beseft dat het dóór laten leven ook op egoisme kan duiden. Dat is bij jou duidelijk niet het geval. Wat zou je ervan vinden om hem wel mee te verhuizen en vandaaruit te bekijken hoe het gaat? Misschien valt het best mee. Je hebt hem comfortabel, wil dat ook zo houden maar op het moment dat hij oncomfortabel wordt weet je wat je te doen staat en dan doet het er naar mijn mening niet zo toe of hij bij jou of bij jullie is. Jij weet zelf wanneer het moment daar is.
Als het allemaal niet gaat en het dier het toch te moeilijk heeft met de verhuizing is het nog vroeg genoeg om hem zijn rust te geven. Over de trap zou ik me nog niet te ongerust maken, tenzij hij van hout en glad is. Met tapijt erop kan hij zelf naar boven/beneden wiebelen in zijn eigen tempo.

Persoonlijk vind ik het niet willen eten van een oude kat die duidelijk aan het einde van zijn latijn is een teken aan de wand. Dat kan erop duiden dat de natuur zijn eigen gang gaat. Dat is iets dat jij zelf het best kunt beoordelen.
(Ik heb ook een oude wiebelige/halfverlamde kat die aan zijn laatste sprintje bezig is maar die elke dag nog zijn eten komt claimen.)

Wijsheid meiske!
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Het slechte eten baart mij ook zeker zorgen. Giz zit al op een speciaal nier dieet....er is 2x bloed bij hem geprikt. Zijn nier waarden waren toen wat afwijkend maar niet schrikbarend. Zijn schildklier is na gekeken en deze was nog prima. Zijn eiwit gehalte is erg verhoogd, wat volgens de dierenarts kon duiden dat er ergens een tumor groeit....en daarnaast dus de hoge bloeddruk (waardoor ook met regelmaat een bloedneusje)en een onregelmatigheid in zijn hart. Al deze dingen samen, zorgen er dus voor dat hij slecht eet. Zijn hoge bloeddruk wordt redelijk onder controle gehouden met medicatie, maar blijft hoog. Medicatie kan echter niet opgehoogd, omdat zijn hart er anders waarschijnlijk nog meer moeite mee krijgt, alles rond te pompen.
Al met al is Giz dus een erg zorgen katje met een niet al te beste prognose.
Het slechte eten is de laatste dagen wel veel erger geworden...en helaas blijft hij afvallen. Hij was ooit 8.5 kg en weegt nu ong rond de 4.8 kg. Ik heb regelmatig contact met de dierenarts en ben 2 weken geleden nog met hem daar geweest, hij mocht nog 0.5 kg afvallen, inmiddels is hij dat bijna kwijt. Dus het wordt langzaam denken aan hoe verder, of dus niet meer verder....

Ik wil voor hem zoveel mogelijk kwaliteit van leven en heb dan ook besloten dat op moment dat het niet meer gaat, ik hem laat gaan. Voor nu is hij tevreden, slaapt veel, komt zo nu en dan zijn knuffel halen. Vandaar ook mijn vraag in de openingspost, als hij nog zo blijft afvallen, zal hij in ieder geval niet heel lang meer leven. En vind ik het lastig hem in zijn laatste levensfase nog te moeten overhuizen. Al weet ik wel, dat het voor hem al snel goed is als ik er maar ben.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Robijn »

Je ziet meestal zelf wel of je kat nog wel of geen levensvreugde meer heeft. Toen onze vorige kater van 16, met allerlei ouderdomskwaaltjes, nauwelijks meer op ons reageerde, opeens heel erg mager werd in hele korte tijd (hij was al de laatste jaren aan het vermageren), niet meer spinde, ons niet meer aan keek, zijn knuffel niet meer bij ons kwam halen, wankel begon te lopen, niet meer miauwde, en maar lusteloos op de bank bleef liggen, wisten wij genoeg. Hij had die sprankel niet meer in zijn ogen - keek echt vreugdeloos uit zijn ogen- en had hoogstwaarschijnlijk pijn - zijn kaarsje was 'uit', om het zo maar te zeggen - het was genoeg geweest. Met allerlei medicatie had ie misschien nog een paar maanden langer geleefd, maar wij wilden dit hem niet aandoen (hij had een enorme hekel aan de dierenarts, aan het vervoeren en aan medicatie), en hebben besloten om hem in te laten slapen.
Je zegt dat Giz nog tevreden overkomt, en nog zelfs bij jullie komt knuffelen. Da's nog een goed teken. Mocht hij niet meer tevreden overkomen en niet meer komen knuffelen (zoals onze Sjaak), dan denk ik het genoeg is geweest voor Giz...
't Is altijd moeilijk om te beslissen, gaan we nog door, of is het genoeg geweest, en ik wens je ook heel veel sterkte toe de komende tijd.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Dank je wel allemaal voor jullie lieve reacties....vind het fijn om te lezen dat ik op de goede weg ben met Gizmo.
Pilletje elke avond is ook echt een gevecht....en heb dan ook besloten me niet meer druk te maken als het niet lukt, om het hem te geven. En dat ik per dag kijk hoe het met hem gaat.

Volgens de dierenarts is dit een kat, die zo ineens niet meer wakker wordt. Nou als het dan toch moet dan teken ik er voor, voor hem.
Een ding is zeker, ik wil absoluut niet dat hij een of ander zielig hoopje kat wordt, voor die tijd heb ik allang het besluit genomen om hem te laten gaan. En als het even kan, wil ik hem thuis laten inslapen.

