ZWANGER?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ZWANGER?

Bericht door Adriana »

nee, ze heeft zich niet uitgeschreven maar is niet meer zichtbaar als ze heeft ingelogd.
je kunt dat regelen via het gebruikerspaneel geloof ik..
... en als je in mijn profiel kijkt dan zie je datzelfde streepje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ZWANGER?

Bericht door Dinky »

Wanneer ze krols was bij de ontsnappingen is de kans natuurlijk wel groot dat ze zwanger is geworden. Een kitten van 8 maanden een nestje laten krijgen neigt toch heel hard naar dierenmishandeling en het is ook zeker de vraag hoe zij erdoor zal komen (nog los van het feit of en hoe de kittens het overleven).
Je zal dus zeker ook stil moeten staan hoe je het aan gaat pakken als moederkitten het niet overleefd want dan zit je wellicht met een lading kleine kittens die zeer intensieve zorg nodig hebben (eveline spreekt uit ervaring). Om de paar uur moeten ze dan voeding hebben en zal je dus geen nacht meer door kunnen slapen en ook niet lang ergens heen kunnen!

Vind het ook wel vreemd dat de DA zei dat ze met 6 maanden nog te jong waren aangezien dit de gebruikelijke leeftijd is om te laten helpen.

Hoop dat je goed bedenkt wat de gevolgen kunnen zijn als je niet naar de DA gaat om de poes te castreren en de kittens weg te laten halen. Je zal dan zelf huisjes moeten zoeken en er ook rekening mee houden dat de moederpoes het niet overleefd (en de zorgen die het dan vergt om de kleintjes in leven te houden)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ZWANGER?

Bericht door Adriana »

het is geloof ik zo dat iedere rechtgeaarde da het protocol (Utrecht) voor castratie aanhoudt net als de aanwijzingen voor andere behandelingen/ingrepen. ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een da dit adviseert.. want ook hij/zij moet weten hoeveel energie krols zijn kost en hoe groot de kans is op ontsnappen, oplopen van heel enge tot dodelijke ziektes en zwanger raken, terwijl de aanstaande moeder zelf nog zo ongeveer kitten is...
heb dit antwoord/deze reactie al veel vaker gezien.. en dan is de ware reden een heel andere!
;-) dus hups en strak plan: rapido afspraak met de dierenarts voor castratie x 2!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: ZWANGER?

Bericht door Ikey »

Wat vervelend dat je dierenarts je verkeerd heeft geadviseerd om te wachten tot minimaal 8 maanden. Onze dierenarts zei helaas hetzelfde, maar onze kater is na aandringen met 4,5 maand oud gecastreerd. Vroegcastratie is namelijk iets wat steeds vaker gebeurt. Ik adviseer je er bij je dierenarts op aan te dringen ze nu te castreren, in ieder geval je andere poes zodat met haar niet hetzelfde gebeurt.

Verder kan ik me heel goed voorstellen dat je de kittens niet wil laten weghalen. Het is toch een abortus en al is het maar een kat, een abortus is een abortus. Zo denk ik er ook over. En een nestje te kunnen zien opgroeien, ook al is het per ongeluk, dat is natuurlijk ongelooflijk leuk en lief en aandoenlijk! Maar denk aan wat de andere hebben gezegd. Je poes is zelf nog een kitten en als je puberdochter zwanger thuis zou komen kan zij ook niet zomaar in haar eentje een kind baren en opvoeden. Je zult dus in dit nestje, als je besluit het te laten komen, heel veel tijd en energie moeten steken. Nog meer tijd en energie dan bij een volwassen poes die zelf goed voor haar nest zorgt. Daarnaast zul je op zoek moeten naar baasjes waarvan je zeker weet dat ze goed voor je kittens zullen zorgen. Denk aan alles wat er fout kan gaan. Heb je het ervoor over heel veel geld in dierenartsbezoeken te leggen? Bedenk goed waar je aan begint.

Tot slot, alleen de dierenarts kan je uitsluitsel geven of je poes zwanger is. Misschien zijn het toch wormen. Weet niet wanneer ze voor het laatst is ontwormd? Dit zou rond de 24 weken moeten zijn gebeurd voor het laatst. Kortom, een bezoekje is altijd verstandig.

Succes met je beslissing en laat je nog wat horen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Dank je wel voor je normale reactie Ikey.
Jammer om zomaar uit het niets beoordeeld te worden. Ik kom hier voor een vraag waar ik niets van af weet en vraag alleen maar om hulp.
Als de kittens geen ongelukje waren, had ik hier geen bericht geplaatst. Ik kom hier omdat ik niets van katten zwangerschappen afweet en ik mij zorgen maak om mijn poes. Mijn vraag was of de hierboven beschreven kenmerken een teken van een zwangerschap zijn. Bedankt voor de tips wat ik met haar kan doen als het blijkt dat ze echt zwanger is, maar dit mag ook op een normale manier. Mijn dierenarts heeft nu eenmaal gezegd dat het verstandig is zo lang mogelijk te wachten met de sterilisatie, omdat dit beter voor haar was ivm groeihormonen en dergelijke. Als een dierenarts mij dat adviseert, dan doe ik dat. We hielden haar immers binnen. Ja, toch is ze een aantal keer ontsnapt. We waren er vrij snel achter hoe ze naar buiten is gekomen, dus dit is sindsdien niet meer gebeurd. Ik gok erop dat ze bevrucht zou kunnen zijn toen ze voor het eerst krols was, een week of 3 geleden, maar ik heb zelf natuurlijk geen idee. Ik ga met haar naar de dierenarts en hoor daar wat ik het beste kan doen.
Renatevanderveer

Re: ZWANGER?

