2 halsbanden en een tuig

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door eveline1982 »

Chiquita98 schreef: Om de maand de katten een pipetje geven? Dat niet nodig toch. Alleen als ze vlooien hebben maar dit spul toch niet bij voorbaat al geven
Ik sluit me hierbij aan, ik geef de katten alleen als ik vlooienpoep in hun vacht vind en dan alleen elk kwartaal. Als een kat een flinke vlooienallergie heeft dan is het wel raadzaam om elke maand te ontvlooien. In de zomermaanden ontvlooi ik wel wat vaker, maar dat komt omdat ik dan veel opvangertjes onder de kriebelbeestjes binnen krijg. Het is toch gif wat je op hun vacht spuit.

Ik heb vaker gehoord dat de prik bij de da, die de eitjes dood, ook best goed werken! Maar je moet daarnaast dus wel de pipetten blijven gebruiken (elk kwartaal) en een goede da geeft deze prikken alleen aan dieren die als een magneet op vlooien werken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, alleen als er vlooien zijn. Ik bedoelde meer dat ik het om de maand even check.
Ik moet overigens wel toegeven dat ik dat voor het forum wel elke maand deed.
De DA adviseerde dat..
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door eveline1982 »

Ze hebben het mij ook een aantal keer geadviseerd (vaak geruild van da) maar ik heb het altijd onzin gevonden, waarom gif op een dier spuiten als het niet nodig is! Alleen mijn jackrussel kreeg elke maand een pipet omdat ze een zware allergie voor vlooien had.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Renatevanderveer »

Inmiddels begrijp ik dat advies ook niet meer..
Blijkt maar weer waar dit forum goed voor is!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Dinky »

Mijn huidige DA (vorige heb ik er nooit over gehoord/gesproken) zegt dat je elke maand een pipet zou moeten geven wanneer je vlooien compleet uit wilt sluiten maar dat je ook kan behandelen wanneer je vlooien tegenkomt (bijvoorbeeld door zelf te controleren met een vlooienkam).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Brittenbolletje »

Ik geef zelden wat tegen vlooien. Vind al die schadelijke stoffen niet zo fijn. Heb ook nooit vlooien gehad bij de dieren.
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

Ms Maaike schreef:Als je in mijn fotoalbum kijkt zie je het tuigje dat ik voor hem heb gekocht.
Heb je een link voor me? Ik kan t niet vinden ik je fotoalbum.

Op dit moment zit mijn pluizebol vol met die zwarte puntjes. Ik heb al 2 merken pipetjes gebruikt. Frontline en nog een andere. Maar de zwarte puntjes blijven. Hij heeft zoveel vacht dat ik geen vlooien zelf kan vinden. Hij krabt wel maar altijd ter hoogte van zijn halsbandje dus ik weet niet zeker of hij niet alleen last heeft van het halsbandje of ook de vlooien.
Tevens komt hij ieder weekend in aanraking met een andere kat en hond dus als we ontvlooien moeten ze weer allemaal.
Daarom dacht ik aan een bandje. Maar dat werkt dus niet zeggen jullie.

Ik kan wel weer een ander merk kopen: Adventage? Misschien ook wel een fijner idee. Ik knuffel veel met de kat en dat bandje mag je niet teveel aanraken enzo...
En dan zal ik ook meteen tapijtspray kopen en op alle textiel gebruiken?
En als het dan nog blijft naar de dierenarts dus...

Ik ben wel geïnteresseerd nog in een ander tuigje. Want ik heb zo'n soort:
Afbeelding
En die trekt te veel in de hals naar mijn mening.
Het elastiekje is trouwens wel een goede tip maar de kat blijft vaak zelf doortrekken, dus niet in een spurt maar loopt ergens heen waar hij niet heen mag/kan en blijft dan trekken tot hij buiten adem is. En dat is niet goed.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Adriana »

nee, dat valt wel mee want het aangrijppunt zit op de rug.
het harnas van de vorige pagina is ongeschikt want katten krijgen daar heel makkelijk een poot uit en stappen er dan uit.. en zij zijn altijd sneller..
wat je bij dit tuig kunt doen is een band tussen halsband onder de kin naar de andere band, maar dat trekt rottig aan..
en er moet een bungeejump paardestaartenelastiek tussen musketon en tuigoog wat de schokken opvangt. (zoals Bianca ook al schrijft..)