Gelukkig komt hij inderdaad nog lekker knuffelen, sochtends als ik wakker ben, komt hij knorrend boven op me liggen. Heerlijk momentje voor ons samen altijd.
Gedurende de dag komt ie zo regelmatig even kijken en een knuffel halen en voor de rest ligt hij eigenlijk continu op bed te slapen. Mauwen kan ie nog wel, als hij ff naar buiten wil, al is dat vaak maar voor een paar minuutjes.

Ondanks dat je weet waar het heen gaat, want hij is eigenlijk al vanaf augustus zo aan kwakkelen, blijft het een moeilijke keuze en een verschrikkelijk idee dat hij er over niet al te lange tijd niet meer is, na 16 jaar saampjes. Hij is nooit ziek/zwak of misselijk geweest in die 16 jaar, dus minste wat ik kan doen, is hem ook waardig laten gaan.
Maar daar ligt dus dan ook meteen mijn moeilijkheid wat betreft het verhuizen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Robijn »

Misschien help het om de pilletjes te verstoppen in een stukje Whiskas-kauwstaafje; en dan de zachtste variant, zalm? Deze kun je gewoon in de supermarkt kopen, per 3, en ik gebruik ze ook om de ontwormingspilletjes in te stoppen... Het proberen waard..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Bedankt voor de tip Robijn,

Ik heb geloof ik dat pilletje overal eens in proberen te stoppen, gemalen, door tonijn, door blik voer, in een stukje kip, in slagroom, in katten snoepjes, in stukje brood.....hij eet het niet, of hij eet het op en spuugt pilletje uit.
Onder dwang ook al geprobeert, dan nog spuugt hij hem uit....en ik moet ook zeggen dat ik dit niet de leukste manier vindt, plus ik ben zelf gewoon niet kordaad genoeg en veel te zachtaardig.

Erg frusterend is het in ieder geval wel.....katten snoepjes met zachte binnen vulling uitschrapen werkte tot voor kort....nu ook niet meer. Had zachte katten snoepjes van makro....denk yessss gelukt, tot ie 2 min later snoepje uit kotst incl pil. Het is een lastige patient, die Gizmo van mij.

Denk ook eerlijk gezegd dat het allemaal niet zo lang meer gaat duren, dierenarts gaf min aan van 4.8 kg en hij weegt nu 4.5 kg, dus hij wordt echt mager nu.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Ms Maaike »

Easypill al eens geprobeerd? Is bij de DA te krijgen. Is een soort van klei die je om de pil kneedt = komt geen lucht bij dus hij ruikt de pil dan niet meer.

Heb je recovery van de DA meegekregen? Dat is een krachtvoer voor katten die aan moeten komen. Niet opgeven alsjeblieft; als ik het zo lees wil hij nog wel graag heel lang bij je zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Ik wil ook alles behalve opgegeven hoor....zollang er kwaliteit van leven is voor hem.
Probleem is dat wat ik hem ook aanbied qua brokjes, snoepjes, hij maar zo weinig eet, dat ik denk ik met krachtvoer ook weinig te behalen valt. Hij eet met geluk 5 gr brokjes per dag, soms niks en leeft hij op paar hapjes (lees theelepeltje) blik voer, katten snoepjes.

Hij heeft enorme eetlust komt ook echt schooien als ik aan eten ben, maar eet na 2 hapjes niks meer, zeg maar. net of hij dan al vol zit, of misselijk wordt ect.

Easypill kan ik inderdaad wel eens gaan proberen, helaas is met alles, wat hij 2 dagen goed eet, wil hij dag 3 ineens niet meer....een echte eigenwijze kat dus.

Hij wil enorm graag bij me zijn, vindt het ook zo lastig om nu te gaan werken ect. Maar ja dat is nu eenmaal niet anders.
Ik kan in ieder geval de dierenarts eens vragen voor dat kracht voer, maar ja dan moet hij het wel eten....:(
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door Ms Maaike »

Dan zit er niks anders op dan spuitjevoeren (op dit forum is daar veel over te vinden). Is z'n gebit helemaal nagekeken? Want dat hij helemaal niks wil weten heeft niets met eigenwijsheid te maken; daar zit waarschijnlijk meer achter. Zeker omdat hij wel gaat schooien. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? De andere dingen waar wel onderzoek naar is gedaan (nieren, schildklier, bloeddruk, hart) lijken mij geen verklaring voor het slechte eten. Wanneer ik je hele verhaal goed lees is alleen het eten dat minder gaat (en de hoge bloeddruk). Zet de eet- en drinkbakjes eens iets hoger, dat zal waarschijnlijk prettiger voor hem aanvoelen aangezien het bloed dan niet naar z'n kop stroomt.

In de antwoorden die je geeft kom je over alsof je al geen hoop meer hebt, vandaar het 'niet opgeven' van mijn kant.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Help....oude/zieke kat verhuizen ja/of nee???

Bericht door sazsie »

Gebit is nagekeken, 3 weken geleden nog. Ik ben de afgelopen maanden met regelmaat bij de dierenarts geweest. Dus de reden dat ik er vanuit ga dat het niet goed komt, heeft ook te maken met wat de arts zegt. Mede als wat ik zelf zie. Etens bakje hoger zetten is zeker een tip die ik ga proberen. Vandaag ook weer ándere brokjes gehaald in de hoop dat hij deze beter eet. Al geloof ik niet dat daar het probleem ligt. Daar hij altijd een hele makkelijke eter is geweest.
Ik ga er wel vanuit dat de arts kundig is en weet welke diagnose hij geeft. En voor mij staat kwaliteit boven aan. En daar hoort voor mij niet bij, allerlei extra onderzoeken, operaties ect. Beestje steeds in de stress, dat wil ik niet voor hem. Tenslotte is het wel al een oude kat. Dat is dan voor mij de discussie ook niet. Al doe ik zeker iets met alle tips.
Plaats reactie