Bericht door Renatevanderveer »

Goed dat je met haar naar de dierenarts gaat. Ik heb hier bewust niet op gereageerd, omdat heel veel al gezegd is.
Ik ben het met Paula eens, abortus is abortus, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen..
Maar ik vind ook dat er al genoeg katzels zijn op deze aardbol, ik zou het heel moeilijk vinden.
Als blijkt dat je poes wel zwanger is, laat je haar dan na het nestje wil steriliseren?

Veel succes bij de dierenarts, ik ben erg benieuwd of ze inderdaad zwanger is.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Ik laat haar inderdaad steriliseren! Zeker weten! We willen het hun niet aan doen om voor altijd binnen te blijven. Ik vind het inderdaad ook abortus, maar mocht de dierenarts het te gevaarlijk vinden, dan kies ik voor mijn meisje en wordt ze voor de geboorte nog gesteriliseerd. Dank voor je reactie Renate!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Brittenbolletje »

Sorry, maar ik noem een abortus pas een enchte abortus als kittens al leven en zo in de buik... op dit moment stellen ze nog niks voor als ze zwanger is. Dus kan je ze net zo goed weg laten halen.

Ben bang (of het zo is weet ik niet) dat deze dierenarts gaat zeggen laat de kittens maar komen is beter voor de poes.

Voor de groeihormonen doet een castratie niks hoor. er zijn zoveel vroegcastraties (niet mijn ding maar goed) en al die katten zijn normaal groot geworden. Aub laat het weghalen en laat jou poesjes zelf nog lekker kitten zijn en castreren. geniet van hun... kittens hebben en krijgen is niet altijd lang leven de lol en leuk... want je moet helpen niet alleen maar toe kijken. aangezien ze zelf nog kitten is kan ze ook nog eens zelf in paniek raken... Heel sneu.

succes bij je dierenarts en vraag een echo aan.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: ZWANGER?

Bericht door Ikey »

sorry, Brittenbolletje, ik ben het niet met je eens. Een kitten is een kitten op het moment dat er bevruchting heeft plaats gevonden, maar dat is hoe ik erover denk :)

@ Ilovemypoesx: wist je trouwens dat er een verschil is tussen castratie en sterilisatie? Bij castratie halen ze alles weg, bij sterilisatie maken ze de poes alleen onvruchtbaar maar laten ze de baarmoeder ed zitten. Daarnaast is ook een binnenpoes beter af gecastreerd, omdat een krolsheid erg veel vergt van het lichaam. Veel poezen vallen dan ook af in gewicht.
Betreft de vele 'boze' reacties hier, er komen vaak mensen die om raad vragen en maar het halve verhaal vertellen. Als iemand hier een bericht plaatst over een vermeende zwangerschap, dan gaan wij (menselijk als wij zijn ;-)) er meteen vanuit dat zo iemand geen geld wil uitgeven aan een castratie. Wij konden niet weten van jouw advies van de DA om te wachten met castratie tot ze wat ouder waren, wat helaas een hele ouderwetse opvatting is, maar dat is een ander verhaal ;-) Het is daarom altijd handig om zoveel mogelijk informatie in het eerste bericht te zetten :)

Hopelijk weet je snel meer! Succes!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Brittenbolletje »

Sorry Maar nu ben jij fout Ikey :)

Bij sterilisatie binden ze het alleen af.
bij castratie verwijderen ze de eierstokken en als de baarmoeder niet goed is verwijderen ze die ook..

Nee een kitten is geen kitten op het moment van bevruchten. een eitje zie ik niet als een kitten hahahaha
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: ZWANGER?

Bericht door Ikey »

brittenbolletje schreef:Sorry Maar nu ben jij fout Ikey :)
Oeps :lol: Sorry ;-)

Ik zie een eitje als een kitten, omdat een eitje groeit en groeit en groeit en daarom dus leeft ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ZWANGER?

Bericht door Dinky »

Ilovemypoesx schreef:Dank je wel voor je normale reactie Ikey.
Jammer om zomaar uit het niets beoordeeld te worden. Ik kom hier voor een vraag waar ik niets van af weet en vraag alleen maar om hulp.
Jammer dat je mijn reactie gelijk bestempeld als niet normaal.....
Ik geef verder ook helemaal geen oordeel maar waarschuw alleen wat er allemaal bij komt kijken. Zeker bij zo'n kittenmoeder is de kans groot dat er wat mis gaat (met moeder of kittens) en daar moet je vooraf op voorbereid zijn!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Het bestempelen als dierenmishandeling vind ik nogal overdreven en niet erg netjes, maar heb verder veel aan je reactie gehad, dank je wel hiervoor. Ik zie zeker de gevaren in van deze mogelijke zwangerschap.
Anne87

Re: ZWANGER?

Bericht door Anne87 »

Als je dochter van zeg 11 op de een of andere manier zwanger thuis komt, en je zegt 'hou het kind maar', terwijl je weet dat het fysiek en emotioneel absoluut slecht is om op die leeftijd een kind te krijgen, ze eraan kan overlijden en het kind eraan kan overlijden én je de mogelijkheid hebt om er wat aan te doen, en desondanks dus besluit dat niet te doen, nadat je haar niet hebt voorgelicht of wat dan ook, om maar een vergelijking te trekken, is dat in mijn ogen kindermishandeling. Op dezelfde manier is dit in mijn ogen dierenmishandeling. Vervelend als dat niet is wat je wilt horen, maar ik denk in het belang van de kat, niet de baas.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ben het met Anne eens. Helaas word er niks mee gedaan. Gewoon castreren.
Plaats reactie