maar het is met een tuig zo dat het goed zit zolang de baas zich rustig houdt. het is niet de bedoeling om de kat te sturen met het tuig zoals een hond want dan trekt het aan alle kanten.. katten kun je niet uitlaten en het tuig is er niet om er mee te wandelen maar om de bewegingsvrijheid ietsje te beperken en voor de veiligheid.
bijvoorbeeld ineens achter vogels aan gaan of bij schrik de straat over schieten in blinde paniek.
of uit de sloot kunnen takelen (heb ik bij Mo een keer moeten doen, die dacht over eendenkroos te kunnen lopen..)
op de tuin zit bij mij een katzel in tuig aan een 10 m lijn, of korter en dat bind ik vast aan mijn broekriem of aan de steen met belletje ertussen.
dan kan ik doorwerken, hij is bij mij in de buurt, hij kan eventueel heel langzaam de hort op en ik hoor het altijd.
kijk bij Zooplus ook eens bij de tuigen voor kleine hondjes, die banden zijn wat breder en dat is een stuk prettiger voor katzelmans..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Ms Maaike »

stridder6247 schreef:Heb je een link voor me? Ik kan t niet vinden ik je fotoalbum.
He verdorie, heb de foto's laatst een keer verplaatst in photobucket en nu zijn mijn foto's weg op dit forum. :( Hier is een foto van het tuigje dat ik heb voor Mickey:
Afbeelding

Er zit nog een band achter de 'halsband' zeg maar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
op pagina 1 van het fotoalbum van de grijstijgers zie je een aantal foto's van poes Mies aan boord in tuig en verderop van de andere katzels in tuig.
wij hebben het grijze tuig heel vaak in tuig en na een rustige training en gewenning gaat dat prima en willen wij niet anders.. en het tuig ook niet trouwens..
de meeste tuigen heb ik intussen zelf op maat gemaakt van onderdelen van andere tuigen en/of banden van rugzakken. klikgespen kun je los kopen. en iedere katzel heeft zijn eigen vaste tuig en lijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu kan alleen los omdat het heel rustig is op straat en vooral omdat hij komt aangesjeesd als ik hem roep. Als ik een auto hoor aankomen roep ik hem meteen of haal hem. Als hij de weg over wil lukt het me om hem te laten wachten. Als we in de buurt van drukkere weg zijn of hij is overprikkeld, gaat de lijn eraan.
Tetsu bepaalt waar we naar toe gaan, ik kan hem wel een beetje sturen door als wilde enthousiasteling richting huis te huppelen.
Als hij een boom induikt en ik loop weg, gaat hij op een gegeven moment hard 'mauwen' dan is roepen of de loc8tor aan zetten voldoende.
Bij elke andere kat of omgeving zou ik hem nooit los laten lopen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

bedankt voor de info. Adriana jou foto's vind ik niet echt duidelijk. Maaike die Y vorm lijkt me wel nek ontlastend.
De kat loopt best goed mee aan de lijn. Dat is dan op rustige plekken, in het bos zegmaar. Hij bepaalt ook grotendeels waar we heen gaan. Maar ik kan hem niet overal volgen ik kan niet tussen bosjes door enzo. Meestal als hij niet verder kan gaar hij zitten en wachten tot ik hem oppak, maar soms gaat hij trekken. En dan gaat hij daarna zo raar hijgen/kuchen. Dat wil ik dus voorkomen.
Ik heb (nog) geen eigen buitenruimte dus de wandelingen zijn z'n enige buitenmomenten. Dus die wil ik hem niet ontnenen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Adriana »

het gaat denk ik om twee toepassingen:
* uitlaten/meelopen en
* beperking bewegingsvrijheid - veiligheid/controle (bv ipv opsluiten in bench)

en om twee vormen: rond om de nek of Y-vorm.

mijn ervaring met Y-vorm is dat ze daar hier onmiddellijk een poot doorsteken, zwiep met achterlijf en dan naast hun tuig staan.
hoesten en kuchen komt door te veel druk op de keel van de kat bij de halsbandvorm, dus vanuit het baasje. dwang/terughalen bedoel ik..

als jij alleen 'uitlaat/meeloopt' dan lijkt me met Y-vorm minder kans op hoesten/kuchen.
en het probleem van on-navolgbaar vastlopen ken ik en ik gooi dan de lijn over het obstakel/bosje heen naar de andere kant, loop er zelf omheen en pak de lijn weer op.

en als die lijn lang genoeg is dan kun je er altijd een voet op zetten bij eventueel hard wegrennen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door BillyJean »

Taffy moet ook nu wennen aan het tuigje voor op de camping. Daar hebben ze 5 meter metselkoord eraan, dan zie ik ze altijd en kan snel ingrijpen.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

Ik heb nu deze:
Afbeelding

nog even uitproberen hoe dat bevalt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Plaats reactie